Bukefalos 28 år!

Matbudget hur sjutton gör man?

alazzi

Trådstartare
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.
 
Kolla konsumentverkets matsedel så får du ett hum om hur de tänker. Personligen tycker jag att det ser ohyggligt tråkigt ut, och jag äter framförallt dyrare grönsaker och "smaksättande ingredienser" typ kryddor, såser och chili, ingefära, citrongräs etc. Väldigt mycket mer nötter och frön går åt här också. Likaså frysta bär och frukt, som jag äter med naturell yoghurt istället för "fruktyoghurt" med sylt i.
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.
Äter du 4 gånger om dagen så blir det mellan 20 och 25kr/mål. Billigare med mellanmål så kan "riktiga" målen vara dyrare.

Finns vad jag vet 3 böcker om billiga måltider. 'Portioner under tia', 'Portioner under tian 300kroners veckan' är 2 av dom. Böckerna är inte så gamla så priserna på mat har ju inte gått upp så mycket sedan dom skrevs.
 
Någonstans rinner pengarna iväg på något för dig. Jag "slösar" numera, dvs jag köper det jag vill ha. Sällan billighetsvariant, en del halvfabrikat, kött, alltid eko, om än inte oxfilé varje vecka, osv. Iom jag bara handlar på Ica så får jag ju ackumulerat vad jag handlat för och hittills i år snittar jag på 2100kr/mån och det inkl ju då även hygienartiklar o dyl. Jag äter lunch ute kanske 2-4ggr per månad så i stort sett inbegriper det alla mina måltider.

Spara kvitton och gå igenom någon månad och se hur köpvanorna ser ut. Någon post som sticker ut?
2500-3000 innebär för mig inte att man bara ska behöva leva på nudlar och säsongens rotfrukter för att klara budgeten.
 
Jag tycker inte heller att det låter så lite för en person? Vi är två i hushållet, och jag brukar handla för ca 800 kr/vecka. Då inkluderar det hygienartiklar och kattmat, och vi köper både kött och fisk. Sedan äter jag pedagogisk lunch på jobbet, så 380 kr/månad tillkommer för det.
 
Jag ligger nu på runt 3000 kr men å andra sidan påverkar det att jag handlar för två varannan helg.
Den här helgen handlade jag mat för strax över 300kr, köpte kyckling å fisk, så har maträtter klara för lördag och söndag plus rester att ha till jobbet. Handlar på Ica.
 
Fast 2950:- är ju 100:-/dygnet. Det är väl inte så himla lite om man äter allting hemma? Sen beror det ju förstås på vad man äter. Äter man rysk kaviar till frukost och hummer till lunch drar ju kostnaden iväg, men äter man havregrynsgröt eller mackor med te/kaffe till frukost kostar inte den några större pengar. Lunch någon soppa eller pasta går inte på några större pengar och middag kanske några potatisar och någon fiskbit. Och frukt och grönsaker då förstås. Jag köper lax när det är extrapris på Ica 4 stbitar för 69:-. En sådan bit räcker till en middag tillsammans med pasta, ris eller potatis och sås. Nu odlar jag egen potatis, men här där jag bor kostar en 5 kg säck Astrix-potatis 40:-.
 
Fast 2950:- är ju 100:-/dygnet. Det är väl inte så himla lite om man äter allting hemma? Sen beror det ju förstås på vad man äter. Äter man rysk kaviar till frukost och hummer till lunch drar ju kostnaden iväg, men äter man havregrynsgröt eller mackor med te/kaffe till frukost kostar inte den några större pengar. Lunch någon soppa eller pasta går inte på några större pengar och middag kanske några potatisar och någon fiskbit. Och frukt och grönsaker då förstås. Jag köper lax när det är extrapris på Ica 4 stbitar för 69:-. En sådan bit räcker till en middag tillsammans med pasta, ris eller potatis och sås. Nu odlar jag egen potatis, men här där jag bor kostar en 5 kg säck Astrix-potatis 40:-.

Håller helt med. Två hembakade mackor till frukost, kaffe och en vitaminbrus. Pulversoppa (lat och stressad) med tre knäckemackor till lunch. Gör att det ändå går att få till en middag som ger rester för matlådor framöver.
 
Fast 2950:- är ju 100:-/dygnet. Det är väl inte så himla lite om man äter allting hemma? Sen beror det ju förstås på vad man äter. Äter man rysk kaviar till frukost och hummer till lunch drar ju kostnaden iväg, men äter man havregrynsgröt eller mackor med te/kaffe till frukost kostar inte den några större pengar. Lunch någon soppa eller pasta går inte på några större pengar och middag kanske några potatisar och någon fiskbit. Och frukt och grönsaker då förstås. Jag köper lax när det är extrapris på Ica 4 stbitar för 69:-. En sådan bit räcker till en middag tillsammans med pasta, ris eller potatis och sås. Nu odlar jag egen potatis, men här där jag bor kostar en 5 kg säck Astrix-potatis 40:-.
Eller hur! 100:-/dag, då äter man nog atte mig ändå dyr mat.

Jag beställer hem stapelvaror typ 2 gånger i månaden för ca 750-850:-/gång, och köper däremellan färskvaror som mjölk och grönsaker för kanske 1000:- i månaden.
 
Jag äter riktigt fin mat, mycket ren, lamm och fisk plus att jag äter förhållandevis mycket men kommer ändå inte riktigt upp i konsumentverkets norm. Jag skulle gissa på att det är småförpackningar och hel/halvfabrikat som gör det dyrt för ts.
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.
Inte för att försöka skryta, men jag kommer aldrig upp i konsumentverkets siffror. Köper oftast säsongsvaror dvs rotfrukter på hösten, bladgrönsaker och annat grönt på sommaren. Finns det något erbjudande så köper jag det och hittar på något gott av det.
 
Försök att inte ha dåligt samvete, du kämpar redan med så mycket och behöver inte det också. Ofta när man mår så där är man inte i form för att baka bröd, göra långkok etc (och för en del är det terapi). Istället för att då inte äta alls är det bättre att det blir lite halvfabrikat och färdigt bröd etc. Men du vet ju själv hur du fungerar. Har du dessutom dåligt med förvaringsmöjligheter är det svårt med storpack, som är billigare.

Recept under tian och Coops fyra portioner under 80 kr är kanske något att börja med? Även om du bor där du bor kan du ju utgå från svenska recept?

För att du ska få perspektiv har jag och min man en budget på 8000 i månaden för mat. Handlar allt på Ica och jag är halvveggie/vego (fisk och räkor varje vecka) och gubben gillar bättre kött åtminstone en gång i veckan. Vi tycker om att prova nya produkter och dricker cola light (inte kaffe/te), burk så klart för bästa smaken, och mineralvatten. Varje middag blir också två luncher. Vi har råd med det och anser det värt det. Det säger jag bara för att du ska känna dig trygg i att andra är värre. Ta hand om dig, slå inte på dig och utforska billiga receptsidor, det är mitt förslag. ❤️
 
OBS! Priserna för mat blir helt annorlunda när man är fler. 2 vuxna kostar inte dubbelt så mycket att föda som en. Tror (notera tror) att kostnaden för 2 vuxna är 1,6 gånger en vuxen. Det är dyrt att vara singel

Jag är också ensam. Äter för knappt 2000kr/månad. Men får mat på jobbet 4 dagar i veckan och är hysteriskt dålig på att laga mat (men även när jag faktiskt lagar mat så är jag uppvuxen med endast ett mål varm mat om dagen, vilket antagligen är billigare än 2).
 
OBS! Priserna för mat blir helt annorlunda när man är fler. 2 vuxna kostar inte dubbelt så mycket att föda som en. Tror (notera tror) att kostnaden för 2 vuxna är 1,6 gånger en vuxen. Det är dyrt att vara singel

Jag är också ensam. Äter för knappt 2000kr/månad. Men får mat på jobbet 4 dagar i veckan och är hysteriskt dålig på att laga mat (men även när jag faktiskt lagar mat så är jag uppvuxen med endast ett mål varm mat om dagen, vilket antagligen är billigare än 2).

Tycker det är mycket dyrare att ha en partner, dom jag varit tillsammans med äter typ 2-3 gånger mer än vad jag gör för att dom varit större än mig/tränat mycket mer än jag gör.
 
Avgörande faktorer för att klara en låg matbudget är:
rätt mataffärer (bara de stora har de bästa kampanjpriserna + allmänt lägre prisnivå),
fullstort kök (kunna göra allt från grunden och i storkok),
förvaringsutrymme (kunna bunkra både inköp och storkok),
ofta även bil för att kunna handla optimalt,
och att vara någorlunda frisk (dvs. kunna göra behövligt hushållsarbete och inte äta specialkost)

Är man resursstark från början så är det lättare att lyckas med det, och de som allra bäst skulle behöva det har inte alltid förutsättningarna att kunna leva lika billigt. För man ska ju inte bara snåla så det blir små utgifter, man ska ju se till att man får bra mat för de pengar man lägger ut också.
 
När jag var student (ca 9 år sen, wow vad tiden går :eek:) låg min matkostnad på ca 2000 kr och jag tyckte då att för det köpte bra mat. Idag är min matkostnad en hel annan. Sen i början av året har jag satt en matbudget på 4000 kr som då ska avse all mat oavsett om jag handlar på matbutik, äter på caffe, restaurang etc. Jag kan dock konstatera (har en app för budget) att jag har överskridit denna matbudget i vart fall hälften av månaderna dessa år. Anledningen till detta är såklart att jag ätit ute mer, både frukost, lunch och middag, och ja det är något jag unnar mig. Jag har även bjudit mina föräldrar på restaurang och liknade med mina syskon för att tacka för hjälp för olika saker, detta har såklart påverkat min matkostnader. Jag försöker och kommer fortsätta försöka att ligga runt 4000 kr men samtidigt har jag ekonomin att ha en större matbudget.

Att hålla sig till runt 2950 kr per månad för en person är nog fullt görbart men det kräver vissa saker som kanske inte alltid är möjliga eller önskvärda sett till vad de kräver. Först och främst är den största "kostnadsboven" oftast att man inte lagar mat hemma. Sen även var man handlar - kan man åka till de riktigt stora mataffärerna eller handlar man på "när" butiken (tex. Coop Nära)? Vidare, som har nämnts, har även ens förvaringsmöjligheter stor betydelse för ens matkostnad.

Jag bor mitt i centrala Stockholm, utan bil, så jag har ingen möjlighet att åka till tex. Willys, Ica Maxi eller liknande. Jag försöker dock typ var 3:e månad storhandla genom att beställa online och då få det hemlevererat. Denna handling gör jag främst för att fylla på med torrvaror och de förbrukar jag inte oftare än så. Att storhandla/beställa online oftare för endast färskvaror är inte värt för mig då de hinner bli dåliga innan jag hinner äta upp dem. Sen blir aldrig denna storhandling online lika billigt som om jag hade kunnat åka till de stor butikerna. Jag har även begränsat med förvaringsutrymme. Så storpack är sällan möjlig för mig att köpa, varken gällande kött eller grönsaker. Som nämnt måste jag ju även hinna äta upp maten innan den går ut. Allt detta gör att jag ganska ofta småhandla och då blir det på butiken nära mig som absolut är dyrare. Sen ska det sägas att jag, om det finns, väljer eko eller liknande varor, vilket absolut är dyrare. Jag äter sällan billigare matvaror som falukorv och linser men försöker, av miljöhänsyn, köpa säsongsanpassat.

Som singel tycker jag även idag att det är rätt tråkigt att laga mat. Det kräver en större ansträngning och hur mycket jag lagar beror på hur mycket jag jobbar samt mitt mående. Jag kan absolut tex prioritera träning framför matlagning, dvs. jag går och tränar idag, vilket innebär att jag kommer komma hem sent så då unnar jag mig att köpa hem takeaway. Denna del beror ju helt enkelt på hur man prioriterar. Likväl blir det när jag handlar att jag oftare väljer något som är enklare att laga eller kräver mindre förberedelser, vilket ofta för min del betyder dyrare råvaror, än något som tar mer tid (tex. linssoppa eller liknande). Återigen det är en prioritering jag gör där jag prioriterar att jag får i mig vettig mat som jag gillar och som inte tar så mycket tid att laga. I och med att jag är dålig på att laga mat hemma så försöker jag vara nöjd med mig själv när jag faktiskt lagar mat. Jag är absolut duktig på matlagning men olika saker i livet har gjort att det kräver en del av mig att laga mat.

Vill man sänka sina matkostnader dock, men inte har möjlighet att storhandla på de större (och billigare) mataffärerna, så tror jag att veckoplanering av maten är en väg att gå. Dvs. att man gör en veckoplanering för "alla" måltider för veckan och köper det (helst på en och samma gång om man har plats). Min erfarenhet är att veckoplanering verkligen kan sänka matkostnaderna. Det kräver dock såklart planering (tid och ansträngning) etc.
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.

Konsumentverkets utgår nog från att en handlar på extrapris och bunkrar. Det är svårare när man är ensam och inte har utrymme. Samtidigt tycke jag spontant att de siffrorna, nästan 3 000 kr per person, var ganska högt.

När jag bodde ensam kostade nog maten ca 1700 kr per månad för de jag åt hemma (i stort sett allt förutom någon burgare och fika ute ibland).

Då pratar vi alltså MATkostnad, inte snacks, hygien, alkohol osv. Levde inte på bönor och potatis, det var väl mest korv, kött och köttfärs, pasta, hemgjorda grejer som pizza och sånt.

Sponant upplever jag att mejerier (ostar framförallt) och färska grönsaker är dyrast. Sen kan det dra iväg snabbt när man köper typ soltorkade tomater, marinerad vitlök, kryddblandningar osv.

Vegetatiska grejer är inte alls nödvändigtvis billigare än kött heller, det kan t.o.m vara tvärt om eftersom kött oftare är på extrapris. Anamma vegofärs kostar idag hos mig 69:95 kr/kg, svensk nötfärs 74:88 kr/kg (extrapris). Det är ju "ingenting" i skillnad på en hel veckohandel.
 
Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig.

Nej inte jag heller, jag har alltid varit en bra bit ifrån dessa siffror. Förutom när jag studerade kanske och levde på spagetti med tomatsås. Jag tycker det är bra att veta att matbudgeten går att göra både liten och mycket stor, och för egen del att den går att minska om jag skulle vilja eller behöva. Annars får ju alla hitta en balans mellan vilken ekonomi man har, det logistiska och vad man vill äta :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp