Masterback

Ganti

Trådstartare
Hej!

Jag har funderat på att testa en masterback.
Egentligen var jag inne på en bomsadel efter att jag har haft en sensation ett bra tag som jag inte tycker funka.

Det jag gillar med bomlöst är att man kan forma sadeln efter hästen och ger bra med bogfrihet men efter att ha haft sensation så vet jag inte längre efter att ha ridit i en bomsadel ett tag nu.

Det jag inte gillade med sensation var att den alltid gled på sniskan när man skulle sitta upp, den var svår att få att ligga bra och även padden flyttade sig på sniskan ibland och jag fick sadla om, riktigt irriterande.
Dessutom gav den dåligt stöd mot mina knän och jag tyckte inte om att den låg så nära hästen, det fanns ju inget framvalv eller så direkt och min häst hade alltid ruggad päls efter turen.

Jag skulle precis köpa mig en bomsadel när någon tipsade om masterback.
Jag har därför lite frågor till er som har ridit i en eller äger en.

Måste man ha en padd under?

Glider den iväg när ni ska sitta upp?

Hur trivs hästen med den?

Känner ni att ni får en korrekt lodrätt sits i den?

Har ni bra stöd i sitsen utav knöstöden, framvalvet och bakvalvet?

Kolapsar den i framvalvet något?

Hur funkar det med anläggningsytan? Det står 48, går det att få mindre eller är det inte lika petigt när det är bomlöst?

Får ni bra kontakt med hästen vi skänkeln? Jag upplevde i en sensation att det var svår att komma åt hästen.

Om hästen gör en tvärsväng, ligger sadeln kvar?

Jättetacksam för svar! Jag tycker att det är så jobbigt med denna sadeldjungel!

Jag har funderat på:
MB Dressage A och MB Icelandic
 
Senast ändrad:
Sv: Masterback

Du ska inte sitta upp ifrån marken i en bomlös sadel och helst inte i en bomsadel heller. Dels sliter det på sadeln och du riskerar att göra den sned och dels sliter du på hästen helt i onödan.

Om din häst får ruggad päls under sadeln så passar den inte.

Vi har haft hemma en masterback och vi gillade den inte alls.

Vilken modell av Sensation har du?
 
Sv: Masterback

Jag har förvisso bara testat en..och det var katastrof :crazy:

Snedsydd, felstoppad och man fick känslan av att sitta på en massa kuddar på hästen..dvs inte någon vidare nära kontakt alls. Hela alltet kändes fruktansvärt ostabilt och jag hade känt mig säkrare barbacka då det kändes som att man skulle tippa hela tiden..

Jag fick inte bra kontakt med skänklarna, den gav inget stöd öht och är rätt övertygad om att framvalvet kollapsade då hästen protesterade enormt..vid närmare titt på sadeln så är hela uppbyggnaden ganska tveklös..Så jag hade hellre lagt ut en slant på en välgjord bomlös som är uppbyggd förhoppningsvis på ett bra sätt
 
Sv: Masterback

Jag har en och både jag och hästen älskar den! Den ligger stilla och är stadig :) Återförsäljaren är jättebra och man får ta hem och prova i 7 dagar så märker man ju om man gillar den utan att behöva köpa direkt.
 
Sv: Masterback

Jag har haft flera och gillat dem. De äldre har hemsk läderkavlité, men det har blivit bättre med åren. Ligger bra på det mesta, men inte på tunna hästar, men det brukar ju tex inte dynor göra heller.
 
Sv: Masterback

Jag har en MB islandsmodell, ej senaste. Jag gillar sadeln i sig men 17.5" är för stort för mig så jag får inte stöd av knästöden. Den är stabil, ger mankfihet även till min ponny med medel manke o svängd rygg. Snurrar inte ens vid 180 sväng på feg häst :P Sensation gjorde det dock = rejäl avåkning.
Lädret är helt ok på min som är ca 3 år gammal.
Ingen padd behövs och krisar det och man får sitta upp från marken ligger min still.
Min är 46cm på panelerna, jag anser att MB är så stabil att den inte bör vara för lång.
 
Sv: Masterback

Jag har också upplevt att de verkligen ligger still, det trots en donna som på den tiden kunde dra bockserier i rent glädjefnatt, men sadeln låg ändå still. Absolut en sadel jag rekommenderar, även om jag nog är snäppet mer förtjust i min startrekk.
 
Sv: Masterback

Håller också med om att den är stadig och ligger stilla! :) Min häst är nu 7 år. Började rida in honom som 3,5 åring och har använt Masterbacken hela tiden så den funka på vinglig unghäst som kunde bocka ibland också :D

Har faktiskt beställt hem en provsadel som jag troligen får idag. En Masterback dressyr flatback! Ska även prova islandsmodellen :)
 
Sv: Masterback

Jag har oxå kikat lite på denna...

Är det någon som vill bidra med bilder? Det finns knappt några att hitta på nätet :/
 

Liknande trådar

Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Tossa90
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 411
Senast: Fiorano
·
Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek...
2
Svar
29
· Visningar
2 852
Senast: Ace
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 701
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp