Matberedare, stavmixer, elvisp

Har en Kitchen Aid assistent som jag använder när jag bakar. Eller vispar. Har också en elvisp som används emellanåt, det beror lite på mängden som ska vispas vilken jag väljer. Har en matberedare som i stort sett bara används när jag gör pizzasallad eller smörgåstårta (för att riva äpplen jag är för lat för att finhacka). Tror jag skulle använda den mer om den var av lite bättre kvalitet, den har var en billig mojäng. Brödrost, smörgåsgrill och våffeljärn används också. En glassmaskin som inte använts på åratal. Vattenkokaren används dagligen.

Saknar en bra stavmixer. Den jag hade gick sönder och har inte kommit mig för att köpa en ny. Skulle också vilja ha en airfryer, men vet inte riktigt vart den skulle få plats.

Brukar också låna min mammas svamptork när det är murkelsäsong. Behöver därför inte köpa en egen. :D
 
Jag har en hushålls assistent, använder den när jag bakar. Så skönt att slippa knåda deg förhand:o
Elvisp saknade jag när den såldes för att köpa assistenten istället, använder till att vispa mos och grädde så jag köpte en ny.
Äger en toaster och våffeljärn också.
Har inte en matbereder eller elvisp.
 
Jag som lagar all mat från grunden och oftast vegetariskt saknar att ha en mixer för att riva, hacka och mixa. Ska spana efter råd i tråden ;) Söker en förhållandevis liten och smidig maskin med stark motor. Vill ha en bytta som rymmer ca 2l.
Exakt något sådant hade jag också velat ha, av exakt samma anledning!


Vi har Kitchen aid assistent med alla tänkbara tillbehör, en Kitchen aid matberedare med massa tillbehör, en minimatberedare (används verkligen massor!!) elvisp och mandolin finns också.

Minimatberedarna såg ju nästan perfekta ut! Lite för liten volym (ca 1 liter) men i övrigt mitt i prick. Jag googlar vidare :D
 
Exakt något sådant hade jag också velat ha, av exakt samma anledning!




Minimatberedarna såg ju nästan perfekta ut! Lite för liten volym (ca 1 liter) men i övrigt mitt i prick. Jag googlar vidare :D
Vi har en Siemens miniberedare. Helt grym och kostade typ 400:-
 

Bifogade filer

  • B96597F5-806A-40E9-ADCD-9631D5465A23.png
    B96597F5-806A-40E9-ADCD-9631D5465A23.png
    98 KB · Visningar: 13
Stavmixer - Används flera gånger i veckan!
Elvisp - Används relativt ofta
Minihackare - Använder mycket i perioder, men större delen av året samlar den damm
Juicepress - Svinjobbig att rengöra, så används bara nån gång om året
Glassmaskin - Aldrig använts, men då och då tänker jag "hm det skulle vara gott med hemgjord glass" så den får vara kvar, för det skulle ju faktiskt vara gott med hemgjord glass!
 
Jag har en Kitchenaid hushallsassistent som knadar och vispar pa koksbanken, en Vitamix mixer som koptes in for smoothies och sallan anvands numera.🙄 Jag har en matberedare i en lada sa den bara ar att lyfta ur, stoppa i kontakten och starta och en kitchenaid stavmixer i samma lada. En brodrost och en "kaffebon choppare" (som mest anvands till att choppa kryddor) i en annan lada och som anvands dar de star och bara sladden maste sattas i urtaget.
En sous vide star pa en hylla i tvattstugan tillsammans med en vacum ... (packare?) och anvands ett par ganger i manaden, en slow cooker star i "rosa skapet" i garaget och anvands ganska infrekvent, dar star ocksa en glassmaskin som anvands RIKTIGT infrequent, nagong per ar eller sa.

I morgon aker nog sous viden fram igen ... jag kopte ett "leg of lamb" utan ben i dag och det ar helt klart enklast (mest sakert att jag far exact den rare/medium rare jag vill ha) med sous vide.

Ja just det ... jag har ju en mini matberedare ocksa, den kom med min Kitchenaid stav mixer. Den ar helt suveran ... och star oftast i ladan med den stora matberedaren nar jag inte har lamnat den i husbussen tillfalligt. Pa koksbanken har jag ocksa en vattenkokare som anvands flera ganger om dagen da vi gor kaffee.
I det dar "rosa skapet" har jag ocksa 2 vaffeljarn, ett som gor "belgiska" vafflor och ett som gor vanliga vafflor, dock inte hjartformade som Svenska.:p En airfryer som jag inte alls gillar star dar ocksa.
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Vattenkokare, Stavmixer, elvisp och brödrost.

Har en köks assistent heter den nog? Den kan blanda deg, vispa o en grej till ..som jag kanske använt 5 ggr. Den tar plats och jag gillar inte att använda den. Skulle få en i julklapp av släkting. Men fick inte välja den jag ville trotts liknande pris. Vill ju ha med köttkvarn som till val
 
Jag blev till slut döless på min egen velighet och klickade hem denna. Känns som det är så nära jag kan komma "en allt i ett"- apparat. Blotta mängden tillbehör och funktioner känns väldigt tillfredsställande :D Får hoppas den lever upp till förväntningarna.
 
Jag har inga maskiner. Önskar mig dock något för att mixa ihop tex vegetariska biffar och bönröror. Är det en matberedare jag behöver då eller kan en klara det med en stavmixer? Stavmixer lockar lite för mindre storlek och mindre disk (väldigt litet kök), men vet inte hur väl de klarar fastare konsistenser?
 
Jag har inga maskiner. Önskar mig dock något för att mixa ihop tex vegetariska biffar och bönröror. Är det en matberedare jag behöver då eller kan en klara det med en stavmixer? Stavmixer lockar lite för mindre storlek och mindre disk (väldigt litet kök), men vet inte hur väl de klarar fastare konsistenser?

Jag använder stavmixer till det och det är anledningen till att jag söker en matberedare, modell mindre. Det blir inte mindre disk med stavmixer eftersom du ändå måste ha burkar att mixa i. De är i regel för klena för fastare blandningar, mina dör efter ett år ungefär. Jag använder den dagligen till smoothie med frukt och bär, ofta halvfrysta bär. Sedan soppor och som sagt vegobiffar, det senare kräver ju mer blandning och mindre vätska och alla mina stavmixers har gått varma på det. Jag tror helt enkelt inte motorn är skapt för den typen av användning, möjligen om det sker sällan.
På mina har det varit kopplingen mellan motor och stav som börjar slira pga nötning (de är ju i regel gjorda av plast) och i nåt fall har själva plasten i stavdelen spruckit med tiden. Jag gick då över till metalldel i staven men kopplingen (plast) börjar slira efter ett år. Jag har haft alla möjliga varianter mellan 200-1200 kr. Ska man betala mer kan man lika gärna köpa en matberedare, känner jag. För min morgonsmoothie och soppa klarar jag mig med en billig stavmixer. Med en matberedare kan jag göra biffar och även slippa riva rotfrukter för hand...
 
Jag älskar prylar och får verkligen hejda mig själv från att köpa onödiga grejer, blivit mycket bättre på det de senaste åren. Detta är min arsenal:

Elvisp: Används till grädde, pannkakssmet, "baksmet", inte så ofta men helt oumbärlig för detta
Stavmixer: Den har lite tillbör, typ små "bunkar" så det blir som en minimatberedare, aldrig använt det dock (detta var en julklapp). Används mest för att mixa soppa så det är mycket uppskattat att mixdelen är i metall och inte plast. Grymt bra är den, borde nog använda den mer.
Mixer: En vitamix. Användes flitigt för smoothies en period, nu samlar den damm.
Matberedare: Används i princip enbart för att skiva potatis och strimla vitkål för potatisgratäng respektive pizzasallad. Ett par gånger om året. Skulle nog klara mig utan denna.
Hushållsassistent: En gammal ankarsrum från typ 70-talet, betalade 500 kr på facebook. Den har bland annat en köttkvarn till men jag använder den endast till att knåda bulldeg ett par gånger om året. Den är gristung och tar alldeles för mycket plats egentligen men var iaf billig och gör ett utmärkt jobb!
Vattenkokare: Används ibland på vintern om jag blir sugen på varm nyponsoppa. Helt onödig pryl egentligen nu när man har induktionsspis. Men tar lite plats så den är kvar.
Äggkokare: Nu var det länge sedan den användes men detta är nog det mest prisvärda jag köpt i mitt liv? Den kostade 99 kr och användes dagligen i ett par år, mycket låg kostnad per användning nu! Kokar inte ägg lika ofta längre men använder äggkokaren varje gång jag gör det, perfekta ägg blir det varje gång. Skulle absolut ersätta denna om den pajade.
Toastjärn: Sporadisk användning i perioder. Jobbigt att göra ren men toast är gott, liten och kompakt.
Brödrost: Används kanske ett par gånger i månaden. Den är dock skitgammal (ärvde från mormor) och börjar tyvärr rosta väldigt ojämnt, får se om jag ersätter.
Vaccumpackare: Används aldrig. Den är bra och jag borde använda den mer, men orkar inte pilla med det tyvärr.
Glassmaskin: Sådan med aggregat. Den är jättebra! Har tyvärr lite PTSD från gången jag skulle lyfta den (TUNG) och den gled så aggregatet på ena sidan skar in i tre av mina fingrar, har fortfarande ärr, så har ohälsosamt mycket respekt för den när jag tar fram den. :D Används inte så ofta pga försöker inte äta så mycket socker.
Riskokare: Importerade en "riktig" för lite dyrare peng från Asien. Den är otroligt bra och används nästan varje gång jag lagar mat. Riset blir perfekt och den sköter sig själv, kommer aldrig vara utan riskokare igen.

Inser nu vad mycket sådana här grejer jag ändå har, skulle säkert kunna downsiza här. Jag har tidigare ägt ett våffeljärn men det gjorde jag mig av med och har inte saknat. Funderar nu starkt på att packa ner vissa saker i en låda och ställa i förrådet för att se om jag saknar dem efter nåt år, tack tråden!
 
Jag har inga maskiner. Önskar mig dock något för att mixa ihop tex vegetariska biffar och bönröror. Är det en matberedare jag behöver då eller kan en klara det med en stavmixer? Stavmixer lockar lite för mindre storlek och mindre disk (väldigt litet kök), men vet inte hur väl de klarar fastare konsistenser?
Det går bra med stavmixer tycker jag, en får dutta lite med den istället för att röra runt men är den tillräckligt kraftig så går det bra.
 
Jag tycker att jag har alldeles för mycket maskiner. Jag har:
Elvisp
Matberedare med tusen tillbehör
Stavmixer med tusen tillbehör
Hushållsassistent med degkrok, visp, utrustning för att göra korv samt skål för att göra glass

Samt även elektrisk citruspress, brödrost, kaffemaskin, kaffebryggare och våffeljärn.

Jag överväger att göra mig av med matberedaren men det tar emot eftersom den köptes ny för inte så länge sedan. Å andra sidan är det kanske då man ska sälja den, när den är fräsch och alla delar finns :) Den är himla bra men sååå stor! Bara själva basen är lika stor som min gamla matberedare med mixerskål och lock på. Och så en massa extra tillbehör till det som också tar plats. Jag har också köpt ny mixerstav rätt nyligen och den nya kan göra en massa saker som jag tidigare använde matberedaren till (ex mixa pajdeg) så jag har inte samma behov längre.

Jag har som andra argument mot att göra mig av med matberedaren att jag tycker mandolinen är så otäck pga att den är så vass. Men faktum är att både jag och sonen skar oss på matberedarens tillbehör bara genom att nudda dem när vi skulle packa upp maskinen, så den är också ganska otäck :crazy:
 
Jag använder stavmixer till det och det är anledningen till att jag söker en matberedare, modell mindre. Det blir inte mindre disk med stavmixer eftersom du ändå måste ha burkar att mixa i. De är i regel för klena för fastare blandningar, mina dör efter ett år ungefär. Jag använder den dagligen till smoothie med frukt och bär, ofta halvfrysta bär. Sedan soppor och som sagt vegobiffar, det senare kräver ju mer blandning och mindre vätska och alla mina stavmixers har gått varma på det. Jag tror helt enkelt inte motorn är skapt för den typen av användning, möjligen om det sker sällan.
På mina har det varit kopplingen mellan motor och stav som börjar slira pga nötning (de är ju i regel gjorda av plast) och i nåt fall har själva plasten i stavdelen spruckit med tiden. Jag gick då över till metalldel i staven men kopplingen (plast) börjar slira efter ett år. Jag har haft alla möjliga varianter mellan 200-1200 kr. Ska man betala mer kan man lika gärna köpa en matberedare, känner jag. För min morgonsmoothie och soppa klarar jag mig med en billig stavmixer. Med en matberedare kan jag göra biffar och även slippa riva rotfrukter för hand...
Okej, tack! Det var lite det jag var rädd för. Får kolla vidare på matberedare tror jag. Smoothies och släta soppor är inget jag gör ändå.
 
Jag lagar inte så mycket mat numera, men stavmixern har varit ett av mina absoluta favoritredskap sedan jag först skaffade en för mer än 15 år sedan. Är inne på min andra nu. Den har även en visp(som jag använt relativt ofta) och en hackstillsats(som är i princip oanvänd).

En annan av mina favoritprylar är svamptorken. Den är visserligen rätt stor och otymplig, men torkar svamp, frukt och annat i ett nafs. Jag köpte den på Lidl för ett par hundralappar och den har hängt med i många år nu.
 
Jag lagar mycket mat och tycker att det är kul. Jag börjar fundera på nästa dags middag ungefär vid middagstid. Det är klart att mina knivar och en tjock skärbräda är det viktigaste i köket men jag har en uppsjö maskiner. Några används mer än de andra.

Matberedare - Används ofta och nu behöver den jag har bytas. Den håller på att falla ihop i delar.
Stavmixer - Används nästan dagligen. Både som mixer och som elvisp.
Elvisp - Används mer sällan. Men om jag ska vispa lite större mängd som inte stavmixerns visp fixar så åker elvispen fram.
Brödrost - Precis fått en ny blänkande fin som rostar brödet på helgen.
Vattenkokare - Hinner knappt svalna mellan användningarna.
Espressomaskin - Ett stort as som maler bönor, ångar mjölk och annat. Riktig lyx att kunna göra espresso och capuccino hemma.
Sous vide - Skaffade för ca ett år sen och älskar den.
Vacumpackare - Oumbärlig om man ska sous-vida. Men jag köpte den för att få längre hållbarhet på mat jag tar med till båten på somrarna.
Fritös - Inga musslor utan anständiga pommes frites.
Våffeljärn - Nytt sen förra säsongen.
Köksassistent - Den har verkligen tagit min bakning till nästa nivå.
Marshal-högtalare - Ingen matlagning utan hårdrock!

Sen finns det en elgrill någonstans i gömmorna, en kaffebönskvarn och en smörgåsgrill. Men de används mer sparsamt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver uppdatera maskinparken i köket då flera av mina maskiner luktar bränt och är allmänt utslitna :angel: Men, vad ska jag välja...
Svar
11
· Visningar
1 543
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp