• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare mecca
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 5 122
Sv: Mat!

*KL*
Jag tävlar islandshäst, och har den uppfattningen att vi ofta har ännu sämre mat på tävlingar än de hopp- och dressyrtävlingar jag varit på :crazy:
Det som finns brukar vara hamburgare och panpizza. Ibland toast, om det finns el vid kiosken, men det är inte alltid det finns.
EN gång har de haft något för mig som vegetarian på en tävling. Det var då en större (nationell om jag minns rätt), de hade även vegetarisk "hamburgare".
Därför har jag alltid med något. Oftast pastasallad eller matiga mackor.

Drömmen vore att komma till en tävlingsplats som hade riktig, lagad, varm mat. För både vegetarianer och "vanliga". Det kan vara till exempel fullkornspasta med 2 olika såser till (typ köttfärssås och någon god vegetarisk) och sallad förstås, potatisgratäng och gott tillagade qournfiléer/kyckling... Det finns oändligt med mat som är lätt att göra för många men ändå sanslöst gott.

Det är ju inte så svårt att få maten att smaka gott på en tävlingsplats, ofta är man ju så hungrig att allting smakar himmelskt ;P

Jag har aldrig gillat mat, men det som altid åker med i "mat"väg är juh;
- Varm choklad (För mig - oavsett årstid!)
- Typ 3 liter saft xD
- Kanelbullar och chokladbollar (Mmmums)
och
- En chokladkaka ;>

Med andra ord så är jag gode hungrig (men aldrig törstig) efter tävlingar (A)

*kl*

Lite beroende på hur engagerad jag är och hur långt jag har mellan starterna.. Om det bara är en klass, vilket inte händer så ofta, så tar vi bara en fika innan vi åker hem, annars brukar jag försöka ta med mig pastasallad eller matiga mackor, frukt och massa dricka, särskilt om det är varmt.

Får väl erkänna att jag är dålig på att handla i arrangörens cafeteria, mer än möjligtvis nån liten kaka/chokladbit, men det beror lite på sortimentet också. Vissa har hutlösa priser och då känner jag inte för att gynna dem, men hyfsade priser och skapligt utbud så kan det bli ett o annat!

Jag är väldigt duktig på att packa med en massa mat till hästarna, men inte lika duktig till mej själv.

När det är tävlingsdag, då man går upp vid 4 tiden ungefär (mitt i natten) Så brukar jag inte vara så sugen på frukost just då, så då gör vi iordning någon macka, och tar med oss, så äter jag när vi kommer fram till tävlingsplatsen. Sedan brukar det bli en toas, eller en korv, och en kexchoklad under tävlingsdagen, och that's it. Har inte tid att tänka på mat när jag tävlar :angel: Ursch måste verkligen skärpa mej :crazy:

Jag känner med dig. Har dock slutat äta godis och dricka läsk innan jag är färdig tävlad för dagen. Försöker klämma i mig toast och någon festis under dagen men det är en massa slarv. De få gånger jag äter ordentligt är om vi är på meeting. Då kan jag äta dagens lunch och äta en ordentlig frukost. Annars hinner jag inte med maten på tävling...

KL

Jag gillar piroger, de är lätta att ta med sig och bra mat. Dock är de lite pilliga att göra, så jag har i helgen testat pizzarulle, vilket var lite mer "opilligt". Deg kavlas ut och rullas ihop som en rulltårta med valfri fyllning (sås gör det svårt att rulla ihop) och skärs sedan i skivor som läggs på plåt, täcks med ost och gräddas. Suveränt till tävling, slalombacke, utflykt eller whatever. Nu finns det i frysen!

Vi brukar få bra kritik om maten på våra tävlingar. Vi varierar med att servera
dessa dagens:

-pasta m köttfärssås
-chiliconcarne m ris
-korvstroganoff m ris
-tacotallrik m nachos (var jätteuppskattat (egentligen tänkt som funktionärsmat men...))

+ngn typ av pastasallad (ost/skinka eller kyckling)

och sen har vi såklart matiga mackor, frallor, korv m bröd, toast, hamburgare
och fikabröd till mellanmål/Fika för hästskötar/chaufförer och andra medföljare

Det beror också på typ av tävling, om det är ponny eller stor häst och om det är dressyr eller hoppning...

Vad äter ni människor när ni är och tävlar?
Torra mackor från den lilla kiosken på området eller är det seriös matsäck?:D
Alla hästar får nog så det räcker, men man glömmer ju lätt bort sig själv:laugh:

Usch jag är inte alls bra på att fixa ordentlig mat till mig själv på tävlingar, trots att jag vet om att det är bland det viktigaste för att kunna göra sitt bästa! :crazy: Oftast blir det bara någon varm macka och cola/juice från klubbens kiosk :o

Jag kan i princip inte äta något alls senare än 2 tim före start för då får jag mjälthugg (håll i sidan) och kan inte rida alls för jag blir dubbelvikt av smärta. Det blir ju lite svårt om man ska starta flera gånger, speciellt om det är lite halvlångt mellan starterna. Testade att blanda eget högenergigodis och det funkade över förväntan! Jag var mätt fortfarnde när vi åkte hem men hade inga problem med smärta. Jag smälte mörk blockchoklad och blandade i massor med skållad mandel och russin, bredde ut på bakplåtspapper och när det hade svalnat lade jag det i en påse och hade sönder det i småbitar. Det stoppade jag i mig direkt efter min ritt och tuggade ordentligt. Drack cola i små klunkar också. Var lite rädd för sockerdipp då jag är känslig för blodsockret, men det märkte jag inget av, hade grundat med bra mat i god tid före.

Jag kan varken äta eller dricka innan jag ska in på banan. (Beror nog på nervositeten) Annars äter jag en macka till frukost har med mig choklad, extramacka och läsk! :love: Lever på choklad lättare sagt :P

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 343
Senast: fijja
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 825
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Vi som letar häst II