Mäta sits storlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chivita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 8 004
C

Chivita

Jag vet hur man mäter sätet på sadeln...från knappen på sidan tills mitten på bakvalvet...eller hur?! :confused:
Har fått fram 43 cm och vad är det för storlek, det är det jag vill vet då jag ska sälja sadeln!
Hjälp behövs snarast!!!
Tack på förhand! :bow:

Sv: Mäta sits storlek?

Ja det stämmer.
Storleken mäts i tum. Kolla på ditt måttband om det inte finns tum där (tror det heter inchies eller nåt sånt på engelska..). En tum är ca 2,5 cm, så 43 cm tror jag motsvarar 17".

43 cm är 17 tum, om det är så man mäter.

Jag tror man ska mäta från mitten av knappen för att vara exakt. Om man mäter med en TUMSTOCK blir det rätt på en gång.

Tittar på min TUMstock och då visar det sej att 17" är EXAKT 42.05 cm

17½" är EXAKT 43.3 cm....

Och TUMstocken är en ÄKTA Hultaforsare som använts i verkliga livet innan jag fick den.....

Varför är det då alltid så att 2,54x17= 43,18? En engelsk tum, vilket märkena använder som mått, är 2,54. Do the math...

Kan ju också tillägga att min 18 sadel är 46, min förra som var 17 var 43, min syrras 17½ är 44. Och då stod det t.o.m i sadlarna vilken storlek dom var. Mät så får du se...

2.54 är inget exakt mått utan ett mått som är ungefärligt då det oftast är väldigt ohanterligt med fler än 2 decimaler...

Det är därför man använder en standardiserad TUMstock när man bygger olika föremål världen över.

Dessutom har jag mätt hundratals sadlar dom senaste 25 åren med denna TUMstock utan att någon sadel blivit felmätt...

Och att alltid gå efter vad som står tryckt på en sadel är en mycket dålig metod då vissa fabrikat anger måtten på en oklädd bom....utan att det anges.

Det bästa sättet att få reda på sadelns exakta mått är att använda en standardiserad TUMstock och mäta direkt på ens "påklädda" sadel..

Jag har också mätt flera sadlar och aldrig mätt fel.

På 25 år kan mkt hända... Och i alla sammanhang där jag har märkt att man använder tum (korsetter, jeans, sadlar, stigläder etc) har man angett att en tum är 2,54.

Om det bara finns en tumstock i världen som stämmer, vilket i detta fallet då påstås vara din, då kan ju inte dom andra sadeltillverkarna ha mätt rätt eller? Tror du alla tumstockar är exakta när inte alla måttband eller linjaler är exakt lika?

För att ta reda på hur det egentligen liger till med våra olika mått så gick jag till Brukets snickeriavdelning (Byarums Bruk).
När jag lade fram våra olika måtangivelser kunde dom faktiskt ge mej ett svar!!!!!!!!!!

Dom TUMstockar jag hade med mej visade alla samma måttskala, oavsett om det var svenska i trä från Hultafors eller Angulus i metall.....

I ett låst skåp tog dom fram några "tum"stockar som matchade dom mått du fått.
Och det fanns en mycket stor anledninga till att dessa"tum"stockar hölls inlåsta....

Alla dessa var märkta med INCH och var inköpta för en ringa penning på bl.a. Biltema.......

Jag hade med mej ett tiotal olika TUMstockar och Bruket hade nästan 50st som dom hittade när vi bara tog en runda i lokalerna....
Alla dessa visade exakt samma mått..

Däremot visade dom 5 som låg inlåsta samma mått sinsemellan...
Men vid jämförelse med dom andra skiljde det flera cm.

Och när man kommit till exakt 99cm skiljde det 1"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Och om man jobbar med snickerier är det ju en livsnödvändighet att alla arbetar med lika kalibrerade mätinstrument.....
För hur skulle möblerna annars se ut?????

Exakt :)))))))

Kan även nämna att jag jämfört med min farfars gamla engelska tumstock( farfar föddes på 1870-talet) som han använde under en stor del av sitt yrkesversamma liv.....

Och även den gamla tumstocken säger att 17" är så nära 42 cm som man kan komma...

Det säger ju sej själv att ju fler decimaler man använder ju riktigare blir svaret...varför försöker matematiker annars över hela världen att hitta fler decimaler till talet pi....det finns ju redan miljoner kända......

Det var väl väääääldigt märkligt då att alla sadeltillverkare jag har pratat med (Zaldi, Globus, Jorge Canvas, Albion, County, Frank Baines, Källqvists, Kieffer/Pfiff, Stubben, Haglunds, Passier, Cliff Barnsby, Arbian Saddle Company, Jacson) använder sig av att 17"=43, 17½"=44, 18"=46. Men deras mätningar är väl helt fel då...

Och i stallet har vi Kieffer, Stübben och Passier och alla är stämplade med sitsstorlek och alla stämmer med mina gamla TUMstockar..............................

Dessutom har jag pratat med "storstans" "fina" ridsportaffär och deras sadelansvarig och han får samma mått som jag.......
Han har sedan 60-talet varit försäljare av Stübben och Passier..............

jamen jag mätte från knappen till bakvalvet. jo det är ett djupt och skönt säte och jag ahr fet röv så jag tyckte det lät konstigt...
hur ska jag mäta då?

Vad jag kan förstå så är det skillnad på tum och tum. En engelsk tum, inch, är 2,54 cm och en svensk tum är 2,47 cm. Kan det vara därför ni inte får det att stämma? ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
436
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
724
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 284
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser