Material i självdragstrumma?

Fierezza

Trådstartare
Sitter här och funderar på vilket material som är bäst att ha i en självdragstrumma då vi är på gång att bygga om stallet. Då vi ska bygga för endast fyra hästar och ekonomin är begränsad har vi bestämt oss för att använda oss av självdragsprincipen.

Så vad har ni och vad upplever ni som för- resp nackdelar med ert materialval? Det är insidan av kanalen som jag är nyfiken på utsidan kommer att vara i trä, med isolering mellan in- och utsida.

Sv: Material i självdragstrumma?

Jag tror våra är i trä, möjligen metall högst upp ovanför nocken. Det är viktigt att de är bra isolerade.

Jag har spirorör (tror dom heter så) Metallrör är det iaf. Det innersta är ca 50cm i diameter och ovan tak har jag ett som är 60 cm i diameter utanpå med isolering emellan. Har man oisolerat så bildas kondens. Ovanpå röret sitter en fin kineshatt så att nederbörd inte kommer ner.

Enbart fördelar med vår o galv, typ ventilationstrumma för industri. Har dock bara suttit uppe i ca 4 år än.

Viktigt är att den blir tillräckligt stor, i förhållande till stallet och ventilationskraven.

Och man behöver ju även tilluftshål, lika mycket luft som drar ut måste ju komma in någonstans.
Dessa tilluftshål sätts lämpligen vid ytterväggarna på flera ställen, gärna så det drar över hästboxarna in mot ventilationstrumman.

Yes box. Och en skorsten som är i rätt höjd gynnar även självdraget. Vårt "system" gjordes med beräkningar utifrån "stallboken" och jag är nöjd.

Men de dagar det är hög luftfuktighet och runt nollan kan det vara svårt att få fart på luften ändå, det inträffar dock inte så många gånger per år. Har hästarna stått nån timme så ordnar det sig, eftersom stallet är isolerat så hjälper deras värme till "att få fart" på luften sas.

Jo det kan heta spiro-rör sambon talar sig varm för dessa ;)

Den kära stallboken (Ventorps) säger nog snart upp bekantskapen med mig efter alla genomläsningar ;) men den är kanon!

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 586
Senast: Mabuse
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 662
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med... 11 12 13
Svar
244
· Visningar
31 047
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har faktiskt funderat över hur mycket värde jag har av att dokumentera mina ridlektioner här på bloggen. Ska jag verkligen fortsätta...
Svar
0
· Visningar
475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka