Mäta " på sadeln

vippan

Trådstartare
Kanske en dum fråga, men frågar man inte så får man inga svar!

Hur mäter man vad det är för " på sadeln? Går det att mäta på ett enkelt sätt? Om man nu inte hittar en markering någonstans vad det kan vara? ;)

Sv: Mäta " på sadeln

Tumstorleken har jag lärt mig att man mäter från knappen på sidan, nedanför framvalvet till mitten på bakvalvet.
Sen är det väl så att 1 tum = 2,5 cm

Sv: Mäta " på sadeln

2,54 för att vara exakt! Det kan bli lite skillnad om man mäter i cm och räknar om det till tum om man missar sista decimalen. 17,5" t.ex blir 43,75 cm om man använder 2,5 och om man använder 2,54 blir det 44,45 cm. Det blir alltså ett fel på 0,7 cm. Använd tumstock att mäta med så är det redan klappat och klart!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 709
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka