Ja, det är nog hela talet som jag har missförstått.
Men mer allmänt då, så V_0 kan lika gärna vara V eller Q eller vad som helst. Nollan i sig betyder inget?
Precis ! Ingen matematisk betydelse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är nog hela talet som jag har missförstått.
Men mer allmänt då, så V_0 kan lika gärna vara V eller Q eller vad som helst. Nollan i sig betyder inget?
Tack!Precis ! Ingen matematisk betydelse.
Hej! Nu har jag tagit mig till Ma 4 och har en fråga. Vad betyder en bokstav nedsänkt med 0?
Ex: S nedsänkt med 0 + V nedsänkt med 0 +2×0^2=S nedsänkt med 0=100
Ex2: S'(0)= V nedsänkt med 0 + 4×0=V=10
Tack!Nedsänkta siffror eller bokstäver används för att indexera/märka upp variabler för att hålla isär dem och har ingen matematisk betydelse.
Exempel:
Om vi har variabeln V och den representerar hastighet. Vi har en bil, en häst och en sur tant och alla rör sig med olika hastighet. Då kan man skriva:
V_bil = bilens hastighet
V_häst = hästens hastighet
V_sur tant = sura tantens hastighet
Index/nedsänkt nolla brukar användas för att representera startvärde, alltså vid tiden t=0.
S_0 brukar vara startpunkten, sträckan vid tiden t=0.
V_0 brukar vara starthastigheten.
V_min brukar vara minsta hastigheten, V_max högsta hastigheten, V_medel medelhastigheten osv.
Jag läser på nätet, NTI-skolan. Flex och reguljär ved jag inte vad det är..
Jag har haft E som mål hela tiden...![]()
Jag tycker att det är jättebra! Man har så mycket kontakt man vill med läraren. Jag har typ ingen alls, jag frågar här istället.Åh, förlåt om jag går jättemycket OT nu, men jag måste bara fråga hur du tycker att det är? Jag har läst en annan kurs via NTI nyligen och ska nu gå vidare med matte och det skrämmer mig lite att läsa det på distans. Har man mycket kontakt med sin lärare? Inlämningsuppgifter? Finns det mycket videomaterial att tillgå? Om du vill får du gärna berätta bara lite kortfattat hur det funkar.![]()
Jag tycker att det är jättebra! Man har så mycket kontakt man vill med läraren. Jag har typ ingen alls, jag frågar här istället.
Ja, jag får tillgång till matematikvideo.se som är mycket pedagogiskt och bra. Det är ett delprov efter halvakursen och sen ett mer omfattande slutprov. Jag är jättenöjd med NTI.![]()
Klart du kan! Kan jag, kan alla..Ah, buke är då bra till allt.Men kul att höra att du tycker att det funkar så bra! Jag var också nöjd med kursen jag hade nu, men matte känns av någon anledning mycket svårare. Men får man bara tillgång till bra material så kanske t.o.m. jag kan klara det.
Tack för ditt svar!
Här kommer en deriveringfråga:
f(x)=roten ur 8 * sinx * x/4
f'(x)= roten ur 8 * cos * 1/4
Varför får roten ur 8 vara kvar när man deriverar? Annars är det ju bara x-talen man deriverar?
Det är olika, ibland är det som du skriver men subscript används också för att ange element i matriser, partialderivata osv.Ja, det är nog hela talet som jag har missförstått.
För att sin(3pi/2) = -1Lite polynomekvationer så här på morgonkvisten kanske?
Uppgiften är: z^2=-4
Jag har koll tills på slutet.(Tror jag)
K=0
2(cos pi/2+i*sin pi/2)= 2(0+i*1)=2i
K=1
2(cos 3pi/2 +i*sin 3pi/2)= 2(0-i*1)=-2i
Varför blir det minus i k=1?
Men i mitt formelblad finns det inget sinvärde där som är -1 och slår jag sin(3pi/2) på räknaren så blir det 0.0821540081?För att sin(3pi/2) = -1
Du slår in 3*pi/2 som grader istället för radianer, 2*pi radianer är lika med 360 grader, ett helt varv alltså. Kan tyckas dumt att ha två olika sätt att ange vinklar men radianer är väldigt användbart när man räknar för det finns ett geometriskt samband (försök att komma på vilket).Men i mitt formelblad finns det inget sinvärde där som är -1 och slår jag sin(3pi/2) på räknaren så blir det 0.0821540081?
*förvirrad*
Å tack!! (Har inte listat ut sambandet. Än.)Du slår in 3*pi/2 som grader istället för radianer, 2*pi radianer är lika med 360 grader, ett helt varv alltså. Kan tyckas dumt att ha två olika sätt att ange vinklar men radianer är väldigt användbart när man räknar för det finns ett geometriskt samband (försök att komma på vilket).