Måste skriva av mej lite

Lottapotta

Trådstartare
Jag måste få skriva av mej lite. Jag är så ledsen och besviken hur personen som är min nära vän beter sig.
Jag vet inte hur jag ska göra. Om jag bara ska skita i han o lägga våran vänskap bakom oss el om jag ska försöka rädda den.
Jag och våran gemensamma vän har när vi varit arbetslös hjälp våran vän med hans hästar. Kört, tränat och skött om dom. För att det har varit roligt, för att ställa upp på en vän som knappt kan föda sig själv och därmed absolut ingen anställd. Alltså vi har absolut inte gort de för att vi skulle få pengar. I perioder har vi haft häst hos honom som betalning.
Vi må vara väldigt dumma och blåögda men vi tycker man ställer upp för en vän.

När vi nu har jobbat i sommar och inte kunnat hjälpa till så har han tagit in någon annan. Som han betalat. Hur mycket? Ingen aning. Säkert någon struntsumma.

Det är väldigt svårt för honom att förstå att det stack i våra ögon.
Och det är det jag inte kan förstå.
Är det verkligen svårt att förstå att det stack i våra ögon som
gått gratis, ställt upp mm så betalar han någon annan så fort vi inte kunde?
Jag är mycket väl medveten om att han säkert var tvungen annars hade han inte fått hjälp.
Och nu får jag skit från honom för detta.
Han ifrågasätter vad jag ska göra där om han inte behöver hjälp. Har ja inget bättre för mej, har jag råd att sitta utanför o bara titta på med tanke på att jag frågasatte att han betala någon annan osv.
Förstår att det är svårt. Men kan någon tala om för mej varför det är så svårt att förstå att det stack i våra ögon?
 
Om man ger en vän gratis hjälp så är det gratis hjälp. Och ni har ju fått stallplats - alltså mer än ett tack. Ni kan inte komma efteråt och tycka att ni borde fått betalt.
Om han sen betalat någon annan så har ni inte med det att göra.
Nädu. Ni har inget att tjura över.
 
Menar du på fullt allvar att du har ifrågasatt att han betalt någon annan?! Och blir förvånad över att han tar illa vid sig?

Som VÄN ställer man upp. Eller låter bli. Men man kommer inte i efterhand och blir gramse för att någon annan tar ett betalt jobb hos samme vän. Då är man ingen vän. Vad menar du att din vän skulle gjort? Ingen annan hjälper till gratis, ska han sälja hästarna för att ni inte är där? Vad menar du är alternativet?

Vänner förväntar sig inte gentjänster eller betalning när de ställer upp. Vill man ha betalt, säger man det och det tål en bra vänskap. Men man ställer inte upp först, och blir sur i efterhand.
 
Vänner förväntar sig inte gentjänster eller betalning när de ställer upp. Vill man ha betalt, säger man det och det tål en bra vänskap. Men man ställer inte upp först, och blir sur i efterhand.
EXAKT så.
Det man gett har man gett - oftast av någon form av kärlek.

Den vänskap du erbjuder - är den så önskvärd? Jag hade inte velat ha någon som du til vän.

Om man ger, med baktanken att få något tillbaka så är det inte vänskap det är beräknande och utnyttjande.
 
Vad skulle han ha gjort menar du? Väntat tills ni kom tillbaka för att "hjälpa" honom?
Vill man GE någon en tjänst, så gör man just det - man GER bort den. Vill man ha betalt (som förmodligen den anställda, med alldeles säkert egna utgifter som måste betalas) så säljer man sin tjänst.
Sedan är det upp till var och en vad man nappar på; Köpa en tjänst och ta det som ingår, eller ta emot en tjänst som erbjuds och hoppas att få slippa efterkrav eller andra otrevligheter från de (er i detta fallet) som faktiskt
valde att ge bort sin tjänst.
Riktigt tråkig stil av er, måste jag säga.
Prata med honom och se vad han säger, men han ska inte behöva försvara sig. Bara eventuellt ge er en förklaring, om det skulle vara aktuellt.
Fast jag förstår inte vad ni har med hans affärer att göra.
 
Nej vi har inte ifrågasatt det. Jag fråga hur det låg till och fick svar.
Och nej vi vill absolut inte ha betalt i efterhand!! !!!!
Vi är glad att vi kunnat hjälpa han med sitt jobb 4 dagar i veckan bara. Inget annat. Och tänker fortfarande ställa upp på det.
Men det känndes konstigtoch stals som sakt lite i ögonen och många har häpnats över hur han har betett sig mot oss.
Men åsikterna går tydligen i sär
 
Hur hade du önskat att han hade löst det så att ni inte kände er sårade och förbisedda?
 
Ni har ställt upp för att det känts roligt och vännen har uppskattat er hjälp. Nu kan ni inte hjälpa till lika mycket och vännen behöver fortfarande hjälp... Hur hade ni tänkt att han skulle göra för att inte ""sticka er i ögonen"?
 
Jag förstår faktiskt inte frågan...ni har ju valt själva att inte ta betalt, och sedan fick han lov att ta hjälp av någon som faktiskt VILLE/behövde få betalt. Vad är problemet? Att ni anser att den andra ska ställa upp gratis, eftersom ni valt att göra det? Annars förstår jag faktiskt inte alls varför det skulle "sticka i ögonen" på er för att han har andra villkor (jag antar att ni inte vet något om dem? Egentligen spelar det ju ingen roll, han behöver inte redovisa sitt arbete för er) mot en anställd?
 
Vännerna (ni) kunde inte hjälpa så då var han tvungen att ta till det (för honom) tuffa - att anställa. Anställda betalar man lön. Vari ligger det konstiga?
 
När vännen blir ifrågasatt så är det inte så konstigt att han hamnar i en defensiv position.
Men visst. Vi vet inte hela historien och allt runt omkring.

Hoppas det löser sig på bästa sätt.
 
Tänk så här: du har en vän som är duktig på.att meka med bilar. Du får ett fel på din bil. Din vän är sjysst och lagar den gratis. Sen.får du ett annat fel. Din vän är upptagen och kan inte hjälpa dig. Är det då ok att du betalar verkstaden för att utföra samma jobb som vännen gjorde gratis?
 
Men det känndes konstigtoch stals som sakt lite i ögonen och många har häpnats över hur han har betett sig mot oss.

Betett sig mot er :confused:

Han behöver hjälp, ni kan inte hjälpa och någon annan som vill jobba gratis får han inte tag på, så på vilket vis har han betett sig mot er menar du? Hur kan det sticka i ögonen att han får ta av pengar han förmodligen inte har för att få den hjälp han uppenbarligen behöver?

Väx upp för tusan!
 
Jag måste få skriva av mej lite. Jag är så ledsen och besviken hur personen som är min nära vän beter sig.
Jag vet inte hur jag ska göra. Om jag bara ska skita i han o lägga våran vänskap bakom oss el om jag ska försöka rädda den.
Jag och våran gemensamma vän har när vi varit arbetslös hjälp våran vän med hans hästar. Kört, tränat och skött om dom. För att det har varit roligt, för att ställa upp på en vän som knappt kan föda sig själv och därmed absolut ingen anställd. Alltså vi har absolut inte gort de för att vi skulle få pengar. I perioder har vi haft häst hos honom som betalning.
Vi må vara väldigt dumma och blåögda men vi tycker man ställer upp för en vän.

När vi nu har jobbat i sommar och inte kunnat hjälpa till så har han tagit in någon annan. Som han betalat. Hur mycket? Ingen aning. Säkert någon struntsumma.

Det är väldigt svårt för honom att förstå att det stack i våra ögon.
Och det är det jag inte kan förstå.
Är det verkligen svårt att förstå att det stack i våra ögon som
gått gratis, ställt upp mm så betalar han någon annan så fort vi inte kunde?
Jag är mycket väl medveten om att han säkert var tvungen annars hade han inte fått hjälp.
Och nu får jag skit från honom för detta.
Han ifrågasätter vad jag ska göra där om han inte behöver hjälp. Har ja inget bättre för mej, har jag råd att sitta utanför o bara titta på med tanke på att jag frågasatte att han betala någon annan osv.
Förstår att det är svårt. Men kan någon tala om för mej varför det är så svårt att förstå att det stack i våra ögon?

Vad är det som egentligen sticker er i ögonen? Att han ersatte er med en betald hjälp eller att han ersatte er överhuvudtaget? Eller är det över att vänskapen är villkorad ifrån hans sida så att om ni ska vara där så måste ni jobba? Jag tänker på att han ifrågasatte vad du skulle göra där om du inte jobbar. För det kan jag faktiskt förstå isåfall. En vänskap kan inte gå ut på att man måste jobba så fort man träffas. Du skriver att ni gjorde det för att det var roligt, för att ni ville hjälpa eran vän och att ni har haft häst uppstallad som betalning ibland och jobbat helt gratis ibland.

Är det för att han som "knappt kan föda sig själv" tar in betald hjälp? Känner ni er lurade av att han egentligen hade kunnat betala er också men att han gav sken utav att han inte hade den möjligheten? Eller känner ni er lurade för att ni bara känner er välkomna där om ni hjälper till men inte annars?


Jag tror att ni får bena ut för er själva på vad och varför ni reagerar så starkt och utgå därifrån. Jag hade nog kanske inte tyckt att det var en vän om jag var tvungen att jobba varje gång jag kom och hälsade på. Självklart hjälper man sina vänner men det får ju inte bli att någon utnyttjar en heller för sin egen vinnings skull.
 
Jag måste få skriva av mej lite. Jag är så ledsen och besviken hur personen som är min nära vän beter sig.
Jag vet inte hur jag ska göra. Om jag bara ska skita i han o lägga våran vänskap bakom oss el om jag ska försöka rädda den.
Jag och våran gemensamma vän har när vi varit arbetslös hjälp våran vän med hans hästar. Kört, tränat och skött om dom. För att det har varit roligt, för att ställa upp på en vän som knappt kan föda sig själv och därmed absolut ingen anställd. Alltså vi har absolut inte gort de för att vi skulle få pengar. I perioder har vi haft häst hos honom som betalning.
Vi må vara väldigt dumma och blåögda men vi tycker man ställer upp för en vän.

När vi nu har jobbat i sommar och inte kunnat hjälpa till så har han tagit in någon annan. Som han betalat. Hur mycket? Ingen aning. Säkert någon struntsumma.

Det är väldigt svårt för honom att förstå att det stack i våra ögon.
Och det är det jag inte kan förstå.
Är det verkligen svårt att förstå att det stack i våra ögon som
gått gratis, ställt upp mm så betalar han någon annan så fort vi inte kunde?
Jag är mycket väl medveten om att han säkert var tvungen annars hade han inte fått hjälp.
Och nu får jag skit från honom för detta.
Han ifrågasätter vad jag ska göra där om han inte behöver hjälp. Har ja inget bättre för mej, har jag råd att sitta utanför o bara titta på med tanke på att jag frågasatte att han betala någon annan osv.
Förstår att det är svårt. Men kan någon tala om för mej varför det är så svårt att förstå att det stack i våra ögon?
Med en del vänner behöver man inga fiender, fundera lite på vad ni är för sorts vänner, ställer ni upp för hans och hästarnas skull eller för er egen? Är han inte tillräckligt tacksam, krälar inte i stoftet och kysser era fötter? Kräver han att ni ställer upp gratis, eller gör ni det själva för att känna er duktiga, inte för att hjälpa?
 
@Lottapotta - många har varit tuffa mot dig i tråden. Men sånt är buke. Få blir strukna medhårs om bukefalisterna tycker att beteendet är tvivelaktigt.

Det jag tror är att ni inte riktigt funderat över VARFÖR ni tar åt er. VAD är det i vännens beteende som är tokigt och hur ni hade velat ha det istället?

Red ut det för er själva, och jag tror att i det ljuset blir bukekommentarerna mer begripliga.

Och fortsätt starta trådar. Du bidrar till att göra buke till vad det är. En mångfald av åsikter, synpunkter och människor
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 236
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 658
Senast: Lhas
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 367
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 611
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp