Mataffärer som ställer pallar i mittgångarna omöjligt hålla avstånd

Islandshästryttare

Trådstartare
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?
 
Senast ändrad:
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :(

Hur ser det ut i era matbutiker?
Nej, det där känner jag inte igen. Inget sådant i mittgångarna på "mitt" Willys.
 
Min närmaste mataffär är okej om man går under lågtrafik. Det dummaste är att grönsakerna är vid kassakön så man kan inte titta på frukt och grönt i lugn och ro.

Största problemet tycker jag är när folk går in hela familjer och ungarna springer omkring. En familj blockerar lätt en hel avdelning. Jag kan så klart förstå att man kan behöva ta med barn om man är ensam vuxen och absolut inte får ihop vardagen annars.
 
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?
Inget liknande i de butiker jag besöker. Vi har inga skärpta restriktioner (än).
ÖB ser ut att ha breddat gångrna till och med?

Dessutom brukar jag stå och vänta innan jag går in i en gång, ifall det är folk där. Folk fattar. De lämnar plats eller ursäktar sig och snabbar på.

Men idag var det en man som smet förbi när jag väntade på min tur att ta en korg. Han såg nog min min för han såg ut att skämmas sen. ;)
 
Tyvärr är många större butiker byggda som labyrinter. Detta för att kunden ska tvingas vara längre tid i butiken. Alla plantagen och ÖB är planerade så. Likadant i maxibutiker, man måste plöja genom strumpor och glödlampor innan man kommer till maten. Alla butiker strävar efter att kunden ska spontanköpa så mycket som möjligt.
 
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?

Faktiskt inte och flera affärer här har gjort om vid kassan så det ska vara lättare att hålla avstånd.
 
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?

Om det normalt sett är en butik som är välfungerande i förhållande till möjligheterna till att hålla avstånd, varför så inte göra butiken uppmärksam på problemet med det samma? Det är ibland lätt att bli hemmablind och det gäller såklart också för butikspersonal, som kanske har råkat placera något fel utan ond mening.

Jag jobbar som kvalitetsansvarig i en stor butikskedja och 95 % av "mina" butiker hade blivit jättetacksamma om en kund påpekade ett sådant problem :) .

Du kan såklart också gå direkt till huvudkontoret och låta en som mig påpeka det för butiken. Det ger nog samma resultat. Men jag kan nästan lova att butiken själv skyndar sig att fixa problemet om du säger något :).
 
Om det normalt sett är en butik som är välfungerande i förhållande till möjligheterna till att hålla avstånd, varför så inte göra butiken uppmärksam på problemet med det samma? Det är ibland lätt att bli hemmablind och det gäller såklart också för butikspersonal, som kanske har råkat placera något fel utan ond mening.

Jag jobbar som kvalitetsansvarig i en stor butikskedja och 95 % av "mina" butiker hade blivit jättetacksamma om en kund påpekade ett sådant problem :) .

Du kan såklart också gå direkt till huvudkontoret och låta en som mig påpeka det för butiken. Det ger nog samma resultat. Men jag kan nästan lova att butiken själv skyndar sig att fixa problemet om du säger något :).


Nu verkade det som att de fått upp alla julvaror i mittgångarna så det verkade vara ganska systematiskt. Såg ingen anställd i butiken och i den kassan jag stod i så var det någon från storesupport som satt där. Gissar att den personen inte är anställd av butiken. Så det var inte så lätt att framföra det direkt till någon personal just idag. Men jag kommer att höra av mig till dem och fråga hur de har tänkt.
 
Besökte just min lokala coop för att handla. Det är en stor coop. I varenda mittgång så hade de ställt stora pallar med exponerade varor. Jag bor i Västra Götaland så vi har skärpta restriktioner.

Det blev en smal gång på varje sida pallen så det var helt omöjligt att hålla vettiga avstånd. Nu kommer jag dels att framföra detta till coop och så kommer jag att sluta handla där. Jag undrar om de har slutat tänka helt och hållet? :( Jag valde denna affären för att det normalt sett är lätt att hålla avstånd men nu ska alla julvaror m.m. exponeras tydligen.

Hur ser det ut i era matbutiker?
Närmaste matbutiken är liten med supersmala gångar. Dvs hålla vettigt avstånd = omöjligt.
 
Närmaste matbutiken är liten med supersmala gångar. Dvs hålla vettigt avstånd = omöjligt.


Ja jag kan förstå att det är problem i de affärer som är små och inte har några breda gångar. Men när det är en butik där det faktiskt är möjligt att ha breda gångar så är det trist att de liksom bygger bort den möjligheten att kunna hålla avståndet.
 
Tyvärr är många större butiker byggda som labyrinter. Detta för att kunden ska tvingas vara längre tid i butiken. Alla plantagen och ÖB är planerade så. Likadant i maxibutiker, man måste plöja genom strumpor och glödlampor innan man kommer till maten. Alla butiker strävar efter att kunden ska spontanköpa så mycket som möjligt.
På mitt Ica maxi finns en "genväg" just för att man inte ska behöva gå hela varvet runt. Jättesmidigt! Gott om utrymme också, så bara man handlar på andra tider än de populäraste är det lätt att hålla avstånd.
 
Inget liknande i de butiker jag besöker. Vi har inga skärpta restriktioner (än).
ÖB ser ut att ha breddat gångrna till och med?

Dessutom brukar jag stå och vänta innan jag går in i en gång, ifall det är folk där. Folk fattar. De lämnar plats eller ursäktar sig och snabbar på.

Men idag var det en man som smet förbi när jag väntade på min tur att ta en korg. Han såg nog min min för han såg ut att skämmas sen. ;)

Tyvärr möter jag inte samma hänsyn där jag handlar. Jag gör själv mitt yttersta för att hålla avstånd men det finns tyvärr alltför många andra som struntar i det. Till exempel var det idag en person som lutade sig fram mot mig och försökte sträcka sig framför mig för att komma åt en sak i en hylla. Jag frågade hur han tänker med tanke på pandemin då dröp han iväg med en förorättad min utan att säga något.
 
Ja jag kan förstå att det är problem i de affärer som är små och inte har några breda gångar. Men när det är en butik där det faktiskt är möjligt att ha breda gångar så är det trist att de liksom bygger bort den möjligheten att kunna hålla avståndet.
På Lidl när jag handlat har de ibland stått pallar i vägen. Vet inte om det endast varit tillfälligt (då just jag besökt butiken) eller om det är vanligt förekommande.
Där har de annars större förutsättningar för bättre avstånd än närmaste lilla.
 
Jag handlar mat på nätet, sedan det blev möjligt här på landet, väldigt smidigt.

Sedan förstår jag inte riktigt det här med smala gångar, man kan väl hålla avstånd ändå, även om det innebär att man får vänta lite mer? Finns inte platsen i butiken så finns den inte.

Ställer man något i mittgången så man kan gå på båda sidor ser jag ännu mindre problem, även om det kanske hade varit bättre att låta bli?
 
Jag handlar mat på nätet, sedan det blev möjligt här på landet, väldigt smidigt.

Sedan förstår jag inte riktigt det här med smala gångar, man kan väl hålla avstånd ändå, även om det innebär att man får vänta lite mer? Finns inte platsen i butiken så finns den inte.

Ställer man något i mittgången så man kan gå på båda sidor ser jag ännu mindre problem, även om det kanske hade varit bättre att låta bli?
Så tänker jag med, men det kommer alltid folk och knör sig förbi på trånga utrymmen.
Vart med om det varje gång så blir bara mat på nätet nu.
 
Det stressade mig i början med folk i butikerna, men nu tänker jag lite mer rationellt: att en person bara går förbi nära gör faktiskt inte att jag blir smittad. Inte ens om deras kläder råkar stryka mot mig. Om de däremot hostar, nyser eller på annat vis släpper ut evt viruspartiklar och jag andas in dem kan jag bli smittad. Om de är sjuka. En vanlig utandning bör inte innehålla speciellt många viruspartiklar, om ens några. Och definitivt inte färdas långt.

I butikerna är det oftast rätt bra takhöjd och luftcirkulation, eventuella nys lär inte sväva omkring speciellt länge (och när hörde du sist någon nysa på butiken?).

Viruspartiklar som evt landar på mat eller andra ytor har inte verkat vara ett så stort problem som man (jag!) var rädd för i starten. Och det kan ju undvikas genom att man tvättar händerna och inte petar sig i ansiktet när man inte är ren om händerna. Inte många verkar ha smittats i butiken. (Jag utgår från Norge eftersom jag bor där och har bättre koll på den statistiken än den svenska) Utan de största smittspridningstillfällena verkar spåras till sammankomster där personer umgås nära en längre tid. Typ bröllop, middagar, fester, restauranger och uteställen där man uppehåller sig en längre tid nära andra.

I butiken har du på det stora hela relativt bra avstånd till andra, du hamnar sällan bredvid samma person i ens fem minuter, så du ska ha väldig otur om du smittas där.

Jag håller naturligtvis avstånd och väntar med att gå in mellan hyllor där det är trångt om någon redan är där. Och så håller jag andan ;) om jag hör någon nysa eller någon passerar lite väl nära.

Vi ska såklart göra vårt bästa för att hålla avstånd, men onödigt att skrämma upp sig mer än nödvändigt. Det hjälper mig att jag börjat se lite mer rationellt på riskerna. Och just mataffären upplever jag inte som så riskabel.
 
Min lokala Ica gjorde så. Men när de uppmärksammades på det hela via den lokala facebookgruppen så ändrade de snabbt om.

Tror knappast någon var ute efter att skapa så trånga gångar som möjligt. De gjorde väl bara samma sak som förra året.

Tror också butiker blir glada över påpekanden så att kunder kan känna sig trygga :)
 
(och när hörde du sist någon nysa på butiken?).
I veckan. Jag stod i förbutiken och väntade på att hämta paket. Ett halvstort barn stod snett bakom mig. Jag flyttade mig, och flyttade mig, och flyttade mig och hon fortsatte att flytta efter..... O_o Precis innan det var min tur nös hon rakt ut i luften (man hör ju skillnad) precis bakom mig.....

Annars hör/ser jag faktiskt relativt ofta vuxna som hostar utan att göra en ansats att täcka munnen på något vis.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag vaknar på morgnarna så är det till en wakeup light-väckarklocka med radio. Det där med radiostation är svårt! Riktigt svårt...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 422
Senast: Keb71
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp