Matvägrar o äter gräs

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Iblandmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 12 515
I

Iblandmatte

Hej alla! Jag blev medlem idag.
Ibland tar jag hand om andras hundar när ägarna är bortresta. Nu har jag två hundar hos mig. En av dem har något problem med magen. Han matvägrar, och äter gräs när vi är ute. Jag har svårt att få kontakt med ägaren, hon är utomlands, utom internet och telefonlinjer. Hunden har ofta varit här och gillar mig, så det är inte för att det skulle vara ett nytt ställe.
Jag har bytt ut det vanliga fodret mot kokt ris och kokt fisk, det åt han två portioner av igår, eftermiddag o kväll. Nu har han fastat sen i morse (det är eftermiddag). Det kurrar i magen och han vill gärna äta gräs när vi är ute. I senaste avföringen kom det slem och hela grässtrån mot slutet.

Ska man låta hundar äta gräs när de vill det? Det brukar väl vara ett tecken på ont i magen? Hur länge är det normalt att de fastar? Det är ju omöjligt att få en hund att äta som inte vill. Den här hunden har alltid varit smal (whippet).

Han är inte särskilt matt, initierar till lek till och med. Är det troligt att han börjar äta normalt igen? Kokt ris-fisk har jag många portioner av i kylen o frysen. Vad borde jag göra?

Hälsn. Iblandmatte

Sv: Matvägrar o äter gräs

Hej!
Jag har läst någonstans att det är bara bra att hundar äter gräs att det putsar rören, men jag tror det är bäst att ringa veterinär, man skall ta vissas svar med en nypa salt på detta forum! ;)

Hoppas hunden inte har någonting allvarligt!

Han åt dåligt redan då han kom till mig för drygt en vecka sen. Ägaren visste att det var något på tok. Hon hade bytt foder till Orijen som lär vara bra för känsliga magar. Jag fick rådet att sätta honom på kur med ris+fisk om matvägran blir vanligare. Och det har det alltså blivit. Fast nu (tidig kväll) åt han ris+fisk igen, blandat med en äggula. Men inte hela portionen.

Jo, jag vet att man inte ska tro att alla här är experter, men det är trevligt att höra om andra har haft samma bekymmer. Jag ska naturligtvis kontakta veterinär om det blir ännu sämre. Nu får han ju ändå i sig något. Aptiten brukar vara något bättre på kvällarna, och särskilt efter lite spring i skogen eller långa promenader.

Den andra hunden är ett riktigt matvrak, äter allt han kommer åt och stjäl så fort man glömt något på räckhåll. Där är problemet det rakt motsatta!

Tack för era synpunkter.

Abnormt gräsätande i kombination med matvägran är rätt vanligt förekommande vid halsproblem.

Hej alla! Jag blev medlem idag.
Ibland tar jag hand om andras hundar när ägarna är bortresta. Nu har jag två hundar hos mig. En av dem har något problem med magen. Han matvägrar, och äter gräs när vi är ute. Jag har svårt att få kontakt med ägaren, hon är utomlands, utom internet och telefonlinjer. Hunden har ofta varit här och gillar mig, så det är inte för att det skulle vara ett nytt ställe.
Jag har bytt ut det vanliga fodret mot kokt ris och kokt fisk, det åt han två portioner av igår, eftermiddag o kväll. Nu har han fastat sen i morse (det är eftermiddag). Det kurrar i magen och han vill gärna äta gräs när vi är ute. I senaste avföringen kom det slem och hela grässtrån mot slutet.

Ska man låta hundar äta gräs när de vill det? Det brukar väl vara ett tecken på ont i magen? Hur länge är det normalt att de fastar? Det är ju omöjligt att få en hund att äta som inte vill. Den här hunden har alltid varit smal (whippet).

Han är inte särskilt matt, initierar till lek till och med. Är det troligt att han börjar äta normalt igen? Kokt ris-fisk har jag många portioner av i kylen o frysen. Vad borde jag göra?

Hälsn. Iblandmatte

Jag hade samma problem med min hund.
Hon matvägrade o åt överdrivet mkt gräs, åkte till veterinären o de visade sig att hon hade Kronisk Tonsillit..Alltså kronsik halsmandelinflammation, så nu ska vi operera bort halsmandlarna..
Jag råder dig till att söka upp en veterinär snabbt..

Liknande trådar

Hundhälsa Detta gäller vår tik som alltid haft en bra mage. I tisdags kväll började hon bajsa löst. Onsdag torsdag och fredag likaså. Mycket löst...
Svar
7
· Visningar
597
Senast: Milosari
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 930
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 601
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande... 2 3
Svar
41
· Visningar
12 741
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka