Bukefalos 28 år!

Matteformel sökes!!

Lena Furberg

Trådstartare
Vilken är formeln - borde vara busenkelt men det står totalt still i skallen.

Hur räknar man ut timmar och minuter som decimaltal?

Exemplet är:

3 tim 20 min = 3,33 timmar. Jag kan se att det stämmer och räkna ut det "på känsla" men kan inte se formeln!!

Detsamma i motsatt håll, dvs hur går man från decimaltalet till timmar och minuter?

:eek:
 
Sv: Matteformel sökes!!

Så lite så :) Själv kan jag (som ändå var hyfsat bra på matte en gång i tiden) fastna i förvirring över hur jag räknar ut km/h eller något annat superenkelt, eftersom jag helt enkelt tror att jag måste krångla till det. Så jag vet precis hur det är!
 
Sv: Matteformel sökes!!

20/60 = 0,33

0,33*60 = 20

eller vilka minuter du vill räkna på. :)

Men hur ? :crazy::o Varför just så, var fick du 20 ifrån? Ska man alltid dela med 20? Eller är 20 minuterna och 60 timmen? Så det kunde stå 15/60 också?

Detta får min chef räkna ut varje månad åt mig på min lönelapp...:o
 
Sv: Matteformel sökes!!

Men hur ? :crazy::o Varför just så, var fick du 20 ifrån? Ska man alltid dela med 20? Eller är 20 minuterna och 60 timmen? Så det kunde stå 15/60 också?

Detta får min chef räkna ut varje månad åt mig på min lönelapp...:o

Det går ju 60 minuter på en timmar, så därför utgår man från 60.

20 i exemplet ovan tog FeatherCloud för att Lena valde det i sitt första exempel.

Ta en halvtimme som ett enkelt exemplet. Vi vet att 30 minuter är en halv timme, alltså 0,5 timme. 30/60 är ju 0,5 och på samma sätt kan vi sätta in vilket minuttal som helst i formeln :)
 
Sv: Matteformel sökes!!

Förlåt, otydligt av mig! Eftersom Lena tog 3 h 20 min som exempel så blev det 20/60 (3an är ju 3 som heltal från början, så den kan man bortse ifrån).

Lite tydligare förklarat: dela antalet minuter du undrar över (delen) med det hela (dvs. en hel timme, 60 minuter).

Och om man vet hur stor andel något är av en timme (dvs. decimaltalet, 0,33 i det här fallet, eller 33% om man så vill), så multiplicerar man det med det hela för att få fram hur många minuter delen motsvarar.
 
Sv: Matteformel sökes!!

Förlåt, otydligt av mig! Eftersom Lena tog 3 h 20 min som exempel så blev det 20/60 (3an är ju 3 som heltal från början, så den kan man bortse ifrån).

Lite tydligare förklarat: dela antalet minuter du undrar över (delen) med det hela (dvs. en hel timme, 60 minuter).

Och om man vet hur stor andel något är av en timme (dvs. decimaltalet, 0,33 i det här fallet, eller 33% om man så vill), så multiplicerar man det med det hela för att få fram hur många minuter delen motsvarar.
Aha, tack båda två!!

Nu hänger jag med! Jag måste göra detta på nästa lönelapp alltså! :)
 
Sv: Matteformel sökes!!

Lite ytterligare tips, så här kan du tänka. 1 timme är 60 minuter. Då är ju en minut 1 del av en timme, alltså 1 del av 60 vilket matematiskt skrivs 1/60.

30 minuter är 30 delar av en timme alltså 30/60=0,5.

I ditt exempel, 3 timmar och 20/60=0,33 dvs 3+0,33=3,33
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 332
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 375
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 706
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp