Maxam Ponnysadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 930
L

linneaforss

Hej jag funderar på en Maxam ponnysadel?.... den i hööks .....är det någon som har någon erfarenhet av den? nån som haft den?....tänkte ha den till en shettis och ett russ?

Sv: Maxam Ponnysadel

Haft den på ett mkt tjockt Mountain sto. Ungarna satt sisådär i den. Vi har en Sigma allround till lillhingsten och den är betydligt bättre för sitsen iallafall. Fördelen med dessa sadlar är att ungarna lättare kan kånka runt på dem och sadla själva.

Jag har en som det är 14 och sen har vi provat en som de är 15 på den passar utmärkt!

Det är väldigt svårt....man kan inte säga sådär...alla hästar är olika byggda och alla sadlar med....Den sadeln som jag har som det är 15 tum på Kan min shettis ha! och den är inte för stor! Det är jag kapabel till att se själv.

Jo, så kan man VISST säga. Sadlar SKA sluta innan det sista revbenet, det är skitsamma om det är en shettis eller ett hbl. En shettis är ju inte mer tålig precis.
Man kan inte bedöma längden genom att bara se till det estetiska! Man ska känna var hästens revben går och kolla om sadeln slutar efter det, för det finns hästar som bara har en lång länd, och man ska helst inte ha något tryck där.

Men om jag säger att den passar på min shettis kan inte du då nöja dej med det svaret?

Med tanke på att jag frågade dig om den slutar innan det 18:e revbenet, och ditt svar är att "det inte gäller för alla hästar" & "det kan jag se själv", så nej. Jag tror faktiskt inte på dig när du säger att den passar.

Jag sa inte att det inte gäller för alla hästar jag mena på att 15 tums sadel kanske inte passar på vissa shettisar eftersom det finns så mycket olika storlekar av Shettisar, Min shettis är en stor shettis! , Och jag känner fler som har 15 tums sadel på shettis, Och när inte ridinstruktören heller säger att den är för stor så tar jag det i alla fall som att den inte är det! Sen så är sadlar precis som skor vissa 15 tum kan vara små och vissa kan vara större.

Nähä, har du inte sagt det? Vad är detta då?

Det är väldigt svårt....man kan inte säga sådär...alla hästar är olika byggda och alla sadlar med....Den sadeln som jag har som det är 15 tum på Kan min shettis ha! och den är inte för stor! Det är jag kapabel till att se själv.

Har du frågat din ridinstruktör om den är för lång? Hon kanske inte vet hur man kollar det, och hon kanske itne vet om att den itne får sluta bakom det sista revbenet.

Visst kan vissa 15" vara längre, och vissa kortare, men en 15" är faktiskt 38 cm i sitsen, och har alltså en anläggningsyta på minst 38 cm. Jag har jobbat på en ponnyridskola där de hade 6-8 shettisar och jag kan lova dig att deras ryggar från bogbladet till sista revbenet inte var mer än 30 cm. Det finns hästar och stora ponnier som har ett sadelläge på 30-40 cm, och en liten shettis på drygt 1 m har ju knappast längre rygg.

Vet du ens hur mn kollar längden på en sadel?

Nu tänker inte ja diskutera det här längre det är ju löjligt!! du lyssnar ju inte ens på vad jag skriver! Och du ändrade ju meningen så att den fick en helt annan betydelse! hejdå

Jag tycker att Linnea borde veta bäst själv om den passar eller inte passar eftersom hon har sett både häst respektive sadel och prövat ut den. Våran ridinstruktör har kollat om den passar eftersom jag och Linnea var lite oense om en 15" skulle passa hennes shettis.
Ridinstruktören gick igenom den och sa att den var helt okej, och sen har vi båda själva också gått igenom och dessutom har Linnea ridit sin shettis med den sadeln i 2 år och ingen har påpekat att den skulle vara förstor, och HÄSTEN har inte "lidit" av den och när man tänker efter så är det väl ändock hästen det hela handlar om? Inte sant?.

Nu tänker inte ja diskutera det här längre! den här sidan är inte till för att kranka ner på folk, det ända jag ville veta från början var om någon hade någon effarenget av en Maxamsadel. Jag vill inte ha era "proffsråd" tack! så nu kan ni gå och spela duktiga någon annan stans! Med någon som kanske bryr sig för det gör inte jag längre! det här börjar bli löjligt!

Jag skulle aldrig lägga en för lång sadel på min shettis....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Marita73
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
244
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej! Någon som sålt på eller besökt SSHL (Sveriges största hästloppis) och fått sålt mycket, dvs har det varit mycket folk? Funderar på... 2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix