Matbudget hur sjutton gör man?

Eftersom jag försöker gå ner i vikt så är jag noga med vad jag köper. Snacks kommer inte med hem. Köper en del frukt och bär och det är dyrt men jag tycker att det känns viktigt att jag äter nyttigt när jag äter så lite. Avocado är dyrt så det köps sällan trots att jag älskar det. Räkor är gott men det köpte jag senast till min födelsedag i februari. Då ville jag unna mig något.
 
Jag har ju nyligen flyttat hemifrån. Innan åkte mamma och handlade och jag betalade vad vi hade räknat ut som ungefärlig halv medelkostnad per månad plus lite extra för bensin och att hon faktiskt såg till att det fanns mat hemma. Tror jag betalade ca 700kr eller något per månad då.

Det rimmar rätt bra med vad jag får för kostnader nu. Det blir någonstans mellan 1000-1800 i månaden. Jag köper nästan allt på rea och bara en liten procent för att jag vill ha något speciellt. Till exempel köper jag kanske två hela kycklingar när hela kycklingar är på rea, fryser in ena, och lagar iordning den andra med ris och lite andra tillbehör jag råkar ha hemma (även dessa ofta köpta på rea). Tror jag räknade ihop att en hel kyckling blev ca 7 måltider på ca 20kr vardera när jag försökte uppskatta ungefärligt pris på matlådorna jag fixade.
Det blir dyrare när jag behöver köpa tvättmedel eller honung eller annat (då kryper jag mot 1800kr strecket), och billigare när frysen är full med massa billig mat och jag bara behöver typ kattmat och lite grädde och några grönsaker för att tillverka någon form av mat.
Sedan kastar jag minimalt med mat. Går det att spara gör jag det, har jag till exempel en paprikabit som börjar bli ledsen och jag vet att jag inte kommer göra mig av med den, hackar jag upp den och lägger i en låda i frysen, där jag sparar diverse grönsaksspill. Den tar jag sedan fram om jag vill göra någon gryta med grönsaker till exempel. Brukar kalla dem för frankengrytor :D

Jag äter väldigt sällan ute, en gång var tredje månad kanske. Då för att jag vill hänga med kollegor och ha en trevlig lunch.
 
Till att börja med är det ju STOR skillnad i totalen om man köper all sin mat på Willys eller Citygross, jämfört med ICA eller COOP. Alla bor ju nästan nära till en ICA men ICA är inte billigt, framförallt inte de mindre butikerna.

Sen är det väl från person till person och vad man äter. För den som gillar att "spexa" lite och köper mycket färska kryddor, exotiskt frukt och grönt, finare styckdetaljer osv så drar priset snabbt iväg.

Sen kostar också "snacks" en hel del som kakor, godis, chips, läsk, såna engångsförpackningar med yoghurt och liknande. Detta blev jag extremt varse när jag började gå igenom detaljerna i vad jag spenderar matpengar på varje månad, slutade med det sen :D

Jag vet de som har en matkostnad på under 1000 kr/mån och ändå tycker att de lever "gott" på det, men ingen av dessa äter kött heller vad jag vet, kött är dyrt, framförallt om man vill (och det bör man) köpa svenskt.
 
Maten har blivit mycket dyrare än förut, åtminstone sådant som inte är "slaskmat" och det är nog bara att vänja sig. Jag och sambon håller oss utan problem till en matbudget på runt 4500-5000 kr för två pers men jämfört med när jag började plugga och åt för runt 1000 kr på en månad så rinner pengarna iväg rätt fort.
Jag odlar hyfsat mycket av mina grönsaker själv och nästan alla kryddor. Det senare är kanske ett bra ställe att börja på om man vill spara in lite pengar. En kruka persilja på affären för en måltid är lätt 30 kr medan en påse frön brukar gå att hitta för växelpengar såhär års och det växer som ogräs.
Annars så gör vi storkok en eller två gånger i veckan av något som är enkelt att göra matlådor av och som räcker i tre-fyra dagar. Kycklinggryta med creme fraiche, Ajvar och vitlök, fläsklägg och rotmos, köttgrytor i slow cooker osv... Till lunch äter jag oftast sallad eller fil och inte varm mat. Någon gång i veckan brukar vi köpa mat också men det är inte speciellt ofta vi går ut och äter även om det inte är pandemi.
 
Jag bor ensam och hamnar någonstans mellan 3500 och 4000 kr i månaden, men då är det medräknat allt som köps i mataffären som toapapper, rengöringsprodukter, hygienprodukter osv. Jag äter lunch på restaurangen på jobbet ca 4 dagar i veckan, är ganska billigt för lunch. Lagar inte mat i veckorna utan äter fil och flingor till frukost och oftast smörgås på kvällen. Tycker matlagning är tråkigt och tidskrävande så äter ganska dåligt över helgen, blir t ex omelett, korv, plättar, pasta eller annat lättlagat. Är dålig på frukt och grönt, men försöker. Speciellt om jag är ledig längre perioder och inte då får de "automatiska" grönsakerna på jobblunchen. Bor inte så det finns speciellt mycket takeout utöver pizza, vilket jag inte är så förtjust i.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Frukt, bär och färska grönsaker är dyrt. Nyttigt och gott, men dyrt. Har man mycket av detta i sin kost, är det svårt att hålla konsumentverkets budget, tror jag.

Sen får man också granska konsumentverkets siffror. Går det att följa livsmedelsverkets rekommendationer på 500 g frukt och grönt osv och fortfarande inte överskrida konsumentverkets budget.
 
Det är ockå betydligt billigare att laga mat från grunden än att köpa halvfabrkat.

Vår kommun fick billigare skolmat när vår nya kostchef skippade pulversås, pulvermos och färdiga biffar. Så pass att vi fick pisk i tidningen för några år sedan för att vi la så lite pengar på skolmaten :)
Maten lagas från grunden och är god! (jag är kräsen)
 
Jag lyckas aldrig komma upp i så höga kostnader, om jag inte äter ute mycket.

Säger som så många andra, man behöver laga maten från grunden. Jag äter inte kött, använder lite halvfabrikat som potatisbullar och vegofärssås. Köper aldrig frukt eftersom jag inte tycker om det. Väljer färska grönsaker efter säsong, men äter mycket frysta grönsaker som hericot vertes. Letar extrapris, har tur att jag passerar ett antal olika butiker på vägen mellan bostaden och stallet, kan storhandla och göra storkok.

När jag flyttade hemifrån för över 30 år sedan hade jag en kompis som var kock och som sa att varje måltid som kostar mer än 5 kronor är lyx och lärde ut en del grunder i näringslära. Numera äter jag sällan en egenlagad måltid som kostar över 20 kronor.
 
Det gör stor skillnad för mig att beställa matvaror online för hemleverans. (Och ja, jag vet att alla inte har den möjligheten) Jag gör inte några förhastade inköp utefter vad jag äter med ögonen i affären, vilket jag kan ha en tendens till annars när jag handlar i affär. "Oops, skulle bara köpt lite mjölk och sen går jag hem med en påse full med mat för 500:- liksom" - det tror jag många kan känna igen sig i, det hamnar jag inte i numer.
Jag handlar stapelvaror, potatis och mjölk (laktosfri som ju också har fördelen att ha lite längre hållbarhet), enstaka bra erbjudanden från veckans reaerbjudanden på mathem, sen kompletteringshandlar jag färskvaror i affär och blir då mindre benägen att handla onödiga inköp eftersom jag har en ganska välfyllda skåp. Jag bakar det mesta av mitt bröd. Jag har noggrann koll på när och var affärerna ställer nedsatta varor, gör också jämförelser mellan affärer i mitt område via appen matpriskollen. Jag äter bra mat, snålar inte medvetet med budgetbilligare märken, jag vill ha bra kvalitet och smak och tycker inte att det är något meck med hålla någon budget utan landar under de där 3000 utan att anstränga mig.
 
Har märkt av att våra matkostnader har gått upp sen vi flyttade i januari, vi flyttade från en lägenhet med ett stort och bra kök med gott om förvaringsutrymmen till en lägenhet med ett kök som är ca 1/3 så stort som det förra köket. Vi har inte alls så bra skafferi här, mindre förvaringsutrymmen och att stå två i köket och laga mat som vi gjorde tidigare kan vi bara glömma om vi inte ska gå på varandra hela tiden. Fick göra oss av med en del kökssaker som vi hade i det förra köket för det fanns ingen plats. Jag bakar mindre eget bröd och gör lite färre saker helt från grunden. Vi är två och brukar ligga på ca 1500 kronor per vecka i mataffärer, men då är även annat man köper i mataffären inräknat som hygienartiklar, städartiklar o.s.v. inräknat. Jag äter dessutom keso varje morgon till frukost och det är relativt dyrt. En burk räcker ca 2-3 dagar och de kostar ju en del. Keso är min huvudråvara. Sen också frukt och bär försöker jag äta varje dag och det är ju också relativt dyrt. Annars tror jag vi äter som folk gör mest, vegetariskt 2-3 dagar i veckan, lunch ute någon dag, fisk och kött. Så vi är nog en bra bit ifrån konsumentverkets budget också.
 
Med 100kr per dag borde ju inte vara några större problem att både äta gott, nyttigt och inom budget? Vad handlar du i för butik? Det där kan spela stor roll om du handlar en dyr eller billig affär.
 
Var inga problem för mig att leva på 1500-2000 kr/mån när jag kunde tänka billigt. Sen blev jag sjuk och fick börja prioritera en kost som utesluter spannmål, stärkelse, gluten, en massa tillsatser och är dessutom vegetarian.... nu ligger det ungefär på 4000 kr/mån :o Slutsats: Man måste vara rik för att äta hälsosamt. Typ. :cautious:
 
Jag upplever att maten blivit dyrare på senaste tiden, men håller mig ändå under konsumentverkets riktlinjer och då ingår en del hygienartiklar i den summan. Nu är väl senaste året inte riktigt jämförbart då jag i perioder handlar för två och i perioder knappt handlar alls (särbo). det gör ju att månadskostnaden är väldigt skev månad till månad, men jag äter för ca 2000kr per månad när jag var singel och snittar nog fortfarande kring den kostnaden och då handlar jag inte på någon stormarknad/billig butik. Jag äter mycket vegetariskt (bönor, linser), ytterst sällan rena köttbitar, men fisk, räkor, kyckling och köttfärs slinker ner lite då och då. Mycket färska grönsaker, men väljer i säsong. En del frukt. Har i princip bara köpt köpebröd (mkt billigare att baka själv, men jag har inte orkat de senaste åren), kör matlådor till lunch, men åt sällan frukost hemma tidigare. Numera gör jag det och det blir så klart lite dyrare. Lagar mycket mat själv ”från grunden” och äter i princip inte färdigrätter. Choklad köper jag, men sparsamt med annat godis och snacks och nästan inga drycker - jag dricker till största del kranvatten.
 
Jag och min partner snittar på 3000 kr per månad i merkostnader per person, fast då medräknat allt vi handlar på ica dvs typ toapapper, snacks och godis också. Jag är intresserad av mat och vill äta gott varje dag, vilket för min del innebär att jag lagar mat varje dag, och sen äter vi resterna till lunch dagen efter. Blir det fler portioner än så hamnar det i frysen och äts vid annat tillfälle. Vi köper mycket ekologiskt och sällan halvfabrikat. Vi äter kött ca 5 dagar i veckan och då alltid svenskt. Jag upplever aldrig att vi avstår att köpa något pga pris, utan vi äter det vi vill ha.

Jag är, som flera innan mig, inne på att det handlar mycket om hur man handlar och inte bara vad, samt förutsättningar i hemmet. Vi har bra kök med förvaring och efter flera års matlagande ett välfyllt basförråd. "Allt" vad gäller torrvaror finns redan hemma och behöver bara underhållas. Vi har bil och kan veckohandla varje vecka, samt mycket utrymme i frys för att ta vara på mat. Vi är två stycken. Jag lagar mat varje dag och vi tycker min mat är godare än att köpa lunch ute.
 
Jag är, som flera innan mig, inne på att det handlar mycket om hur man handlar och inte bara vad, samt förutsättningar i hemmet. Vi har bra kök med förvaring och efter flera års matlagande ett välfyllt basförråd. "Allt" vad gäller torrvaror finns redan hemma och behöver bara underhållas. Vi har bil och kan veckohandla varje vecka, samt mycket utrymme i frys för att ta vara på mat. Vi är två stycken. Jag lagar mat varje dag och vi tycker min mat är godare än att köpa lunch ute.

Bra poäng. Jag flyttade från en fullstor kyl + fullstor frys till ett litet kombinerat kyl/frys-skåp. Helt värdelöst. Kan sällan göra storkok, än mindre nu när bär och svamp fyller halva frysen. Veckohandla är typ omöjligt, då det inte får plats i kylen.
 
Bra poäng. Jag flyttade från en fullstor kyl + fullstor frys till ett litet kombinerat kyl/frys-skåp. Helt värdelöst. Kan sällan göra storkok, än mindre nu när bär och svamp fyller halva frysen. Veckohandla är typ omöjligt, då det inte får plats i kylen.
Jag gjorde lite detsamma härom året. Löste problemet delvis genom att köpa ett gäng nya frysburkar som är mycket mindre än de tidigare, för att så sätt minska utrymmet för de frysta portionerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp