Mätintyg för ponny inom western?

lakrits

Trådstartare
Om man rider ponny, behövs det då något mätintyg inom western?

I boskapsgrenar är det ju 140cm det minsta för ponny, behöver man bevisa det på något sätt?

Sv: Mätintyg för ponny inom western?

Jo, skall du tävla boskapsgrenar, så är det bra med ett mätintyg, ifall din pålle ligger i gränsfallet runt 140 cm, eftersom detta står i regelboken.
Annars behöver du inget mätintyg, eftersom du får tävla på ponny som vuxen på WRAS-tävling.

Enda restriktionen är just boskapsklasser, där 140 cm gäller.

Ride on!

/Mike
ordf. WRAS Distrikt Syd

Tack så mycket för ditt svar.
Såg nämligen att en lokal ridklubb skulle ha en "mätardag" med id kontroll. Funderade på om jag skulle åkt dit med killen.

Men om man inte har mätintyg att visa, är det nåt som tävlingsvetrinären annars kan mäta på plats vid vetrinärbesiktning i så fall?

Anledningen till att denna "Gräns" kom till var att för några år sedan var det en liten unge med en shettis som var med i WC - totalt livsfarligt! tror knappast det kommer bli någon kontrollmätning på tävling eller att du skulle bli nekad start om din häst är 139 cm

Malin

Kan inte riktigt det här med mätintyg. Hur gammal ska hästen vara för att mätas? Vilka är det som mäter, veterinär eller hur går det till?

Är inte stjärna på sånt här, men visst slutmätar man när hästen är 8 år? Och det ska vara någon slags "diplomerad mätare" som gör det? Jag vet inte, men något sånt tror jag det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 399
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den... 2
Svar
25
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka