Mäta bomvidd

Centaur

Trådstartare
Går det att mäta/uppskatta bomvidden på en sadel från en bild tagit rakt framifrån eller är det dömd att misslyckas? :p

Lite nyfiken bara. :bump:

Sv: Mäta bomvidd

Det går ju att uppskatta bomvidden på ett ungefär om bilden är tagen i rätt vinkel. Går också att uppskatta bomvidden om du har vissa mått, ex bredden mellan bossorna längst fram.

Putt av tråden, då jag är lite nyfiken på just den bilden Centaur har lagt in! ;)

Avståndet mellan bossorna framtill varierar mellan märken och modeller, men om man t.ex. hittar en beg Crown i okänd bomvidd med 14 cm mellan bossorna fram, och man jämför den med en Crown som är stämplad 30/M med 13 cm mellan bossorna, ja då kan man ju utgå från att den andra förmodligen är vid bom. Så man kan räkna ut bomvidden på ett ungefär om man har en annan sadel i samma märke att jämföra med.

Childericen du visade skulle jag tippa är runt 85 grader. Väldigt smal iaf.

hehe den är bomvidd AO dvs vid.. enligt uppgift är den 3 cm smalare i måttet framtill än min childeric; som är vidare än min prestige. så vi har nog kommit fram till att det Inte går att säga utifrån en bild då.. :p

Nu förstår jag inte riktigt ditt inlägg?
3 cm är väldigt mycket smalare, så det kan visst stämma att den är 85 grader. Sen kan ju 85 grader vara vid bom i Childericmått mätt (jag vet inte hur Childerics bomvidder brukar vara), men jag tycker det är hiskeligt smalt.

Här har du ju en sadel på 105 grader
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Globus/framifrn.jpg
Och en på 125-130
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Jensen Exmoor/25.jpg
Klart man ser en stor skillnad...

gör et par cm så stor skillnad i gradtal alltså?

här är en annan bild, lite mer underifrån.. http://www.fine-used-saddles.com/saddlepics/Childeric_DAC_1/9_lg.jpg

det låter konstigt för "alla" säger att dom är rymliga... har frågat flera åf utomlands (här måttbeställs dom ju endast) och har då fått till svar att dom är stora i stl. låter ju lite mysko att en med vid bom bara ska va 85 grader då. :confused:

Att sadeln på bilden bara skulle vara 85 grader tror jag inte alls på. Vad skulle då deras normala bomvidd vara?!

På bilden visas alltså den vidaste bomvidden som Childeric säljer utan att måttbeställa, och precis som Centaur säger så omnämns deras bombvidder som generösa på alla ställen.

För skojs skull har jag skickat och frågat hur vid den är, återkommer om jag får svar!;)

Ja, ett par cm gör så stor skillnad.
Om jag minns rätt var min Passier PSL ca 12 cm framtill, den var max 95 grader. Den skulle vara XXW typ.. Min Globus 34 var 14 cm tror jag. Min Jensen Exmoor är väl 18-20 cm eller nåt sånt.
Måttet framtill är ju inte ett sätt att mäta bomvidden utan bara bra att veta o man har en likadan modell att jämföra med och man inte vet bomvidden exakt.

Jag blir inte längre förvånad över hur vida eller smala sadlar olika tillverkare gör. Har sett bl.a. Kieffersadlar som varit 70 grader för att ta ett exempel. Och bland italienska/franska tillverkare brukar det för det första inte vara så stor skillnad mellan bomvidderna (3-5 grader intervall) och för det andra brukar deras bomvidder vara smalare än t.ex. engelska märken.

Om man tycker en sadel är rymlig eller inte beror ju på vad man jämför med. Folk med "vanliga" hästar (som din) kanske tycker att Childeric är rymliga i bomvidden. Jag som har en riktigt bred häst tycker inte att något italienskt/franskt/tyskt märke har rymliga bomvidder.

Hur många intervall har Childeric? Är det smal-normal-vid?
Eller smal-normal mot smal-normal-normal mot vid-vid-extra vid?
(alltså utan att måttbeställa)
Har dom 3 bomvidder skulle det inte förvåna mig om normal bom är ca 80 grader och smal bom ca 70-75 grader. Har dom fler intervaller skulle det inte heller förvåna mig om deras smala bom är 70 grader, normal bom 80 grader, och deras extra vida bom runt 90 grader.
Både Passier och Jaguar är inte mer än 93-97 grader i deras bredaste bom. Kieffer är bara ca 80 grader i normal bom.
Prestige är också bara ca 87 i 35 bom. Normal bom borde vara ca 78-81 grader i Prestige. Med andra ord - om Childerics vida bom är runt 85 grader skulle det vara helt normalt om man jämför med andra liknande märken.

får jag bara passa på att fråga då,
om ett halvblod t ex har 87 grader i bomvidd, är den rätt rund/välmusklad över ryggen då heller vad är en bred bomvinkel?

vad är "vanligt" för hästar att ha i bomvidd (räknat i grader)

En häst med 87 grader i bomvidd (ett helt vanligt svenskt halvblod) är inte välmusklad, förmodligen har hästen dock en lite högre manke som ger ett mindre gradtal. Allt beror på hur sadelläget ser ut så man kan inte säga att grader x = omusklad, medan grader y = välmusklad.
Men enligt min erfarenhet är en hyfsad musklad/välmusklad häst (fortfarande ett vanligt hbl) iaf runt 110 grader. Men jag har sett vanliga hbl som varit omusklade trots att dom varit 115 grader, men då har de haft ett sånt sadelläge helt enkelt.
Bland grövre raser kan en normalt musklad rygg vara allt från 120 grader och uppåt.
Min häst är ca 125 när han är normalt musklad, och drygt 130 grader när han är i full kondition och rids 2-4 timmar varje dag. (men då har jag en haflinger)

nej en prestige 35 är ca 93 grader...

childeric har bara två standard-vidder, normal och vid. sadeln på bilden är vid!

När jag mäter sadeln på bilden med min gradskiva på exakt samma vis jag kontrollmätt andra som jag VET bomvidden och var järnet ligger i sadeln så hamnar denna på ca 100grader mätt på att järnet ligger utåt sett mot kåpan.

1cm ger på ett rent järn ca 5 grader, tycker dock inte man skall stirra sig blind på det eftersom det då med 3 cm skulle bli väldigt många graders skillnad som ändå inte stämmer irl. Utan man får även se på hur sadeln är uppbyggd runt järnet och i framvalvet med stoppning, form var järnet ligger m.m.

Senast ändrad:

ja 100 grader låter sannolikt med tanke på att min är lite vidare än så; avståndet framtill var några cm smalare på denna än på min sadel.

Nej, nu är du ute och svammlar igen, det går inte att se från tagna kort hur bomvidden är på en sadel.

Det går visst att uppskatta bomvidden på ett ungefär genom en bild. Man ser om sadeln på bilden är smal eller om den är åt det vidare hållet. Man kan inte se om en sadel är bomvidd 31 eller 32, men man kan se om den är åt det vidare hållet eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 420
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka