Bukefalos 28 år!

Mat för känslig mage

zassoo

Trådstartare
Min ragdollhona på snart 2 år har väldigt känslig mage och jag försöker hitta ett foder som fungerar utan att ruinera mig... Min önskan är att hon ska kunna äta blötmat men hittills har ingen funkat förutom det hon äter nu. I dagsläget äter hon Royal canin gastro intestinal, dvs veterinärfoder. Fri tillgång på torrfoder och lite blötmat på kvällen. Inga problem med magen så det är ju skönt! Hon är duktig på att dricka vatten också.

Men dels är fodret dyrt och dels gillar jag inte Royal så jag vill inte stödja dem :angel: Haha. Har ni några idéer på mat som kan funka? Som sagt vill jag helst ge henne blötmat men ett bra torrfoder (hög kötthalt osv) går bra också, det viktigaste är att hon slipper vara dålig i magen. Hittar vi inget annat fortsätter vi såklart med royal. :)

Edit: Dyrt foder gör egentligen heller ingenting så länge hon mår bra såklart :)
 
Vilka har du provat?

Min kisse (4år, jag fick hem honom i somras) har ätit Mjau hela livet, men efter en massa stress etc så rasade magen och efter det tål han det inte utan blir dålig i magen. Bozita tål han inte heller. Hill's i/d (veterinärfoder) funkade ett tag, men sen blev han dålig igen utan att bli varken bättre eller sämre. R.C. gastro intestinal funkade, men han blev väldigt hungrig trots att han fick betydligt mer än rekommenderat. Pussi (i gelé, orginalvarianten i påse - de andra har jag inte provat men har pratat med andra med "mag-katter" som tål orginal men blir väldigt dåliga av de andra sorterna) funkar bra hittills (han har ätit det i ett par månader, sedan han behandlats för tarminfektion).
 
Har väl långt ifrån provat allt, men det kändes lite hopplöst när hon blev kass i magen hela tiden så nu har vi kört på säkra kort de senaste månaderna. Men Mjau funkar inte, Pussi funkar inte (gelé på burk), Gourmet funkar inte, sen kommer jag inte ihåg vilka fler sorter vi provat. Torrfoder har hon inte testat så många, har lite Eukanuba hemma som hon fått lite små bitar av då och då och det verkar vara ok. Men det har varit lite så med de flesta sorter att lite lite går bra men så fort man ökar lite så blir hon dålig i magen.
 
Jag kan som sagt rekommendera Pussi på påse (orginal, gelé). Jag trodde att det var samma som på burk, men min katt äter inte burkmaten (åt ett par gånger, vägrar efter det) och det är inte riktigt samma innehåll i fodret enligt innehållsförteckningen.

Har katten kollats av veterinär? Parasitkoll (även annat än mask) ?
Min katt blev bra efter behandling för tarminfektion (medicin), i kombination med byte till Pussi påsmat och veterinärfoder. (Innan behandlingen åt han Hill's i/d, på inrådan av annan veterinär, men det hjälpte som sagt inte.)

Något som är viktigt är att låta magen stabilisera sig innan man provar att (successivt) byta foder. Dvs att hitta nån mat som funkar och sedan "låta" kattens mage vara bra i åtminstone några månader innan man försiktigt provar något nytt. Så att magen får en chans att "läka" efter irritationen som blir.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Tarnin
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 690
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 238
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skola om galoppör
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp