Mäta bomvidd

Sv: Mäta bomvidd

mm just det, och hur många såna halvblod finns det i dag?

dom flesta är ju av sportmodell och/eller med mycket fullblod. inte många igen av den goa gammla sorten..

därför blir det fel att säga "halvblod" som grupp när dom mestadels är ganska klent byggda i dag. :)

Några stycken ;) Jag anser inte att man ska strirra sig blind på graderna heller... Visst det ÄR viktigt men inte det viktigaste.

så alla dressyrhästar i svår klass anser du vara omusklade???????

Nej det behöver dom inte vara. Ett lägre gradtal kan också bero på en hög manke (vilket jag skrev i inlägg 14). Dock tror jag definitivt inte att alla hästar som går svår klass bara är 80-90 grader över ryggen. Sen om de sadlarna som vissa elithästar går med bara är 80-90 grader är ju en annan sak, det behöver inte betyda att hästen bara är 80-90 grader över ryggen.

Jag vet att du skrev egen erfarenhet. Och då undrade jag vad din erfarenhet bestod av?

Naturligtvis har jag mätt hästarna, och jag vet precis att de inte behöver se grova ut för att vara bredare.

Men jag håller inte med att ett hyfsat välmusklat halvblod som regel är runt 110 grader. Jag anser fler är av mindre storlek, fast de är välmusklade, iof av min egen erfarenhet.
Men man kan ju inte låta bli att undra hur breda halvblod blir av din erfarenhet när de inte bara är hyfsat musklade utan riktigt bra musklade?

Du skrev om sporthästar/tävlingshästar, jag pratar om vanliga hbl, och vad jag vet går inte de flesta hbl i Sverige msv/svår klass varken hoppning eller dressyr. Har sett både hästar som tävlar msv dressyr som varit drygt 110 grader och vanliga ridhästar (även ridskolehästar i bra kondition) som varit 110 grader eller mer.

Sen behöver inte en häst bredda sig så mkt i grader sett när de går från normalt musklade till riktigt välmusklade, det beror ju på vad man rider för disciplin och var de isf sätter musklerna. Och alla hästar är ju också olika, vissa har lättare för att sätta synbart mer muskler än andra.
Vi två verkar ha olika erfarenheter om det mesta, och i detta fallet så pratar vi antingen om helt olika typer av hbl (det du anser vara ett normalt hbl kanske jag tycker är smäckert och det jag tycker är normalt kanske du tycker ser ut som en grov nordsvensk, vad vet jag) eller så har vi helt enkelt olika åsikter, och det är ju inget fel med det.

Men vill du fortsätta diskussionen så gör jag gärna det om det är nåt annat du vill fråga mig ang detta?

Du skrev om sporthästar/tävlingshästar, jag pratar om vanliga hbl, och vad jag vet går inte de flesta hbl i Sverige msv/svår klass varken hoppning eller dressyr. Har sett både hästar som tävlar msv dressyr som varit drygt 110 grader och vanliga ridhästar (även ridskolehästar i bra kondition) som varit 110 grader eller mer.

Det är klart det finns halvblodshästar som är 110 grader, jag aldrig påstått annat.
Jag bara skrev att det inte var som du påstod, att en hyfsat välmusklad halvblod i regel är runt 110 grader. Att jag nämnde tävlingshästar var för att jag anser de vara hyfsat välmusklade, och jag vet att många av dem inte är så breda som du påstår.

Om ett halvblod bara är 90 eller 100 grader, vilket jag anser att rätt många är, så innebär ju inte det att de är det för att de går med för trånga sadlar, eller hur?
Det låter lite så på dig.

Tävlingshästar har ju en annan kroppsbyggnad än vanliga hbl. Dom kan vara välmusklade, men dom är oftast smäckrare i modellen också, och därmed får de oftast ett mindre gradtal. Men sen har jag också träffat på tävlingshästar som har haft väldigt underutvecklad ryggmuskulatur... (och vanliga hästar med för den delen)

Nej, bara för att en häst är 100 grader över ryggen betyder inte att hästen har en trång sadel, men man ska inte tro att bara för att en hästs sadel är 100 grader så är hästen det också. (och det gäller både för tävlingshästar och vanliga hästar)

Jag vet att det inte är två olika raser. Men du måste ju medge att det är en skillnad i kroppsbyggnad mellan elithästar/tävlingshästar på högre nivå och halvbloden som kreti och pleti har i sin ägo.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka