Mått/vikt band---- fattar noll...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare summerwind97
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 515
S

summerwind97

Har köpt ett sådant där viktband till hästarna men fattar noll...
någon som kan förklara alla siffror osv...

Sv: Mått/vikt band---- fattar noll...

Tyvär så måste jag meddela att det bara är skit.... mitt räckte inte äns runt min häst. och han är absolut inte tjock.

det är ju 2 mått på bandet, det ena är i cm och den andra är i kg. du ska lägga bandet över manken och ner runt sadelgjordsstaden och där pilarna i ena änden möter siffrorna läser du av i kg spalten.

då borde du ha en väldigt stor häst, eller mått fel. mitt band går över 1000kg.

nej ett halvblod på 700 kg. Båda siffrorna tog slut en 10 cm från där jag fick pilen.

har man en häst som är djup är det inte alltid så lätt, bandet är verkligen skräp, man måste ju se til hur hästen är byggd i övrigt.

ok... men om jag skall mäta hästens mkh det är ju spänen i cåda ändarna skall man hålla det mot marken och sedan dra det uppåt eller kan man lägga spännet under hoven så att det blir sträckt? Och vart börjar man mäta på det fattar inte vart början är.. :(

jag menade inte så. och det är ju inget att lita på, men man kan ju se om hästen går upp eller ner.

Jag använder inte bandet för att kolla vikten... men däremot för att märka av skillnad! t.ex min smala häst har ökat ganska många cm i omkrets =) Viktigt att mäta på samma ställe, bakom manke till hjärtat ungefär

på mitt band så börjar 1 vid pilarna. men är det inte enklare att ta en tumstock om man ska mäta mankhöjden? bandet är ju svårt när det är sladdrigt.

jag tror att det går att få mer xakt vikt om du lägger in en bild på hästen och skriver hur hög den är....

nä men för att veta vikten då är det bäst att väga hästen!!

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
643
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: jemeni
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud