_FiA_

Trådstartare
Läser Ma2a

och behöver hjälp med ett tal

Förenkla:

6(a+1) + (a-2)*3

Hur ska jag tänka här?

Lös ut parenteserna separat och sedan adderar du dem, tänk på teckenbyte i parentes två.
Kan du lösa någon av delarna?

Lös ut parenteserna separat och sedan adderar du dem, tänk på teckenbyte i parentes två.
Kan du lösa någon av delarna?

Första parentesen: 6*a + 6*1=6a+6

så långt hänger jag med.
det är parentes två jag har problem med, det är ju ett plus före parentes två, så varför skall tecknet bytas?

Parentes två hanterar du på liknande sätt eftersom att du ska multiplicera den med 3. Det blir ingen skillnad för att trean står bakom parentesen. Och angående teckenbyte så har du ett negativt tal i parentesen, men i detta fall så blir det ingen ändring av additionen det ena talet blir dock negativt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 584
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 276
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: Cambrie
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 673
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka