Mat till senior

Ingen fara! Jag blev illa berörd över att du skrev att hon inte ser frisk ut men jag behöver ju inte göra så stor sak av det.
Det är svårt tycker jag att avgöra vad som är normalt åldrande på djur och vad som är sjukligt. Vi har tid hos vet på tisdag och det känns bra att få henne kollad.
Jag tänker spontant att njurarna kanske börjat svikta; mormors och morfars ena honkatt började tunna av vid 10 år pga njurarna och levde gott flera år till :heart . Klokt med hälsokoll av din vän, hoppas det ser bra ut ❤️
 
Malla är tydligen fortfarande lite för tjock 😁Hon vägde 100 g mindre än när vi var där sist för ett och ett halvt år sen. Veterinären förklarade (som någon skrivit i tråden) att gamla katter tappar muskelmassa och att det såklart förändrar hur kroppen ser ut och känns.
Alla värden var bra. De tog lever, njurar sköldkörtel och allmän blodbild. Inga inflammationer i kroppen men hon är stel i vissa leder vilket tyder på artros. Normalt för åldern, sa vet.
Den insats vi diskuterade var munnen. Hon saknar några tänder och kanske kan hon ha ont. Vi ska testa smärtstillande en vecka och se om hennes beteende förändras märkbart och sen utvärdera.
Tack för alla bra råd i tråden. Lickimat är en fortsatt succé och hon kan äta sitt älskade våtfoder.
 
Malla är tydligen fortfarande lite för tjock 😁Hon vägde 100 g mindre än när vi var där sist för ett och ett halvt år sen. Veterinären förklarade (som någon skrivit i tråden) att gamla katter tappar muskelmassa och att det såklart förändrar hur kroppen ser ut och känns.
Alla värden var bra. De tog lever, njurar sköldkörtel och allmän blodbild. Inga inflammationer i kroppen men hon är stel i vissa leder vilket tyder på artros. Normalt för åldern, sa vet.
Den insats vi diskuterade var munnen. Hon saknar några tänder och kanske kan hon ha ont. Vi ska testa smärtstillande en vecka och se om hennes beteende förändras märkbart och sen utvärdera.
Tack för alla bra råd i tråden. Lickimat är en fortsatt succé och hon kan äta sitt älskade våtfoder.

Men så skönt! Hellre lite tappade muskler än nått med organen, låter ju toppen för åldern 🤗❤. Ja artros riskerar att drabba även katter, du kanske har märkt om hon inte klättrar på höjder och så som förr? Morfars ena katt (de har haft ett gäng genom åren 🥰) fick med lite lätt problem så istället för att hoppa rakt upp från golvet till handfatet han älskade att ligga i började han istället ta vägen över tvättkorgen (typ sån där låg korg) som man fick se till att ha fullt med lakan och annat; betydligt lättare sa katt 🥰). Lycka till med munnen 🤗🥰
 
Malla är tydligen fortfarande lite för tjock 😁Hon vägde 100 g mindre än när vi var där sist för ett och ett halvt år sen. Veterinären förklarade (som någon skrivit i tråden) att gamla katter tappar muskelmassa och att det såklart förändrar hur kroppen ser ut och känns.
Alla värden var bra. De tog lever, njurar sköldkörtel och allmän blodbild. Inga inflammationer i kroppen men hon är stel i vissa leder vilket tyder på artros. Normalt för åldern, sa vet.
Den insats vi diskuterade var munnen. Hon saknar några tänder och kanske kan hon ha ont. Vi ska testa smärtstillande en vecka och se om hennes beteende förändras märkbart och sen utvärdera.
Tack för alla bra råd i tråden. Lickimat är en fortsatt succé och hon kan äta sitt älskade våtfoder.

Skönt att veta att alla värden är bra, det är ju annars sådant som kan lura i bakgrunden tills man ser symptomen lite för sent för att kunna förebygga försämring på ett bra sätt. :)

Hon ser verkligen ut att vara i tipp-topp-skick! :love:
 
Börja att ge henne foder för katter med njursvikt.
Renal foder finns både blöt och torrfoder.
Även om hon inte har njursvikt nu så kan det komma väldigt fort på äldre katter.
Finns de foder som riktar sig till äldre katter med ev början till njursvikt.
 
Men så skönt! Hellre lite tappade muskler än nått med organen, låter ju toppen för åldern 🤗❤. Ja artros riskerar att drabba även katter, du kanske har märkt om hon inte klättrar på höjder och så som förr? Morfars ena katt (de har haft ett gäng genom åren 🥰) fick med lite lätt problem så istället för att hoppa rakt upp från golvet till handfatet han älskade att ligga i började han istället ta vägen över tvättkorgen (typ sån där låg korg) som man fick se till att ha fullt med lakan och annat; betydligt lättare sa katt 🥰). Lycka till med munnen 🤗🥰
Ja, för nåt år sen eller två började vi ställa stolar på lämpliga ställen för att hon lättare skulle kunna ta sig till sina favoritplatser ❤️
 
Börja att ge henne foder för katter med njursvikt.
Renal foder finns både blöt och torrfoder.
Även om hon inte har njursvikt nu så kan det komma väldigt fort på äldre katter.
Finns de foder som riktar sig till äldre katter med ev början till njursvikt.
Varför ska man ge specialfoder när hon varken har symtom eller avvikande värden? Funkar det verkligen preventivt?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har hon fina njurar nu så hade jag kört med seniorfoder.
Nej funkar inte preventivt. Så man ska göra en Njurkoll och samråda med veterinär.
så det stämmer inte Renalfoder i nuvarande stadium, mitt sakfel där.
Man får vara uppmärksam på om dom börjar bli kräsna eller tappar vikt.
Börjar njurarna svikta så mår dom dåligt och det kan gå väldigt fort.
Likadant med sköldkörteln.
Jag har haft det mesta på mina katter, forl, njursvikt och skölkörtel problem

Äldre katter kan få akut njursvikt av att sövas tex vid tandborttagning.
Något man inte tänker på
Det fick min katt som är 9 år.
Akut vetrinärbesök ett par dagar efter opertionen räddade livet på henne.
Hon blev helt orkeslök, nästan inte kontaktbar.
Njurvärden precis på gränsen till ok.
Så veterinär ordination blev Renalfoder.
Vanligt blötfoder 1 ggr dag.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 140
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 763
Senast: Elektron
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp