Bukefalos 28 år!

Matbudget hur sjutton gör man?

Fast nej. Har man flyttat till mindre boende och maste gora sig av med en massa "bra att ha" eller "oh sa fiiiina" saker man samlat pa sig under ett helt liv ar det inte ett medvetet val. Da har man helt enkelt inte plats att kopa mat i bulk. Att gora sig av med minnen ar inte alltid latt och maste fa ta sin tid.
Visst är det så! Och är det redan fullt under sängen, i garderoben, bokhyllor, skrymslen och vrår man kan tänka sig med andra saker man behöver och kanske måste ha så är det svårt att samla mat.

Dessutom vill jag lägga till att för att kunna hålla en vettig matbudget är en bra och stor frys en bra grej.
Jag bor i en trea med tre barn och har en halva av vardera- ett skåp. Eller hade tills för några veckor sedan. Det tar sin lilla tid, men även kylen kommer att bytas ut här. Jag har ingen bil, dåligt med förvaring i lägenheten också. Oerhört frustrerande med så liten kyl och frys. Storkok är inte lönt liksom. Hansla hem till extrapris är jävligt svårt när det inte kan förvaras i kyl och frys som sig bör... NU har jag stor frys och det är en frihet på ett helt annat plan, jag kan köpa mer till extrapris än förut!

Baka bröd har jag ingen ork eller lust till. visst är det billigare, men tiden och orken. Har man sedan kräsna barn som bara äter visst bröd, så blir det också lite dyrare. Ost fryser jag inte, tycker det smular, ena sonen äter BARA gräddost, vägrar allt annat och vägrar annan pålägg egentligen- och vägrar frukost om han inte kan äta macka med ost.... och jag tycker han måste äta något för att orka med skolan. Han kan äta skinka, men en viss sorts skinka....

Svamp plockar jag inte och odla suger jag på.... :(

Skitsvårt att vara snål med maten här även om jag snålar rätt bra ändå :)
 
Jag har nog sett osthyvlar anvandas till det mesta ... men oftast att skala gronsaker, gurkor, morotter, och liknande. Jag har ocksa undervisat en mangd Amerikaner i HUR man egentligen ska anvanda en osthyvel och de alla stupar pa att man maste halla emot mot osten nar man skar. :cautious:
Så himla märkligt det är att det som kommer naturligt för oss är så svårt för andra :d Å andra sidan vette fasen hur man delar ost med kniv i skivor som vissa kan göra så fint, helt omöjligt för mig....:D
 
Bodde själv mkt litet en period med ett minimalt kök, utan frys. Hade även väldigt begränsat med pengar.
För att få ner kostnaderna satte jag upp hyllor över ytterdörren i hallen, samt i lådor i ena garderoben. Inte snyggt, men vad f-n jag hade inte så stort val. Då kunde jag köpa saker när det var billigt.

När jag handlade handlade jag då efter vad som var billigt, fil ena veckan, yoghurt den andra. Hel kyckling ena veckan, falukorv den andra.
För att spara plats i kylen köpte jag saker som klarade rumstemperatur så länge det var olagat, tex konserver/torkat/inlagt.
På hösten/vintern hade jag en låda på balkongen med mer okänsliga kylvaror tex öppnade burkar m sylt/konserver/flaskor.

Vid storkok la jag köttfärssåsen i en stor låda i kylen, kokade sen pasta när jag skulle äta. På så vis kunde jag göra storkok men ändå bibehålla lite plats i kylen. Matlådor gjorde jag många av samtidigt, och la i frysen på jobbet. Ofta i fryspåsar för att slippa släpa massor med lådor. Värmde maten på tallrik.

Jag är även helt övertygad om att det är av högsta vikt att "kunna" laga mat, alltså vara lite fantasifull, och inte hålla sig till det man vill ha, utan köpa det man behöver och det som duger.
 
Jag ser inte något som ser ut som en frys? Hur stor är den? Jag hade prioriterat en liten fristående frys om du bara har frysfack.
 
Mmm, så kan det ju vara. Då är det ju prioriterat att hamstra framför att få ner matkostnaderna. Absolut ett OK och medvetet val.
Jag flyttade från ett radhus på 135 kvm plus källare och det är inte enkelt att komprimera detta till en lägenhet på 50 kvm. Synd att slänga brukbara saker. Jag sålde, gav bort eller till återvinningen så mycket som jag kunde.
 

Bifogade filer

  • 20211003_220432.jpg
    20211003_220432.jpg
    262,5 KB · Visningar: 122
Ser ut som typisk tysk lägenhet. Superlitet kök, stort vardagsrum för det är där man sitter och äter. Kan du inte ställa ett skåp i det rummet och förvara torrvaror eller kökssaker du inte använder så ofta?. Jag bor i en 4:a på 90 kvm och har samma lilla kök som dig, man får vara påhittig. Har inte större frysdel än dig, men ett litet kylskåp extra.
 
Ser ut som typisk tysk lägenhet. Superlitet kök, stort vardagsrum för det är där man sitter och äter. Kan du inte ställa ett skåp i det rummet och förvara torrvaror eller kökssaker du inte använder så ofta?. Jag bor i en 4:a på 90 kvm och har samma lilla kök som dig, man får vara påhittig. Har inte större frysdel än dig, men ett litet kylskåp extra.
Trots att jag har slängt galet mycket böcker och annat så är vardagsrummet fortfarande fullt. Satt senast idag och sorterade bort papper och lyckades frigöra en hel pärm. Det tar massor av tid och koncentration helt enkelt.
 
Lägenhetens planlösning
Jag har full förståelse att det är tjorvigt att flytta från stort till mindre. När det kommer till köket så har du minst dubbelt så mycket förvaringsmöjlighet mot vad jag tex har och det ser ut som att det är högre i tak också vilket ger mer volym att utnyttja. (Bor man litet får man tänka kubikmeter snarare än kvadratmeter)

Att kunna hålla matbudgeten skulle jag säga inte har med ditt utrymme att göra. Möjligen om du skulle vilja snåla extremt och komma ner mot 1000kr/mån men inte att komma ner mot/strax under riktlinjer.
 

Jag har full förståelse att det är tjorvigt att flytta från stort till mindre. När det kommer till köket så har du minst dubbelt så mycket förvaringsmöjlighet mot vad jag tex har och det ser ut som att det är högre i tak också vilket ger mer volym att utnyttja. (Bor man litet får man tänka kubikmeter snarare än kvadratmeter)

Att kunna hålla matbudgeten skulle jag säga inte har med ditt utrymme att göra. Möjligen om du skulle vilja snåla extremt och komma ner mot 1000kr/mån men inte att komma ner mot/strax under riktlinjer.
Ja, jag håller med. Jag har ungefär samma storlek på kyl/frys.
 
Jag har aldig skrivit att köket är för litet för matlagning. Men alla skåp är knökfulla med husgeråd och torrvaror.
 
Köpte frysta bär idag till min overnight oats.
Jag har inga problem att äta samma mat flera dagar i rad så jag måste inte frysa in mat av det skälet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp