Mataffärer som ställer pallar i mittgångarna omöjligt hålla avstånd

I veckan. Jag stod i förbutiken och väntade på att hämta paket. Ett halvstort barn stod snett bakom mig. Jag flyttade mig, och flyttade mig, och flyttade mig och hon fortsatte att flytta efter..... O_o Precis innan det var min tur nös hon rakt ut i luften (man hör ju skillnad) precis bakom mig.....

Annars hör/ser jag faktiskt relativt ofta vuxna som hostar utan att göra en ansats att täcka munnen på något vis.
Samma här, sett rätt ofta på framförallt vuxna.
 
I veckan. Jag stod i förbutiken och väntade på att hämta paket. Ett halvstort barn stod snett bakom mig. Jag flyttade mig, och flyttade mig, och flyttade mig och hon fortsatte att flytta efter..... O_o Precis innan det var min tur nös hon rakt ut i luften (man hör ju skillnad) precis bakom mig.....

Annars hör/ser jag faktiskt relativt ofta vuxna som hostar utan att göra en ansats att täcka munnen på något vis.

Jag och sonen var på sortergården och stod snällt och väntade på ett par som slängde grejer. När de gått gick vi fram till containern och såklart kommer den ena tillbaka för de hade glömt slänga en grej. Tränger sig in bredvid mig och står och snörvlar. Man kan ju bli rasande för mindre.
 
Screenshot_20201107-124628.png

Jag har alltid gillat rymliga butiker, och nu såhär i coronatider gillar jag dem ännu mer.
 
Visa bifogad fil 59739
Jag har alltid gillat rymliga butiker, och nu såhär i coronatider gillar jag dem ännu mer.

Vad spelar det för roll om det står en låda mitt i den gången? Låda eller inte så bör man inte passera fler än 2 pers samtidigt. Lådan underlättar väl snarare så att folk tvingas hålla avstånd och gå på andra sidan lådan istället för att passera i mitten av gången d.v.s. närmre den som står och plockar på sig en vara.
 
Kanner som @ekra - jag bedommer risken att bli smittad i typ matbutik sa lag att jag inte oroar mig alls om nagon plockar applen brevid mig.
Enligt vad jag forstar sa sprids smittan da man delar samma begransade luft (alltsa en icke/daligt ventilerad miljo) med en smittad under en nagot langre period (runt 15 minuter).

Den datan som kommit ut fran varan "contact tracing" visar pa att majoriteten av smitttan sprids via aldredomshem, skolor/universitet, en del fabriksmiljoer (vi hade ju utbrotten i tyska slakterier som tydligt exempel) t.ex.

Om nagon gar forbi mig nara sa tror jag de maste typ nysa mig rakt i ansiktet, sa det oroar mig inte
 
För att (idioter till) folk envisas med att tränga in sig på samma sida om lådan. Finns det ingen låda så finns det mer marginaler.
Då kan man ju flytta på sig själv de gånger de händer att man får sällskap vid lådan. De som inte tänker sig för skulle antagligen sträckt sig fram till det de vill ha oavsett hur mycket plats det var även om det stod en annan person vid hyllan.
 
Här skrev den lokala mataffären på FB:

Kära kunder!

Med de skärpta förutsättningar som kommit från Regionen har vi sett över vad vi kan göra i butiken för att hjälpa till på vägen!

För att undvika trängsel och ökad risk för smitta önskar vi:
⚠️
Stanna hemma om du känner dig sjuk (gäller även barn)
⚠️
Försök komma endast en person från varje hushåll – familjen får vänta hemma, utanför eller i bilen - barn sitter i vagn eller går nära förälder
⚠️
Barn & ungdomar – en handlar till flera eller så går man en och en i butiken
För er skull gör vi vårt bästa för att:
⚠️
Påminna om att hålla avstånd i butiken
⚠️
Handsprit vid entrén
⚠️
Regelbunden rengöring av ytor i kassalinjen och butik


De gjorde även om kön till posten som normalt sett brukar va i den vanliga kön till kassan, tycker inte det är något problem att hålla avstånd om man inte handlar under "rusning" försöker undvika det.
 
Vad spelar det för roll om det står en låda mitt i den gången? Låda eller inte så bör man inte passera fler än 2 pers samtidigt. Lådan underlättar väl snarare så att folk tvingas hålla avstånd och gå på andra sidan lådan istället för att passera i mitten av gången d.v.s. närmre den som står och plockar på sig en vara.
M

Det är tyvärr så att väldigt många helt struntar i uppmaningarna att hålla avstånd både vuxna och ungdomar iallafall där jag bor och handlar. Men det är ju bra om folk är mer hänsynsfulla där du rör dig. De tränger sig förbi och har bråttom. Det underlättar inte i den här affären iallafall så som de var uppställt. De har ställt upp pallarna även i den mittgången där alla måste passera förbi för att gå vidare förbi kläder, avdelningar där de säljer saker till köket, handdukar m.m. för att komma vidare till frukten, kylvarorna och matvarorna. Där blev det jättetrångt för att just alla måste gå förbi. Men jag kommer att välja bort den affären i fortsättningen iallafall nu blev bara förvånad och besviken på att de inte tänker till.
 
Jobbar i en STOR matbutik, där vi gjort allt vi kan för att underlätta....

Inga onödiga exponeringar i butiken, bla mindre grejer vid kassorna så kunderna kan hålla avstånd. Personalen har mindre varor ute i gångarna vid upplock (svårt då man iblamd MÅSTE ut med en stor pall bananer på en gång då det går åt som smör)... Har inslussning av kunder då vår kundräknare säger till... Varselvästar på personalen så de syns, utrop i högtalarna med uppmaning att hplka avstånd , komma ensam, handla åt andra.... Osv

Vi kan nog inte göra mer nu... Men ändå har jag dagligen kunder flåsande i nacken, får säga ursäkta till gänget med pensionärer som står i grupp och pratar, kunder som kommer tätt inpå för att bara ta sin gurka när jag står där och samtidigt snörvla....

Känner inte att folk bryr sig längre och jag själv har gett upp, jag har ingen chans att skydda mig på jobbet. Jag har handskar och tvättar händerna. Visar hänsyn så gott jag kan!
 
Jag förstår inte heller problemet med att folk eventuellt 'passerar' nära faktiskt. Att stå stilla och hänga i armkrok i kassakön i tio minuter är ju långt ifrån önskvärt, men att någon skulle vilja kika på samma hylla som mig, passera i samma 'matkorridor' eller eventuellt sträcka sig efter en vara i närheten ser jag verkligen inte som en högriskfaktor.
 
När man arbetar som lärare orkar man inte hetsa upp sig över trånga gångar i affären precis. Men hålla avstånd gör jag, självklart. Det är nog väldigt olika var man handlar men i de affärer jag är i, tycker jag folk visar väldigt mycket respekt och hänsyn. Däremot är det några i personalstyrkan som är väldigt ohövliga och ropar otrevligt till folk som inte är kvicka nog att flytta sig, enligt dom. Jag förstår självklart all rädsla men överlag tycker jag att man känner av mer omtanke och vänlighet i affärer nuförtiden. Hoppas det sistnämnda håller i sig.
 
Om man har en varuvagn kan man lätt manövrera den så man har den mellan sej och andra kunder (eller köra på dem om man vill). När någon kommer för nära bakom mej i kassakön ställer jag mej framför min vagn.
 
Jag är så exponerad på mitt jobb så jag bryr mig faktiskt inte om folk står nära eller trängs i mataffären.
Spritar händerna när jag går in och tvättar dem när jag kommer hem.
Köper lösgodis också, kunde inte bry mig mindre 😅
 
Jag jobbar i en liten och trång butik. Svårt med avstånd, i hela butiken men kanske speciellt vid paketutlämning som vi har på två olika ställen. Och trots att vi har lappar uppe om att vi inte vill att kunderna följer med in på lagret/personalutrymmena för att hämta paket så tränger de sig in efter oss fast det kanske står vagnar i vägen eller dörren är stängd. De ser inte skyltar och förstår inte att vi inte vill ha dom där inne.
 
När man arbetar som lärare orkar man inte hetsa upp sig över trånga gångar i affären precis. Men hålla avstånd gör jag, självklart. Det är nog väldigt olika var man handlar men i de affärer jag är i, tycker jag folk visar väldigt mycket respekt och hänsyn. Däremot är det några i personalstyrkan som är väldigt ohövliga och ropar otrevligt till folk som inte är kvicka nog att flytta sig, enligt dom. Jag förstår självklart all rädsla men överlag tycker jag att man känner av mer omtanke och vänlighet i affärer nuförtiden. Hoppas det sistnämnda håller i sig.
Börjar faktiskt bli lite less på hur vi lärare behandlas nu. Vi förväntas vara på jobbet oavsett om man har lektioner eller inte. Man måste vara nära eleverna i många situationer så hur mycket man än särar på stolar i matsalen så är vi ändå utsatta. Vår skolchef skrev ett brev i går. Eleverna nämndes men vi lärare utelämnades helt. Andra inom kommunen som faktiskt rent krasst utsätts för mindre personkontakter jobbar hemma sen i våras. Med det sagt vill jag inte återgå till distansstudier, men önskar att vi kunde vara mer flexibla och t ex få ha förtroendetid när vi inte har lektioner.
 
Börjar faktiskt bli lite less på hur vi lärare behandlas nu. Vi förväntas vara på jobbet oavsett om man har lektioner eller inte. Man måste vara nära eleverna i många situationer så hur mycket man än särar på stolar i matsalen så är vi ändå utsatta. Vår skolchef skrev ett brev i går. Eleverna nämndes men vi lärare utelämnades helt. Andra inom kommunen som faktiskt rent krasst utsätts för mindre personkontakter jobbar hemma sen i våras. Med det sagt vill jag inte återgå till distansstudier, men önskar att vi kunde vara mer flexibla och t ex få ha förtroendetid när vi inte har lektioner.
Fanns ett upprop för jobba hemma hela icke undervisningstiden, se om du hittar? eller så är det inskickat.
 
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?
Den är inte så stor och har trånga gångar. Men då är det ju bara att backa ur gången och gå igenom nästa istället om man ska någonstans. Det är nästan bättre för då är man inte två i samma gång.
 
Att vända och ta en annan gång är inte alltid bättre,
för då möter man lätt x antal personer till som knör på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag vaknar på morgnarna så är det till en wakeup light-väckarklocka med radio. Det där med radiostation är svårt! Riktigt svårt...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 422
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp