turbofling

Trådstartare
Emilia (13 manader) tycker om all mat, problemet är att hon inte har tid att sitta still och äta. Hon är ganska liten sa jag är lite orolig för att hon ska tappa vikt, eller inte ga upp. Vill inte tvinga henne att sitta still och äta, mat ska vara posetivt men samtidigt känns det fel att lata henne springa runt och äta ocksa. Har ni tips pa hur jag ska göra? Eller tips pa mat som är riktigt energirik (sa hon far i sig sa mkt som möjligt pa kortast tid).

Sa här ser maten ut nu

Natten: Ngn gang under sennatten dricker hon ca 2 dl välling

Frukost: Lite ost och skinka som hon helst springer runt och äter, ngn sked yoghurt brukar hon hinna med.

Lunch: Det är enda tillfället hon vill äta, försöker göra den sa energirik som möjligt

Mellanmal: Blir oftast frukt och ngt osötat kex, fa henne att sitta still pa eftermiddagen är omöjligt.

Kväll: Hon sitter med oss, men vill snabbt ner pa golvet. Hinner äta pyttelite.

Innan läggning: Ca 2 dl välling

Sv: Mat

Jag har turbobarn med, de äter alltid i farten.
Nu äter ingen av dem välling, stora killen slutade för någon månad sen och lillkillen har aldrig ätit det, men för att de ska få i sig allt de behöver har jag dels börjat baka eget bröd, där jag kan häva i sånt som jag tror är bra. Tex bakar vi bröd med messmör i, bra för både energinivån och järnhalten har jag hört.

Dels försöker vi att alltid ha frukt och grönt framme och lättillgängligt, så de kan ta det när de känner sig hungriga, frukt är ju bra att äta i farten :d

Sen har vi som vana att alltid lägga lite extra fett på deras mat, så när vi äter pasta får de en smörklick på den tex. Pannkakor görs på lite fetare mjölk, alla röror görs på så fett alternativ som möjligt.

Vi har faktiskt låtit våra barn röra sig med maten med, hellre att de äter och det blir kladd lite överallt, än att de inte äter alls, vilket blir fallet om de alltid SKA sitta vid bordet. Det som händer då vi försöker hålla någon slags bordsskick är att båda två petar lite i maten, sen sätter matkladdandet igång.... Inte mycket hamnar i munnen då. Får de fara runt hamnar 90% där det ska iallafall!

Nu går ingen av dem upp särskilt mycket i vikt för tillfället, men det är nog allt springande och klättrande som tar på energiförråden, sen växer de väldans på längden nu med.

Senast ändrad:

Inget friskt barn svälter!
Det går ju som regel i vågor med ätandet och sitta vid bordet.
Många gånger så äter de lite grann och sen kan man möjligen stoppa in en sked i farten så att säga när de passerar matbordet.

I den där åldern så har de fått kommit och gått lite som de har viljat vid matbordet, inte förrens två-tre års åldern har jag verkligen krävt att de ska sitta stilla och äta färdigt och går de så blir det ingen mer mat. Det är en annan sak på dagis, men hemma så har jag tyckte att det har varit viktigare att maten har varit en trevlig stund som man ser fram emot att sitta med vid bordet. Min ungar har varit små tunnisar så jag har tyckte att det har varit viktigast att få i dem mat.

Vi har faktiskt låtit våra barn röra sig med maten med, hellre att de äter och det blir kladd lite överallt, än att de inte äter alls, vilket blir fallet om de alltid SKA sitta vid bordet. Det som händer då vi försöker hålla någon slags bordsskick är att båda två petar lite i maten, sen sätter matkladdandet igång.... Inte mycket hamnar i munnen då. Får de fara runt hamnar 90% där det ska iallafall!

Så gör vi också. Ibland äter han på sitt rum och ibland äter han ett par tuggor vid bordet, ett par tuggor från min tallrik och ett par tuggor av det som ramlat ner på golvet :D Vi kör på mycket snacks, typ flera mellanmål och om han inte tycker om det vi äter får han alltid en macka en stund senare.
Nu när han hjälper till att laga mat får han alltid smaka på allt, så idag tex åt han fyra matskedar majs när vi lagade mat, sen fick han i sig två prinskorvar (en vid bordet och en sen nnär han hoppat llite studsmatta) och ett par strån tagliatelle....

Finns det nån speciell mat hon äter mer av?

Hon äter gärna frukt och grönsaker, helst i stora bitar som hon kan äta av själv. Bli matad är hon inte intresserad av. Far hon tex korv vill hon ha en hel korv, inte i bitar. Hon är enkel pa det sättet att hon gärna äter av allt, men väldigt lite innan hon vill iväg. Majs och ärtor gillar hon att pilla med, men da äter hon bara det och inget annat pa tallriken. Tror inte hon far sa mkt näring av dom heller, dom kommer ut hela igen.

Ger ocksa flera sma mellanmal, en bit frukt här, en bit ost där osv. Det kan hon springa runt och äta. Sen lämnar hon ibland det ngnstans och hittar det lite senare och äter det da.

____

Svälter tror jag inte att hon gör, men vill inte att hon ska vara för smal heller. Hon gick bara upp 200g mellan 8manader och 1 ar, hennes läkare tyckte det var ok men jag tycker det känns lite för lite.

Sitta i matstolen har vi gett upp helt, men vi har en kökssoffa och den far hon sta pa när hon äter. Äta lite, sen kan hon ga runt lite pa den, äta lite till osv. Men ända känns det som hon petar i sig sa lite mat.

Sam gick bara upp ett kilo från ett till två år. De växer inte så våldsamt fort när de blir större och Emilia kanske är i en vilofas nu. Sen rätt vad det är så plufsar hon till sig och sen månaden efter växer hon en decimeter. Om inte hennes doktor är orolig så tycker jag inte du ska vara det heller. Korv brukar jag skära på längden, då känns det som om de får en hel fast kvävningsrisken är mindre... Nudlar och spagetti älskar Sam, det äter han var dag. (typ pasta då). Och nåt slags kött, antingen korv, salami, fiskpinnar eller kyckling. Han får alltid en tallrik av vår "civilicerade" mat på kvällen/eftermiddagen och har chans att prova men för det mesta är han inte så impad. Vi har heller aldrig kunnat mata honom.

Sen tror jag det är vanliga mammanerver också, antingen äter de för lite eller för mycket, dricker för lite eller för mycket, är för tjocka eller för smala... alltid är det nåt att oroa sig över :D

Det är väl sa, alltid ngt att oroa sig för :)
Hennes kompis som är 6 manader har vuxit om henne pa bade längden och vikten, men da är han stor och Emilia liten men lite konstigt känns det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 220
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Min 2-åring kaskadspyr av fisk. Vi har provat kokt lax, rökt lax, fiskpinnar. (hon har dock tidigare ätit torsk och alaska pollockfileer...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej allihopa, undrar om ni vill dela med er av era tankar/ideer /tips runt ett 'problem' jag har med min hingst. Jag har en 12-arig...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: banshee
·
Foder & Strö Hej! Mitt fullblod, som aldrig varit särskilt lättfödd men inte heller katastrofalt svårfödd, har den senaste månaden tappat väldigt...
Svar
13
· Visningar
2 302
Senast: Eliseeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka