Matfrågor till valp

Kalaspinglan

Trådstartare
Hej hej!

Jag har några frågor kring valpens mat. Vår terrorist får mat fyra gånger per dag, fodret är uppblött med vatten i ca två timmar innan.

Hur länge ska man blöta fodret?
När ska jag minska antalet mattillfällen till tre?
Vilken effekt har filmjölk på valpar?
Ger ni era valpar olja i fodret? Vilken sort, hur mycket och varför?

Tack på förhand!
Pinglan
 
Sv: Matfrågor till valp

Låt fodret stå i blöt tills det är uppblött! Ger jag ett väldigt energirikt foder med mycket fett i så får det stå över dagen/natten eftersom att det sväller så långsamt. Det foder de äter idag sväller på 20 min.

Jag brukar ge fil för att de ska gå ett extramål och slippa gå hungriga. Om det skulle ha ngn speciell inverkan har jag aldrig tänkt på.

Jag ger aldrig olja.
 
Sv: Matfrågor till valp

4 mål om dagen tills valpen är 4 månader sen tar du bort sista måltiden. sen då valpen är 6 mån tar du bort lunchen. Så sa då min uppfödare.

Jag blöter måltiderna när jag gett en måltid så sätter jag nästa på blöt, eftersom det är så energirikt valpfodret behöver det lång tid att svälla.

Brukar ge en äggula i veckan i maten men ingen olja.

A-fil ger jag 2 ggr per dag liten skvätt ungefär 10-20 min innan ett mål... fil ger ju lite skyddande hinna i magen.
 
Sv: Matfrågor till valp

min tik fick ett par dl olja om dagen när jag fick henne, men det var för att hon var så mager. har även mixtrat med en del oljor som skulle vara bra för pälsen, men med uteblivet resultat. fil har de aldrig fått, se vällingtråden (jag tippar på att de är laktosintoleranta). äggula får de när jag har ägg som behöver ätas upp.
 
Sv: Matfrågor till valp

Vad får valpen för foder?

Olja (vegetabilisk) är inte nödvänigt, men ge gärna ister eller fiskolja.

Äggula kan man peta i, men inte mer en max 1/dag.

Låt valpens matbehov styra när du ska minska ner på måltiderna.
Vissa vill inte äta på ex morgonen.

Räkna ut dygnsbehovet och använd ev överskott till belöning eller sökövning ute.
 
Sv: Matfrågor till valp

Tack för era svar.

Vår valp är en riktig tröttmössa och äter inte så mycket direkt på morgonen, skulle vi då kunna minska på fodret då och ge lite mer vid ett annat tillfälle? Han äter annars riktigt bra nu, och ibland tigger han efter mer när han ätit upp allt.

Pinglan
 
Sv: Matfrågor till valp

Jag slutar ge valparna blöt mat när de är ca 3 mån. De ska använda tänderna och få tandköttet masserat när de äter. Men innan så har maten fått stå till den är uppblött, ca 20 min.

Det märker du ofta på hunden, annars får du dra ner när den är åtminstonde 5 mån till 3 mål/dag

Om de har varit risiga i magen kan jag ge fil och ibland för att det är gottit.

Ingen olja men äggulor får de.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
717
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
677
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp