Matbudget hur sjutton gör man?

Jag gjorde lite detsamma härom året. Löste problemet delvis genom att köpa ett gäng nya frysburkar som är mycket mindre än de tidigare, för att så sätt minska utrymmet för de frysta portionerna.
Och ffa köpa fyrkantiga brukar ;) Jag gillar de i glas. Men ett bekymmer med påsar.... bär och grönsaker och sånt. De är skrymmande.
 
Jag handlar oftast på Lidl. De har ibland kraftigt nedsatta varor och det brukar jag utnyttja. Tror att det främst är de färska bären (hallon och blåbär) som förstör min budjet. Har gjort overnight oats ofta och haft färska bär till det. I september köpte jag kött en gång. Grytbitar som räckte till 3 måltider. Vill gärna ha god ost och det kostar ju. Ingen megadyr lagrad ost utan normal ost i färdigpack. Pålägg till min rastmacka blir ost och en skiva kyckling eller kalkon. Köper helst grovt bröd. Köper aldrig läsk. Kolsyrar vatten själv i en Sodastream.
 
Vi är två vuxna, jag jobbar mycket fysiskt och äter minst ett rejält mål lagad mat, ibland två, utöver frukost/mellanmål/kvällsmat.

Vi bakar oftast eget bröd, köper sällan kött annat än charkvaror för pålägg men äter mycket ost, ägg och dricker massor av kaffe. Odlar de flesta grönsakerna vi konsumerar sommartid men köper mycket frukt vintertid. Äter i princip bara egenproducerat kött (lamm-och nötkött), så det går inte på matkontot...

Vi äter för ca 3000 kr/mån, inkl hygienprodukter och godis.
 
Jag handlar oftast på Lidl. De har ibland kraftigt nedsatta varor och det brukar jag utnyttja. Tror att det främst är de färska bären (hallon och blåbär) som förstör min budjet. Har gjort overnight oats ofta och haft färska bär till det. I september köpte jag kött en gång. Grytbitar som räckte till 3 måltider. Vill gärna ha god ost och det kostar ju. Ingen megadyr lagrad ost utan normal ost i färdigpack. Pålägg till min rastmacka blir ost och en skiva kyckling eller kalkon. Köper helst grovt bröd. Köper aldrig läsk. Kolsyrar vatten själv i en Sodastream.
Visst är ost lite dyrt, men om man tar från de billigaste brukar man komma undan med 50-70 kr/kg. Och en ost räcker ju jättelänge till en person, tycker jag? Vad menar du förresten med "färdigpack"? Om du menar färdigskivad ost så, ja, DEN brukar vara dyr. Köp en osthyvel :) !
 
Visst är ost lite dyrt, men om man tar från de billigaste brukar man komma undan med 50-70 kr/kg. Och en ost räcker ju jättelänge till en person, tycker jag? Vad menar du förresten med "färdigpack"? Om du menar färdigskivad ost så, ja, DEN brukar vara dyr. Köp en osthyvel :) !
Och färska bär! Så. Jävla. Svindyrt. Har nog aldrig ens köpt tror jag. Förutom jordgubbar i låda
 
Jag och min sambo äter för ca 3600-5000:-/månaden. Då räknar vi in allt som köps i mataffären (inkl vissa hygienartiklar, städgrejer etc. Däremot räknas inte tex ugnsform eller hushållsapparater med.), och vi äter ute en del (ca 3-4ggr/månaden). Ibland handlar vi på REKO (lokala producenter) vilket gör att det springer iväg lite. Vi äter inte den dyraste maten, men definitivt inte den billigaste heller. Vi äter inte kött hemma (eftersom jag inte äter kött. Sambon äter kött ute/borta) men lite fisk/skaldjur ibland. Dricker läsk på helgerna. Köper en del god ost, snacks, choklad - inte enorma mängder men vi äter absolut sånt varje vecka. Vi äter en hel del färska grönsaker, och inte de billigaste av tomaterna, även om några saker köps fryst (tex gröna sojabönor). Lite halvfabrikat emellanåt, tex Pulled Oumph eller vegofärs. Oftast knäckebröd i veckorna. Ibland köper vi mjukt bröd till helgen eller till nåt särskilt. Köper ibland fika från det lokala konditoriet, bakar ibland. Alltid matlådor till jobbet.
 
Visst är ost lite dyrt, men om man tar från de billigaste brukar man komma undan med 50-70 kr/kg. Och en ost räcker ju jättelänge till en person, tycker jag? Vad menar du förresten med "färdigpack"? Om du menar färdigskivad ost så, ja, DEN brukar vara dyr. Köp en osthyvel :) !
Det beror på vilken ost. Jag kollade just igår på ICA vad de har för kg-pris på deras färdigskivade Gouda-ost (ICA basic) och den var med sina 67 kr/kg den billigaste av alla.
 
Men det är väl inte konstigare än att kartlägga matkostnaderna per måltid under en månad? Då blir det rätt tydligt vad som ska vara vardagsmat och vad som ska vara helgfrukost. Det är ju också rätt enkelt att kolla igenom kvittot och filosofera över vad som är en tung post och hur länge den posten varar. Hur ofta återkommer köpet? Bregott laktosfritt (50,40 kr) är ju t ex egentligen helt oförsvarbart dyrt. Och köpt bröd (27,70 kr)!
 
Enligt konsumentverket ska en vanlig vuxen klara sig på mellan 2490-2950 kr per månad om man äter alla måltider hemma. Jag köper knappt kött utan det är mycket pasta med veggiesåser. Väljer märkesvaror bara när jag har provat "no name" och inte blivit nöjd. Mat måste ändå vara god...Jag har haft koll på matkostnaderna en tid och så lite som konsumentverkets siffror klarar jag aldrig. Vad lever man på om man har så låg kostnad? Väljer inga lyxvaror och handlar oftast på Lidl. Kollar alltid pris inför köp och väljer därefter.

Så, om man inte vill leva enbart på potatis, linser och kvarg, hur gör man? Som singel med platsbrist kan jag inte köpa storpack om det inte är lång hållbarhet.
Jag tror problemet är just att du inte köper storpack eller kan köpa på dig mycket när priset är lågt.

Vi landar normalt på 5000kr på 2 vuxna och 2 barn men då gör vi just det, bunkrar lite då och då.
 
Jag handlar oftast på Lidl. De har ibland kraftigt nedsatta varor och det brukar jag utnyttja. Tror att det främst är de färska bären (hallon och blåbär) som förstör min budjet. Har gjort overnight oats ofta och haft färska bär till det. I september köpte jag kött en gång. Grytbitar som räckte till 3 måltider. Vill gärna ha god ost och det kostar ju. Ingen megadyr lagrad ost utan normal ost i färdigpack. Pålägg till min rastmacka blir ost och en skiva kyckling eller kalkon. Köper helst grovt bröd. Köper aldrig läsk. Kolsyrar vatten själv i en Sodastream.
Fast det låter rätt orimligt att du skulle ha över 3000kr i matbudget och handla på ldle och bara handlat kött en gång?. Dera nötgrytbitar kostar just nu 100kr kilot? Hur dyra kan bär vara? Köp frysta bär istället?
 
Kan det vara så att du inte tittar på jämförelsepriset? Jag köper tex färdigskivad ost ibland, och det är svindyrt. Men det beror på att jag är lakotisintolerant och bara köper det när jag har cravings, En hel ost hinner bli dålig om jag inte river ned den och fryser in eftersom jag tröttnar på att äta ost på ett par dagar. Men äter man ost varje dag är mycket billigare med en stor ost.
Har du en frys eller bara ett litet frysfack i kylskåpet. Då är mitt bästa sparråd att köpa en lite frys och ställa in någonstans. Frysta grönsaker är minst lika nyttiga som färska och man slipper slänga.
 
Jag gjorde lite detsamma härom året. Löste problemet delvis genom att köpa ett gäng nya frysburkar som är mycket mindre än de tidigare, för att så sätt minska utrymmet för de frysta portionerna.
Detta är en bra poäng.

Dessa matlådor är riktigt bra:
lada-nplast-frysmicro-bla-3x04l.jpg


De finns på ICA, Rusta och lite fler ställen säkert. Olika märken men samma utförande.

De kan kännas små först men fyller man en full med typ spagetti och köttfärssås så blir det en bra portion. De tar väldigt liten plats i frysen och är stapelbara.

Jag brukar ta fram en ur frysen på morgonen och ta med till jobbet, där får den stå i rumstemp fram till lunch så är den värsta tjälen borta, bara att stjälpa upp på en tallrik och värma :)
 
Jag tror problemet är just att du inte köper storpack eller kan köpa på dig mycket när priset är lågt.

Vi landar normalt på 5000kr på 2 vuxna och 2 barn men då gör vi just det, bunkrar lite då och då.
Nu svarar jag på ditt men flera har varit inne på samma gällande storpack mm.

Jag har ett litet 40-skåp till torrvaror och en halv kyl/frys (en fullhög enhet delad 50/50) och jag bor ensam dvs jag har inte möjlighet att köpa på mig massor. Det mesta köper jag i en Ica Nära, dock inte centrala Sthlm, gör en storhandling i månaden/varannan månad i en Kvantum. Det går utmärkt att klara sig inom konsumentverkets budget även utan möjlighet till lagring och köp av storpack och det utan att snåla på allt annat.

Däremot så när jag är och handlar så ser jag om det som är nedsatt kan göras något bra av. Är det det så köper jag det även om min plan kanske hade varit något annat. Jag köper dock inte nedsatt enbart för att det är det. Känner jag inte att det funkar så köper jag det jag vill ha. Typ hushållsost kostar 60kr/kg, åt jag inte det förra månaden så ok men gjorde jag det och är trött på det så väljer jag maasdamer ändå trots att den kostar 90kr/kg.

Nu säger jag inte att ts är sådan men min upplevelse är att de som har svårt att hålla budgeten på mat inte kan avvika från planen dvs om de bestämt känner att de vill ha oxfilé så måste de ha det och kan inte styra om till fläskkotlett även om den är nedsatt och skulle ge 1/4 i kostnad eller man tar inte de färska jordgubbarna till filen utan tar hallonen precis bredvid för trippla priset bara för att. Och att detta är mer standard än undantag dvs man ser inte ens vad som ev är nedsatt eller kollar jämförelsepriser. Är man lite flexibel kring 70-80% av sina inköp kan man köpa det där som man faktiskt verkligen vill ha på resterande grejer, även om de då är dyrare.
 
Senast ändrad:
Detta är en bra poäng.

Dessa matlådor är riktigt bra:
Visa bifogad fil 77613

De finns på ICA, Rusta och lite fler ställen säkert. Olika märken men samma utförande.

De kan kännas små först men fyller man en full med typ spagetti och köttfärssås så blir det en bra portion. De tar väldigt liten plats i frysen och är stapelbara.

Jag brukar ta fram en ur frysen på morgonen och ta med till jobbet, där får den stå i rumstemp fram till lunch så är den värsta tjälen borta, bara att stjälpa upp på en tallrik och värma :)
Jag har köpt fyrkantiga som rymmer 2dl som jag har pastasås i. Kokar pastan på morgonen och tar grönsaker från påse i frysen.
 
Jag håller med de flesta här. Det borde gå kalasbra. Du får analysera en månad på pricken och sedan plocka bort.
Jag äter mycket billigare när jag är ensam. Är ju särbo. Aldrig att det skulle bil soppa eller en till frukost enkel omelett eller en färdig paj till middag om vi är tillsammans. Inte ens om det är dag 90. Vi planerar och diskuterar vad vi är sugna på och hämtar det eller lagar tillsammans. Torskrygg entrecote skaldjur är ofta på tapeten men visst även falukorv i ugn med riktigt mos.
Är jag själv äter jag mycket efter under tian och även annan husmanskost och gör en del matlådor. Bakar ibland. Har kommit på att kyckling i airfryern blir gudomligt och en påse i frysen kostar 30 och räcker till fyra port.
Har alltid ett fullt fruktfat men också alltid kål lök morötter mm mm som blir allt från huvudrätt till smarriga salladet hackade och geggade i dressingar och kryddor.
Köper sjukt med paprika nu tex i säsong. Frysta bär och frysta kryddor och många grönsaker.
Om man bortser från tian och tycker att 30 kr per port är mer rimligt innerst inne vet jag hur många rätter som helst som funkar.
Sedan har jag extra frys och köper mycket när tex fläsklägg fisk räkor och lövbiff är billigt. Dels har man då lågt pris och sånt som är plättlätt att slänga ihop även om man är skitrött. Jag kan skriva mer på pm om du vill. Är fanatiskt på detta och kallas på skoj ekonomiministen när det gäller mat. Det är enbart för att jag till en rimlig månadskostnad även ska kunna stå länge vid fisk och charken
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp