Bukefalos 28 år!

Matfråga 1-åringar

C

Clintan

Hur ofta äter/åt era 1-åringar och vad ger ni dem att äta?
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Jason är 14 månader nästa vecka så han passar bra här.
Han går på dagis och då äter han såhär
8.00 frukost hemma som brukar bestå av två måckor och mjölk
9.00 lämnas på dagis
11.30 ett lagat mål mat på dagis
14.00 hämtas på dagis, när vi kommer hem då så äter han antingen med oss om vi äter middag eller så får han en dubbelportion gröt.
Nån gång under eftermiddagen brukar vi även ta ett mellanmål bestående av frukt eller macka.
19.00-20.00 är det läggdags och då får han en flaska välling (ca 300ml)

Han sover oftast hela natten, ibland kan han vakna och vilja ha en flaska (300ml) välling igen.

När han inte är på dagis så brukar dagarna se ut så här.
8-9.00 vaknar och får välling eller macka om vi går upp med en gång.
11.00 dubbelportion gröt
14-15.00 middag med oss
mellanmål på eftermiddagen bestående av frukt eller macka
läggdags vid 19-20.00 då det blir en flaska välling.

Sen så är han hungrig mellan måltiderna så får han självklart något att äta. Men försöker att hålla tider och undvika småätande.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Även vår dotter är 14 månader, hon håller på och skolas in på dagis (har inte ätit där än). Vårt dagschema ser ut så här:

06: Välling 50-100 ml (vill ej ha mer)
08 Frukost: Gröt med fruktpuré och smörgås
11 Lunch: Liten burk mat och fruktpuré
14 Mellanmål: Yoghurt
17 Middag: Stor burk mat och fruktpuré
18: Sitter med när vi äter middag och småsmakar

Sover absolut inte hela nätter, men jag har konstaterat att det inte beror på hur mycket hon äter.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Våran Emil är 13 månader och han äter:

ca kl 8.30: 1,5 portion gröt (Semper 1 år)
11: välling 150ml
14: en burk mat och ca en halv burk fruktpure
16.30: välling 150ml
19: 1,5 portion gröt
21: välling 150 ml

Utöver detta så smakar han på det som vi äter. Han sitter alltid med när vi äter och han får så mycket han vill.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Ser att ni ger era barn 5-6 ggr/dag. Min son får bara 4 ggr/dag och jag kanske borde utöka det med ett mellanmål.
Han får följande i dagsläget:

08.00 Fruktgröt ca 1 1/2 portion med mjölk
12.30 Aningen äter han samma middag som oss eller får han en 200 g burk.
16.00 200g burk med fruktpuré
19.30 En flaska välling

Han verkar nöjd, men märker ibland att han är rejält hungrig när det är vällingdags. Kanske ska ge en macka till fruktpurén? Vissa dagar äter han en skorpa eller några majskrokar om vi andra fikar, men det mättar ju inte så mycket.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Jag skulle nog lägga in ett till mål, kanske kvällsmacka mellan puré och välling? Jag tycker också att det verkar gå rätt lång tid mellan frukost och lunch?
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Vad lite era barn äter :eek:

Mitt snart 15-månaders monster äter;
6.30 förfrukost vi har mysstund i sängen då han fortfarande snuttar tutte (men om det finns nåt där vet jag ej :angel:). Men det är slut med det från 1 maj för då börjar jag jobba och pappa ska vara hemma...
8-8.30 frukost 1,5 portion fruktgröt för 1-åringar, fruktpuré, halv limpmacka m smör, lite apelsinjuice (vill smaka av min).
11.15 lunch 100g burkmat, 50g burkefterrätt.
14.00 mellis en banan, halv kiwi. (ibland smörgåsrån med smör på)
16.30 middag samma lagade mat som jag äter, (ca 3 dl), 50g burkefterrätt. (ibland hårt bröd i bitar, för att jag äter det...)
19.15 kvällsmål 1,5 portion fruktgröt för 8-mån, fruktpuré, mjölk.
Däremellan så har jag alltid frukt skuren i bitar som han kan plocka av, äpple, mandarin och vindruvor. Det går minst 2 dl/dag (oftast mer).

Så här har han ätit sen han var ca 10 månader, något mindre i mängd i början. Han ligger ändå något under i viktkurvan (har gjort sen han föddes så han "är väl sån"), men något över i längd.
Han sover hela nätterna.
//Scata
 
Sv: Matfråga 1-åringar

en banan innan vi kör till dagis
lämnas kl 07:30
frukost vid 08:00 på dagis
lunch vid 11:00
hämtas ca 11:45
13:20 frukt och macka
13:55 sovstund
16:30-17:30 mat
20:30 välling innan han ska sova
ibland så blir det fler fruktstunder per dag, brukar bli minst 2frukter om dagen minst.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Jag skulle nog lägga in ett till mål, kanske kvällsmacka mellan puré och välling? Jag tycker också att det verkar gå rätt lång tid mellan frukost och lunch?

Han brukar sova en stund på förmiddagen vid 11-tiden, det är lite därför som det inte blivit av att han fått något på förmiddagen, kanske ska ge honom något innan förmiddagsluren?
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Oj, vad lite många äter! Ger mig min 10-månaders tokmycket mat?

Frukost kl 08.00: Fruktgröt 1 portion (för 8 månaders)

Mellanmål kl 10.00: Burk 200 g med fruktpuré med havre, fullkorn eller liknande eller burk 200 g yoghurt

Lunch kl 12.30: Burk 200 g varmrätt + burk 200 g fruktpuré

Middag kl 17-18: Burk 200 g varmrätt + burk 200 g fruktpuré

Kväll kl 21: Välling 220 ml

Känns som om han äter bra mycket mer än vissa av era som passerat året? Eller har jag läst tokigt? Äter Isac sjukt mycket?

/snurpe
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Känns som om han äter bra mycket mer än vissa av era som passerat året? Eller har jag läst tokigt? Äter Isac sjukt mycket?

Undrar det samma... min pojk är 8,5 mån och äter:

5,30 250ml välling-mild fullkorn från 8 mån.

9,00 1,5 dl gröt, gärna mannagryn + 1/5 skiva bröd typ lingongrova m smör och leverpastej

13,00 mat av det vi äter ex 2-3 skivor blodpudding, 2-3 dl spaghetti och köttfärsås, 1 potatis+1 fiskpinne+ca 1dl mixade grönsaker.

15-16 Mellis 1,5-2 dl youghurt + 1/5 skiva bröd typ lingongrova m smör och leverpastej eller 200ml välling.

19-20 Kvällsmat samma som vi äter.

Han dricker mjölk till alla måltider samt att det slinker ned en hel del frukt mellan allt det här.

Sen vill han fortfarande ha 150-200ml välling vid 02,00...
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Delvis kl

Ni som ger youghurt, blandar ni själva i frukt i naturell yoghurt eller finns det osötad att köpa? Vet att det finns på "barnmatsburk", men undrar mer om det finns bland "vanlig" youghurt.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Ni som ger youghurt, blandar ni själva i frukt i naturell yoghurt eller finns det osötad att köpa? Vet att det finns på "barnmatsburk", men undrar mer om det finns bland "vanlig" youghurt.

Min får den youghurt som finns hemma i kylen för tillfället. Ibland storasysters "yoggi yangster" ibland naturell med lite hemgjort äppelmos (osötad)+ kanel, vaniljyougurt med ex mixade hallon från egna buskar...:angel:
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Det kan vara en bra idé! Ang. youghurt har jag själv mixat i frukt i vanlig fil, de allra flesta köpeyoghurterna (spec. de som är riktade till barn) tycker jag är på tok för söta.

Det är kanon om man kan sträva mot 3 mål mat (ex.vis gröt till frukost, "riktig" lunch och middag samt 2 mellanmål (typ frukt/macka/lite fil el.likn).
Lycka till!
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Så här har han ätit sen han var ca 10 månader, något mindre i mängd i början. Han ligger ändå något under i viktkurvan (har gjort sen han föddes så han "är väl sån"), men något över i längd.
Han sover hela nätterna.
//Scata

Jason ligger rätt mycket över viktkurvan. Även längdkurvan. Vet inte om han äter så lite. Kanske inte lika många mål som vissa andra. Har testat det men för honom funkar det bättre med lite färre, men större mål.

Tror att så länge som barnen utvecklas, mår bra och är pigga och glada så får dom det dom behöver.
Alla barn är olika, vissa kanske behöver mer mat då de har en större ämnesomsättning andra tvärtom.
Tycker att vi ska lita på att vi känner våra barn och lyssna på våra instinker...;)
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Vår son, snart 15 månader äter så här: (tidsvariationen beror på att allting blir tidigare om han börjar med första målet tidigare.)

cirka 6-7.30 frukost=ofta macka och välling eller macka och naturell yoghurt med fruktpuré.

9-10 mellanmål=banan och/eller annan frukt, macka om han är på öppna förskolan

11.30-13 lunch= vanlig lagad vuxenmat (han har aldrig gillat barnmat) med mindre salt, frukt som efterrätt.

14.30-15 mellanmål=gröt ibland, yoghurt med fruktpure ibland, frukt ibland, hemlagad risgrynsgröt är favoriten. Jättebra att frysa in.

17-18 kvällsmat= vanlig lagad vuxenmat, frukt som efterrätt

19-20 välling, osötat kex, eller nattmacka om han säger "gacka"

Sen ammar han när jag kommer hem från jobbet vid 17-18, men det är mer en törstsläckare och påverkar inte aptiten./A
 
Sv: Matfråga 1-åringar


Här är ett mellanmål som min ett åring åt idag =)
Yoghurt med hallonsylt och köttbullar:P
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Ser att ni ger era barn 5-6 ggr/dag. Min son får bara 4 ggr/dag och jag kanske borde utöka det med ett mellanmål.
Han får följande i dagsläget:

08.00 Fruktgröt ca 1 1/2 portion med mjölk
12.30 Aningen äter han samma middag som oss eller får han en 200 g burk.
16.00 200g burk med fruktpuré
19.30 En flaska välling

Han verkar nöjd, men märker ibland att han är rejält hungrig när det är vällingdags. Kanske ska ge en macka till fruktpurén? Vissa dagar äter han en skorpa eller några majskrokar om vi andra fikar, men det mättar ju inte så mycket.

Äter ni middag kl 12.30? :smirk:;)

Viggo 13 mån äter ung så här..

Morgon ca 7-8: Välling
Mellis vid 10: Frukt eller kex,yoghurt
Lunch 12-13 tiden: Lagad mat
Mellis vid 15: Tex Frukt, yoghurt,macka
Middag vid 16.30-17 tiden: Lagad mat
Kväll 19-20 tiden: Välling
 
Sv: Matfråga 1-åringar

Håller verkligen med om att era 1-åringar äter lite! Min snart 8 månaders kille äter mer nu :eek:. Hans schema ser ut så här:

08.00 1 portion gröt med fruktpuré
11.30 200 g lagad mat samt fruktpuré
14.00 Mellanmål: fruktpuré m yougurt, majskrokar mm
16.00 200 g lagad mat samt frukpuré
19.30 1-2 portioner gröt med fruktpuré

Ibland välling på natten om han ätit dåligt på kvällen, oftast ammar han en gång eller två på natten.
 
Sv: Matfråga 1-åringar

kl

Min dotter är 15 månader och jättebesvärlig med maten. Det enda hon äter och vill ha är välling. Jag har verkligen försökt att dra ner på vällingen men det är svårt.

Så här ser våran dag ut.

05.00 Vaknar och är hungrig får då välling och somnar oftast om.
08.00-09.00 Erbjuder henne gröt och smörgås, gröten slänger hom ofta i golvet och smörgåsen slickar hon av smöret på.....
ca 12.00 Lagad mat som hon ofta tar en sked av för att sedan kasta i väg, försöker jag att ändå mata henne kväljs hon. Det händer att hon äter men väldigt sällan... Slutar ofta med att hon får en välling ändå...
ca 16.00 Lagad mat igen oftas vill hon inte ha....
ca 19.00 Kvällsmat, mackor och gröt. Äter oftast lite pålägg....
ca 22.00 Välling

Försöker även att ge henne lite fruktpure till mellan mål men oftast äter hon inte det heller. Verkar som den krämiga konsistensen på gröt och kräm kväljer henne.

Någon som har tips på hur jag får henne att äta bättre?? Eller är det som BVC säger att de tillslut tröttnar på vällingen och att man tills dess inte ska oroa sig??
 

Liknande trådar

Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 972
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 448
Övr. Barn Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp