Måste man leva tillsammans ett helt liv?

skjona

Trådstartare
Jag har levt med samma man i över 30 år,vi har två vuxna barn och ett nästan vuxet som går sista året på gymnasiet.
När ungarna var små hade jag det tufft,min man drack för mycket och hjälpte i pricip aldrig till att ta ansvar för barnen eller hemmet.
När han inte arbetade eller drack ägnade han sej åt sina egna intressen,nu i efterhand fattar jag inte att jag stod ut men jag ville inte att barnen skulle behöva drabbas och visst fanns det goda stunder då med.

Nu dricker han inte längre och vi har väl egentligen inga direkta problem men heller inget som binder oss samman.Jag är runt 50 år och tycker att nu kanske det ändå är min tur?Är det egentligen meningen att man ska vara tillsammans hela livet?Vi har ju gjort vårt nu,uppfostrat tre barn och gjort dem flygfärdiga.Verkar det knasigt att skilja sej nu?
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Om du känner att du är klar med en relation så är det inte konstigare att skilja sig nu än nån annan gång. Det är nog konstigare att vara kvar i en relation om man inte trivs och mår bra
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Jag tycker man ska vara tillsammans med någon man vill vara tillsammans med, inte för att man måste/plikter :)
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Om du inte vill vara med honom så verkar det lämpligt att avsluta och gå vidare på egen hand.
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Nej det är inte knasigt alls!
Det finns inget "måste" att vara kvar i en relation, även om den har varit lång.
Du känner själv om du vill eller inte vill stanna kvar. Ibland kan man behöva fundera hur man känner, då kan det vara bra att ta en tid och vara ifrån varandra en stund.
Jag vet inte hur väl ni kan prata med varann...
Ibland kan det räcka med att du sätter en tydlig gräns och talar om att nu vill du göra ditten och datten utan att han säger emot eller protesterar. Ni kan ju börja leva ett liv efter dina premisser!
Men om du känner att du hellre vill leva på egen hand nu - då ska du göra det!
Jösses, du har ju halva livet kvar...;)
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Livet händer nu och går inte i repris.

Sitt inte och vänta på att något ska hända - make it happen. Visst är den floskler staplade på varandra, men de är sanna. Det är ju NU ditt liv är. Gör det bästa av det.
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Man behöver absolut inte leva tillsammans ett helt liv men jag tycker ändå att du ska stanna upp litet och reflektera varför du vill skilja dig just nu när det verkar som ni egentligen äntligen skulle kunna få det bra tillsammans?

Han har slutat dricka och barnen är stora. Det är inte undra på att du får litet panik nu du har haft en vårdande roll hela livet och kan nu ta för dig av livet.

Innan du skiljer dig tycker jag du kan prova om du kan uppleva det med din man. Föreslå att ni börjar dejta igen för att lära känna varandra. Prata med din man om han är beredd på en förändring. Ge honom litet tid att förstå att du menar allvar och sedan kan ni ju kolla om ni kan förändras tillsammans...
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Jag tycker det är lite skrämmande att du tänker att nu, nu kanske det kan få vara din tur äntligen? Det borde givetvis ha varit din tur för länge sen, hela ditt liv är ju din tur. Vem ska annars lyfta kattens svans?

De vänner jag har vars föräldrar har skiljt sig i den åldern, har oftast reagerat med att "det borde de har gjort för länge sen". Så jag tycker inte det är konstigt att skilja sig efter så lång tid, frågan är väl snarare varför du har väntat tills nu, om mannen i princip söp sönder relationen redan för 25 år sen.
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Verkar det knasigt att skilja sej nu?

Det verkar väl aldrig knasigt att skilja sig, direkt? Jag förstår inte vilket slags konkreta reaktioner från omgivningen som skulle betyda att skilsmässa vid din livsfas vore knasig eller konstig?

Jag är själv i typ samma livsfas, utflugna barn, går mot 50, men dock utan tankar på skilsmässa. Jag tänker mig att det nog är rätt vanligt att det är som du beskriver det: något händer med parterna och relationen när de gemensamma plikterna och familjeprojektet är avklarat.

Det kan bli som ett avslutat projekt vilket som helst, där man helt enkelt går vidare var och en med sitt, typ som på jobbet om än mycket mer känslomässigt påfrestande. Ungefär där verkar ju du befinna dig.

Eller det kan bli lite som en ny, rolig tid i förhållandet, då man äntligen blir lite friare i sin vardag igen. Och man får tillfälle att visa andra sidor av sig själv för varandra igen.

Om det blir som för dig, ser jag ingen anledning att fortsätta tillsammans bara för att man har en lång gemensam historia och gemensamma barn. (Det skulle jag säga även om förhållandet varit en dans på rosor tidigare, vilket det ju inte har varit i ditt fall.)
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Följ ditt hjärta och gör det som är bäst för dig just nu!
Mina föräldrar skilde sig när jag flyttade hemifrån. (ensambarn) Dom hade en bra relation med träffades som unga och ville olika saker i livet. Dom skildes som vänner, min pappa träffade en ny och gifte om sig men skilde sig efter ett par år. Min mamma har haft ett antal flirtar under dom här ca 12 åren.
Nu träffas dom och är ett par igen, vägarna möttes igen så att säga... Och ingen av dom ångrar sig utan jag tror att dom är glada för att dom testade om gräset var grönare på andra sidan, nu VET dom!
GO for It!
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

kl

Ställ dig frågan "Vill jag sitta här med honom om 25 år?". Dvs, vill du bli gammal med den mannen? Har ni inget gemensamt nu, så kommer ni väl knappast att ha det sedan heller.

Har ni pratat igenom hur ni hade det när barnen var små? Ska ni fortsätta tillsammans måste ni nog göra det, och sedan dra ett streck över det. Det funkar inte för dig om du ska gå och fråga dig när det blir din tur, och ska du gå vidare kan du inte gå och älta det gamla.

Jag var i samma sits, skilde mig och var fullt inställd på att vara singel. När jag minst anade träffade jag mannen i mitt liv och honom kan jag tänka mig att bli gammal med...
 
Sv: Måste man leva tillsammans ett helt liv?

Det är meningen att man ska vara tillsammans resten av livet om man älskar varandra. Annars kan det väl kvitta?
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 860
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
31 363
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 581
Senast: Loons
·
Kropp & Själ Jag är egentligen ungdom, men tror att jag kan få lite bättre svar på mina frågor här, så jag hoppas att det är okej att jag lägger...
Svar
12
· Visningar
2 344
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp