Mått mellan galler?

Det finns inga mått längre. Men endera ska de hästarna som står där inte kunna få igenom en hov eller så ska de lätt både få igenom och tillbaka en hov. Är fönstret inte okrossbart är det ju det första som gäller. Hästen ska inte få emellan en hov. Exakt mått som behövs beror ju på om det står en shettis eller en shire där, en vuxen eller ett föl osv.
 
Det är inte bara hovar det handlar om utan även risken att fastna med underkäke och knäcka den. Bland de bättre alternativen rent funktionellt, även om det kanske inte tilltalar alla esteter, är nätgaller 40-50 mm. Nätgaller är generellt mycket tåliga och motstår ofta sparkar bättre än traditionella vertikala eller horisontella galler.
 
Vi har egenbyggda väggar av siktgaller, flätat. Jag ser det givetvis inte som omöjligt att fastna i ett sådant men jag tror att det skulle i det närmaste vara omöjligt med tanke på vad vi sett än så länge. Där sparkarna hamnat har det blivit en tennisboll-stor bula och knappt någon separation i nätflätningen. Inte ens en fölhov hade tagit sig genom.

Man kan nog fastna med en bakskänkel på en hästsko men å andra sidan är det bättre än hela fötter och käkar. Risken, skulle jag tänka mig, är lika stor som att fastna i hagen med dojjan och det är ju många hästar som gör.

Det jag kan säga med största säkerhet är att det är mycket hållbarare än träväggar och bättre än galler.
 
Och jag skulle vilja lägga till att nätet helst ska vara flätat, inte trådarna lagda först åt ena hållet och sedan lagt ovanpå åt andra hållet.
Kraftigare tråd än de som säljs som koncept skulle jag också välja.

Varför? 5 cm maskor med 5 mm tråd är ju testat i en vetenskaplig miljö och klarar av kraften från en hästspark.
Bara nyfiken på om du har annan information som kan vara bra att veta :)

Hemma blir det polykarbonat istället för galler.
 
Varför? 5 cm maskor med 5 mm tråd är ju testat i en vetenskaplig miljö och klarar av kraften från en hästspark.
Bara nyfiken på om du har annan information som kan vara bra att veta :)

Hemma blir det polykarbonat istället för galler.

Flätat är dokumenterat hållbarare då trådarna inte kan "hoppa ifrån eller glida" längs med varandra och orsaka större hål än om det är flätat. Du slipper även eventuell fastsvetsning i varandra för att hålla. Även om en av trådarna går sönder är det bättre med flätat. Det finns ju en anledning till att väv är flätat t.ex.
Men, sådant går att mäta med instrument.

Som svar på andra påpekandet är det ju lite vanskligt då ingen än, vad jag vet, har lyckats mäta upp styrkan på alla hästsparkar och således inte kan säga att de kan hålla för det.
Detta gäller givetvis flätat också.

Man kan säga att ett nät/plank eller annat kan hålla för en viss kraft men inte säga hur stor kraft en hästspark är.

Hur menar du polykarbonat istället för galler? Det ena är väl ett material, det andra en inredningsdetalj. Eller menar du polykarbonat istället för trä?
 
Flätat är dokumenterat hållbarare då trådarna inte kan "hoppa ifrån eller glida" längs med varandra och orsaka större hål än om det är flätat. Du slipper även eventuell fastsvetsning i varandra för att hålla. Även om en av trådarna går sönder är det bättre med flätat. Det finns ju en anledning till att väv är flätat t.ex.
Men, sådant går att mäta med instrument.

Som svar på andra påpekandet är det ju lite vanskligt då ingen än, vad jag vet, har lyckats mäta upp styrkan på alla hästsparkar och således inte kan säga att de kan hålla för det.
Detta gäller givetvis flätat också.

Man kan säga att ett nät/plank eller annat kan hålla för en viss kraft men inte säga hur stor kraft en hästspark är.

Hur menar du polykarbonat istället för galler? Det ena är väl ett material, det andra en inredningsdetalj. Eller menar du polykarbonat istället för trä?

Då är jag med!

Men Jo, det finns mått på joule i en hästspark. Både svenska och tyska studier.

Polykarbonat som skydd för fönster, vilket väl frågeställningen var?
 
Då är jag med!

Men Jo, det finns mått på joule i en hästspark. Både svenska och tyska studier.

Polykarbonat som skydd för fönster, vilket väl frågeställningen var?

Jag förstår nog bara inte vad polykarbonaten ska vara. Är det fönsterna som är i det materialet eller är det något du har för fönstren som är i det? Eftersom det var istället för galler.
 
Jag förstår nog bara inte vad polykarbonaten ska vara. Är det fönsterna som är i det materialet eller är det något du har för fönstren som är i det? Eftersom det var istället för galler.

Man kan ha det som fönster, istället för glas.
Jag kommer ha det som skydd utanpå glaset, istället för galler.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
482
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 122
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Utrustning Någon som har dessa stövlar? Har breda vader så har beställt med Wide, enligt mått ska den passa precis så hoppas den går runt. Vanliga...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp