Bukefalos 28 år!

Matte eller husse?

Här är det husse helt klart och jag förstår hundarna husse har mycket lugnare och tryggare energi och jagar mer än jag gör.
Kommer någon till gården med jakt kläder på så sviker hundarna fort om inte någon av oss oxå har det.
 
Monster har inget val, finns ingen husse som kan ställa till det. :D

Däremot yngste pojken, han var ca 10 när Monster flyttade hit. Det blev kärlek vid första ögonkastet, Monster är närmast besatt av honom. Inte så att han skulle lyda pojken över mig eller ser honom som något slags trygghet eller auktoritet, utan det är bara ren kärlek. Han vet vilka dagar det är vi som hämtar honom från skolan, han vet vilka vägar vi kör för att komma hem till honom, han känner igen hans röst på telefonen och han känner igen hans namn i konversation... När han får se honom efter de inte träffats på några dagar blir hela hunden först som gelé, han praktiskt taget smälter till en pöl av lycka, och sen blir han helt manisk och ska hämta alla leksaker i hela världen, apportera skor, väskor, mössor, sitta i knät, osv. Det finns ingen större lycka än den pojken i Monsters värld, och när matte och pojken sitter tillsammans i soffan så Monster kan knöla ner sig mellan är nog livet komplett tror jag. :laugh:

(Äldre pojken är också högt älskad, men han har inte samma band till honom. Han är större och lite mer burdus i hur han hanterar hundar, så Monster kopplar mer "spännande :bump:" än "ååååååh :love:" när han ser honom. Dessutom är han vuxen nu, och inte här hemma alls lika ofta.)
 
Här är det husse helt klart och jag förstår hundarna husse har mycket lugnare och tryggare energi och jagar mer än jag gör.
Kommer någon till gården med jakt kläder på så sviker hundarna fort om inte någon av oss oxå har det.
Ja min huligan har en som han lätt skulle kunna lämna mig för... Jaktledaren... Han förknippar honom enbart med gos och jakt så han ligger högt upp på listan. Men är vi båda i skogen så är det mattes hund. ;)
 
Är nog rätt 50/50, han blir överlycklig då den som varit borta en stund kommer hem, är som en igel mot mig om jag har varit borta men i det stora hela sover han mer nära husse, troligast för att husse ligger stilla i sängen!
Så gömmer han sig hos husse då matte är dum och hittar på att klippa klor och bada ;)
 
Ha ha, jag visste väl att det kund bli lite svartsjuka inblandat...

Men visst är det skönt att ha blivit utsedd som favvo ;)
Ja till viss del, men när det har varit riktigt illa så har huliganen gått och gnällt hemma när jag inte har varit hemma trots att övriga familjen är hemma, då har det gått lite för långt. Och när han vägrar följa med husse ut på promenad är det mer än drygt... ;)
 
Nej, i en hundflock får alla föröka sig. Det är i vargfamiljer som det äldsta paret har ensamrätt till förökning.


Det finns heller inga som helst belägg för att det skulle förekomma dominans mellan arter, så du kan nog tjäna på att leta andra orsaker till de beteenden som du beskriver.

Hundar är inte vargar.
Svartsjukan som kan finnas hos tikar var grundar den sig på?
Jag hade en kille som hade en tik när vi träffades, tiken kund ställa sig och rida på mina ben om vi kramades.
 
Är nog rätt 50/50, han blir överlycklig då den som varit borta en stund kommer hem, är som en igel mot mig om jag har varit borta men i det stora hela sover han mer nära husse, troligast för att husse ligger stilla i sängen!
Så gömmer han sig hos husse då matte är dum och hittar på att klippa klor och bada ;)
Ja, det är lite lustigt att hundarna tyr sig till en fast man gör att jobbiga grejer som spola öron, klipper klor och badar.
Husse tröstar även här...efter bad...men det har mindre betydelse :)
 
Ja till viss del, men när det har varit riktigt illa så har huliganen gått och gnällt hemma när jag inte har varit hemma trots att övriga familjen är hemma, då har det gått lite för långt. Och när han vägrar följa med husse ut på promenad är det mer än drygt... ;)
Sant, ibland är det bra med lite avlastning med promenader och annat.
Vad roliga dom är hundarna :)
 
Här är det husse helt klart och jag förstår hundarna husse har mycket lugnare och tryggare energi och jagar mer än jag gör.
Kommer någon till gården med jakt kläder på så sviker hundarna fort om inte någon av oss oxå har det.
Okey, då är det aktivitet som går före allt.
Men om det verkligen gäller så sviker hundarna säkert inte, dom vet ju att ni finns där.
 
Monster har inget val, finns ingen husse som kan ställa till det. :D

Däremot yngste pojken, han var ca 10 när Monster flyttade hit. Det blev kärlek vid första ögonkastet, Monster är närmast besatt av honom. Inte så att han skulle lyda pojken över mig eller ser honom som något slags trygghet eller auktoritet, utan det är bara ren kärlek. Han vet vilka dagar det är vi som hämtar honom från skolan, han vet vilka vägar vi kör för att komma hem till honom, han känner igen hans röst på telefonen och han känner igen hans namn i konversation... När han får se honom efter de inte träffats på några dagar blir hela hunden först som gelé, han praktiskt taget smälter till en pöl av lycka, och sen blir han helt manisk och ska hämta alla leksaker i hela världen, apportera skor, väskor, mössor, sitta i knät, osv. Det finns ingen större lycka än den pojken i Monsters värld, och när matte och pojken sitter tillsammans i soffan så Monster kan knöla ner sig mellan är nog livet komplett tror jag. :laugh:

(Äldre pojken är också högt älskad, men han har inte samma band till honom. Han är större och lite mer burdus i hur han hanterar hundar, så Monster kopplar mer "spännande :bump:" än "ååååååh :love:" när han ser honom. Dessutom är han vuxen nu, och inte här hemma alls lika ofta.)
Vad härligt, när hunden fäster sig vid sonen så, jag blir alldeles varm och glad inombords när jag läser om när sånt händer.

Vilka underbara varelse dom är hundarna. Vi är så lyckligt lottade att vi får ha dom i våra liv
 
Våra hundar är riktiga mammagrisar, det beror nog på att det är jag som tränar och sätter ner tid på dem. Mannen är ingen hundmänniska i grunden. Han skulle inte ha skaffat hund på efen hand om man säger som så, men går gärna promenader med dem och sånt. :)
 
Nej, i en hundflock får alla föröka sig. Det är i vargfamiljer som det äldsta paret har ensamrätt till förökning.

Fast det är en sanning med modifikation. Vet om tikar som inte släppt till eller om dom släppt till inte blivit dräktiga när dom bott hemma där mammahund finns. Men som fungerar i avel om dom flyttar :)
Likaså vet jag tyvärr om valpar som blivit ihjälbitna av en annan tik i flocken, så visst förekommer det även i vanliga hundflockar att det kan bli problem med "rätten att föröka sig".
 
Ladda är en mattegris, men husse duger bra också - han är duktig på att mata med godis ;)
Det är framförallt jag som jagar och tränar med henne, så då blir det nog naturligt att jag blir favoriten. Det är min hund, så jag tar ju i princip allt ansvar för henne.
 
I större del har jag två otroligt mammiga hundar. Husse (pappa) är mest lekkompis eller den man går till när man fått en utskällning för något hyss. ;)
 
Zipper har vuxit upp med bara mig och är verkligen min. Eller snarare, jag är hans :D Douglas har vuxit upp med bara husse men är inte riktigt lika noga, jag duger lika bra nu mer. När jag flyttade hit var jag inte värd något mer än att tugga på, men han har fallit för min charm (!?)..

Devil, Dary och Ben har vuxit upp med både mig och husse men ändå är det tydligt uppdelat att Devil och Ben är mattes hundar och Dary är husses. Vi matar och motionerar alla hundar lika mycket, och jag tror att det viktigaste är att husse är Darys källa till träning och jakt och jag är detsamma för Devil och Ben.

Dary är nog den som är allra tydligast BARA husses hund. Mina hundar kan umgås med husse utan problem och söker kontakt med honom. Jag finns inte i Darys värld när vi är hemma, han har nog aldrig frivilligt kommit och lagt sig nära mig! Jag tror att den enkla förklaringen är att han inte litar på mig.
 
Ladda är en mattegris, men husse duger bra också - han är duktig på att mata med godis ;)
Det är framförallt jag som jagar och tränar med henne, så då blir det nog naturligt att jag blir favoriten. Det är min hund, så jag tar ju i princip allt ansvar för henne.
Praktiskt med godismatare det finns alltid något man kan använda sin husse till :)
 
I större del har jag två otroligt mammiga hundar. Husse (pappa) är mest lekkompis eller den man går till när man fått en utskällning för något hyss. ;)
Ha ha, jo jag vet hur det ser ut när dom går för att "skvallra" om att matte skäller och är dum :)
 
Zipper har vuxit upp med bara mig och är verkligen min. Eller snarare, jag är hans :D Douglas har vuxit upp med bara husse men är inte riktigt lika noga, jag duger lika bra nu mer. När jag flyttade hit var jag inte värd något mer än att tugga på, men han har fallit för min charm (!?)..

Devil, Dary och Ben har vuxit upp med både mig och husse men ändå är det tydligt uppdelat att Devil och Ben är mattes hundar och Dary är husses. Vi matar och motionerar alla hundar lika mycket, och jag tror att det viktigaste är att husse är Darys källa till träning och jakt och jag är detsamma för Devil och Ben.

Dary är nog den som är allra tydligast BARA husses hund. Mina hundar kan umgås med husse utan problem och söker kontakt med honom. Jag finns inte i Darys värld när vi är hemma, han har nog aldrig frivilligt kommit och lagt sig nära mig! Jag tror att den enkla förklaringen är att han inte litar på mig.
Vilket härligt gäng ni har hemma, :) alla med olika personligheter och åsikter om vad som accepteras. Det är ju mycket det som är charmen att ha fler än en hund. Det blir en riktig flock där alla har sin roll
 
Hanen anser definitivt att husse är centrum i hans universum. Men då är han också allmänt karltokig och älskar alla killar som kommer hem till oss, medan tjejerna inte är särskilt viktiga ;) Däremot vill han ofta ha bekräftat av mig också om husse t.ex säger att det är ok att han hoppar upp i soffan.
Tiken är mer mattegris, om än inte lika uppenbart som hanen ;)
 
Minstingen Hamlet är en liten mattegris! Han följer mig vart jag än går, han sover alltid brevid mig. Dock tycker han husse funkar fint till att kela med ibland:D
Med Lex är det är nog ganska jämt mellan mig och husse, han har väldigt svårt att få någon ro när någon av oss inte är hemma. Han vill helt enkelt ha alla samlade. Det är inte Hamlet lika kinkig med.
Däremot väljer Lex mina föräldrar framför alla andra av någon anledning, när vi är och hälsar på i vår hemstad och bor hos mina föräldrar ser vi honom knappt för han hänger hos dem hela tiden! Hur detta kommer sig har jag ingen aning om, men mina föräldrar tycker det är super kul och mysigt när han envisas med att ligga hos dig i fotöljerna:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 411
Senast: Grazing
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 789
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp