max vila mellan träning?

Moppa123

Trådstartare
Hejsan,
(jag kan ha lagt tråden på helt fel ställe men jag vet inte riktigt annars var den passar in)

Vad tycker ni är max en häst kan vila mellan olika träningspass? ( allså kurspass på ca 30 min intensiv träning)

Jag har varit sjuk o inte kunnat rida på ca 6 dagar. hästen gick senast träning torsdag, hur lång tid tycker ni är max man kan ta mellan träningar om den stackars hästen bara stått i en hage mellan träningarna.

jag har hört så många olika teorier men önskar höra lite hur ni tänker....

Sv: max vila mellan träning?

menar du för att hästen ska ha kvar kondititonen och kunna gå ett 30min pass direkt igen eller?
2 dagar skulle jag säga maxvila..

men sedan beror det på hur hästen rör sig i hagen, busar han runt en massa med en hästkompis kan den säkert vila 3-4 dagar utan att tappa något..

jo, kvar kondition o sedan kunna jobba på utan direkt "skade"-risk om man säger så ( kotor/senor mm mm).
vad tappas först egentligen, kondis eller muskler? eller "förfaller" de i samma takt.. ??+

menar du för att hästen ska ha kvar kondititonen och kunna gå ett 30min pass direkt igen eller?

men sedan beror det på hur hästen rör sig i hagen, busar han runt en massa med en hästkompis kan den säkert vila 3-4 dagar utan att tappa något..

föresten, tack för ditt svar :)
men om hästen då vilar längre än 2 dagar ( en hag-lat-mask)
Hur kör du igångsättningsvarianten då?? skritt o lite trav ute eller hur gör du?

just det med muskler och senors återhämtning är jag inte så bra på faktiskt, är mer insatt i foder och sådant.. så vi får hoppas på att det finns någon annan som kan svara på den fördjupande frågan åt oss :idea:

MEN då kan jag ju passa på att fråga dig om fordingen då :)
om man ska vila hästen i tex 2 dagar, hur mycket ska man då dra ner på kraftfodret? hur snabba ändringar kan man göra då från dag till dag? tex om man ska vila i 4 dagar, ger du mindre kraft, alla fyra dagarna? utom sista dagen?! eller hur gör du?.
(eh det blev många frågor )

Du menar alltså att efter två dagars vila så skulle hästen tappa kondis? (:rofl: :angel: :D )

Säger detsamma måste vara dagens skämt!!:rofl: :rofl: Det som däremot händer om du vilar hästen 2 dagar eller mer i sträck är att den får tid att bygga upp sig dvs ts häst har antagligen fått både bättre kondition och mer muskelmassa.

Om hästen hade vilat i en månad då kan vi börja prata om ev tappad kondition och lugn igång sättning.

Mitt råd till ts är rid på som vanligt , inga problem.

okidoki, så då är det egentligen inga problem för hästens kondis o muskler.
jo för de har ju nämnts på olika ställen att musklerna återhämtar sig helt på 48 h eller något sådant....

men om man drar detta till sin spets, kan man då säga att man kan rida varannan dag o fortsätta att kunna bygga muskler o kondition?

Jag vet inte exakt, men det tar jättelång tid för en häst att tappa lungkapacitet (kondis). de är inte som människor som försämras väldigt fort på den fronten.

Däremot så blir ju hästar med mycket muskler stela om de inte får röra på sej. Så om man börjar träna hårt för fort på ett pass är det ju lättare att en häst som har stått flera dagar och stelnat till skadar sej tex.

det är iaf så jag tänker! brukar skritta fram längre tid när hästen har stått tex.

Det sägs ju att arannandagsträning är det optimala, eftersom musklerna får en chans att vila och byggas upp.
Det är ju som när vi går på gymmet - vi tränar inte samma muskelgrupper två dagar i rad, just för att vi vvill bygga muskler och inte bryta ner dem.

Skulle nog känna efter hur hästen känns och ev värma en stund längre. Hästen tappar varken kondition eller muskler på en eller två VECKORS vila, däremot kan en häst som är van att ridas varje dag kanske kännas stelare än vanligt. Är det riktigt tuffa pass så bör man naturligtvis anpassa och vara lyhörd för hur hästen reagerar - men det gör man väl alltid hoppas jag.

Har hästen stått en månad eller mera, eller stått pga skada är det annat.

Ang. kraftfoder så ger jag alltid samma mängd varje dag oavsett motion eller inte. MEN jag ger inte mer än 1,5 kg - ger man många kilon så ska man kanske fundera på att dra ner när hästen blir stående mer än någon dag.

Det sägs ju att arannandagsträning är det optimala, eftersom musklerna får en chans att vila och byggas upp.
Det är ju som när vi går på gymmet - vi tränar inte samma muskelgrupper två dagar i rad, just för att vi vvill bygga muskler och inte bryta ner dem.

Det gäller hårdare träning som tex travare sysslar med, det är de som brukar prata om detta. Jag vet inte om jag tror på det faktiskt, mycket av detta med vila handlar också om människors bekvämlighet.

SÅ hårt tränar inte de flesta faktiskt. Människor som idrottar tränar i regel varje dag på elitnivå men kanske gör olika saker olika dagar.
Man kan ju inte nöta exakt samma varje dag.

Det tar ca 1 månad innan hästen börjat tappa kondition vid BOXVILA.
Så det skulle jag inte vara orolig men jag skulle skritta och jogga några dagar innan jag skulle träna igen.

Jag tränade gymnastik på elitnivå innan ridningen. Vi hade vår 'bas-styrketräning' varje dag men tränade aldrig någonsin riktigt hårda fyspass inriktade på div. kroppsdelar (typ ben, armar, mage, rygg osv.) flera dagar i rad. Kan knappt minnas att vi ens gjorde det oftare än en gång i veckan?

Vi hade alltid ett fyspass som uppvärmning på en timme innan själva träningen och med tanke på vår styrka var det bara basic.

Vad jag egentligen ville få ut med inlägget vet jag inte. Inte heller om det hjälpte dig något om hur andra idrottare fungerar. :crazy: :D

Det är ju skillnad på att utsätta samma muskelgrupper för hårt arbete två dagar i rad och att rida varje dag men bara anstränga musklerna så de bryts ner varannan dag.

Tränar man ett pass så att hästen bryter ner sina muskler ska man sedan vila de muskelgrupperna i ca 48 timmar innan man tränar dem igen, för det tar 48 timmar innan musklerna har återuppbyggt och dessutom byggts på mer än i utgångsläget. Därimot kan man ju anstränga samma muskelgrupp två dagar i rad förutsatt att man inte tränar så hårt så att musklerna bryts ner.

Att gå trappor: Jag kan gå i trappor varje dag utan att musklerna bryts ner, för det är inte en sådan ansträngning, men jag kan inte springa upp för 200 trappsteg mer än varannan dag, för då har musklerna brytits ner och måste återhämtas. :idea:

Min häst rids 5-6 pass i veckan, men om jag rider ett riktigt hårt pass så får hon det alltid lugnt dagen efter, då kanske jag skrittar ut 1 timma, joggar, eller longerar.

Att låta våra hobbyhästar stå helt varannan dag låter, precis som du säger, mest vara en lathetsfråga. Ridning handlar om mycket mer än att bygga muskler, det är ju lydnad, smidighet och koordination som ska tränas också, och det kan tränas de dagar man inte vill bryta ner muskler. :idea:

Så tänker jag.

* kl *
Jag har oxå svårt att se några fördelar på att träna varranan dag- dels för hur hästen är gjord för..dvs att benens uppbyggnad för mycket rörelse VARJE dag.

Det finns jö en anledning till att hästar har en förmåga att svullna upp i ben dagen efter träning....det finns mängder med slaggprodukter som vill få rörelse till att transportera bort.

Finns jö oxå praktist, fysiskt anledning till att det är bra med tex dressyrträning 2 dagar i rad- dels för att få igenom helt- saker den andra dagen och dels för benens produktion av ledvätska mm från dagen innan hjälper att smörja leder till den träning vi utsätter dom för den andra dagen.

Om man nu har en häst i kondition brukar jag förekomma skador genom att tänka och planera för arbetet med vilket arbete den haft dagen innan.

Tex- vila- skritta- jogga- träna- träna- jogga- skritta.
Bygga upp och bygga ner rörelsen, arbetet optimalt
Sen vad exakt man gör de dagar man tränar kan jö varieras- från dressyrpass till ren konditionsträning som cantring eller joggningen som lättare klättring till lydighetsövningar med övergångar mm.

Men...det kan vara bra att kanske varannan vecka lägga in 2 vilodagar i följd för optimal vila, uppbyggnad av muskelationen. Likväl ha en hel veckas skritt i skogen *utan att ta i tygeln vecka* för avkoppling och variation med full fodergiva för att bygga på energireserver, hull och jag rider vanligtvis sällan under 1,5 timmar p/dag.

Som svar till TS fråga- skulle jag om man vilat fler dagar än 2 skulle jag följa ovan schema- alltså skritt - jogga - träna igen. Man ska ha klart för sig att det kan vara svårt att jämnföra häst och människa muskelärt då hästen har en mycket större muskelmassa som behöver mycket mera rörelse, arbete i jämnförelse både i vardaglig träning och uppvärmning.

Att vara häst och bli tränad varranan dag skulle jag inte vilja vara- då kan man snacka om stela och ogenomarbetade muskler och blodet sprängfullt med slaggprodukter :eek:

Senast ändrad:

Hejsan,
(jag kan ha lagt tråden på helt fel ställe men jag vet inte riktigt annars var den passar in)

Vad tycker ni är max en häst kan vila mellan olika träningspass? ( allså kurspass på ca 30 min intensiv träning)

Jag har varit sjuk o inte kunnat rida på ca 6 dagar. hästen gick senast träning torsdag, hur lång tid tycker ni är max man kan ta mellan träningar om den stackars hästen bara stått i en hage mellan träningarna.

jag har hört så många olika teorier men önskar höra lite hur ni tänker....

Jag har lärt mig för en massa år sedan att tre veckor kan en frisk häst vila utan att tappa vare sig kondition eller muskler, men det är säkerligen inte lämpligt att direkt gå på och rida flera hårda pass.
Om jag hade en frisk häst som fått vila en 6 dagar, hade jag skrittat och joggat i 2 dagar i minst ca en timme och sedan haft ett lättare tömkörningspass innan jag tränade på igen.

Detta måste ju också bero på hur gammal hästen är. En äldre häst är ju stelare än en yngre generellt sett.

Det är ju skillnad på att utsätta samma muskelgrupper för hårt arbete två dagar i rad och att rida varje dag men bara anstränga musklerna så de bryts ner varannan dag.

Att låta våra hobbyhästar stå helt varannan dag låter, precis som du säger, mest vara en lathetsfråga. Ridning handlar om mycket mer än att bygga muskler, det är ju lydnad, smidighet och koordination som ska tränas också, och det kan tränas de dagar man inte vill bryta ner muskler. :idea:

Så tänker jag.

Håller HELT med, och även Flashlight och Dressyrmajen som är inne på samma resonemang.
det är synd att konceptet "48 timmars vila efter ansträngning" slagit så hårt att alla tror det gäller ALL typ av ridning/träning, som du säger är det variationen som är det viktiga och man måste skilja på riktig hårdträning och hobbyridning i flera fall.

Övriga: ang. tappad kondition så beror det på vilken grundkondition hästen hade från början, men om vi förutsätter att den har bra kondition så tar det 6 veckor brukar man räkna innan konditionen börjar gå nedåt.
sen tycker jag dock inte att det är vettigt att låta hästen stå en vecka för att sen åka och träna för tränare. ett par dar - visst, men inte en vecka. Man rivstartar helt enkelt inte på det viset tycker jag, då skulle jag ställa in det träningspasset och rida ett par igångsättningspass innan. leder, muskler och annat ska ändå igång och få en sportslig tycker jag. oavsett om konditionen fortfarande är opåverkad.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
2 048
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur