Mått mellan bossorna/montesadlar.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 752
J

Jaba

VAd krävs det för mått mellan bossorna för att ryggraden ska kunna få platts?
PÅ en sadel har jag fått måtten 11cm framme, 3 cm mitten och 8 cm bak. Detta ska vara normal bomvid.
HAr hört/läst någon stanns att 4 cm krävs men är det rätt? KÄnns iaf som att 3 cm är för lite?

Någon som kan rekomendera någon montésadel av lättare typ dv inte en vanlig sadel omgord med svansskappa m.m? Galoppsadlar tycker jag nästan är för lite sadel. Dock har jag inte sett någon tränings sadel av den typen.
Tipps!

Sv: Mått mellan bossorna/montesadlar.

Ja det är alldeles för lite!! Minst tre helst fyra fingrar Hela vägen under ska det vara!

KÄnnde det på mej.
Hur många cm är då 3 till 4 fingrar? JAg som har väldigt små händer!

Det räckr med 6 cm längst bak för "standardhästen", men vissa hästar behöver 7-8 cm brett för att ryggraden ska få plats.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 992
T
Utrustning Nu är jag heldeprimerad över min sadel. Behöver lite input... Jag anser mig inte vara superbra på sadlar. Ser om de ligger...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Tuva-Li
·
Utrustning Låter som en korkad fråga, men nu när jag är ute i sadeldjungeln så har jag sett så mycket olika typer så jag bara måste fråga...! Jag...
Svar
1
· Visningar
2 403
Senast: Happy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka