Maxam Ponnysadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 930
Sv: Maxam Ponnysadel

Kallar du detta för att kranka ned på någon:crazy: Som jag ser det så försöker DK ställa en/två fråga/or som du tydligen inte vill/vågar/tänker svara på. Vad jag ser yttaerligare är två människor som försöker hjälpa dig att kolla att sadeln verkligen passar, men att du på något sätt är ovillig att samarbeta...

Inte meningen att starta någon j*vla "kasta skit på varandra" tråd...

Tack, det är det jag försöker. Jag är inte här för att smutskasta någon, jag bara undrar om hon vberkligen har en sadel som passar, då det låter väldigt osannolikt.

Men det är ju inte som klankar ner på dig. Jag ställer en enkel fråga som du uppenbarligen inte vill svara på, och det har nog sina anledningar.

Två ponnyer på ridskolan jag jobbar på har Maxam ponnysadlar. De är okej för det priset, dock är bossorna lite konstigt utformade - de är skumt kilformade i bakkant, så att "kilspetsarna" pekar rakt ner i ryggen på hästarna. Någon som fattar vad jag menar? Vi har löst det på lite olika sätt på de här två ponnyerna, dock är målet nya sadlar, helt klart.

Det är inga sadlar jag skulle rekommendera för längre ridturer eller träning, speciellt inte med mycket nedsittning...

Tack!! äntligen någon som svarar på min fråga... Okej....Men är den lätt och så?

Och till er andra jag kan ju bara medela att jag i går var och tränade på strömsholm och hade shettisen med som sällskap och efteråt så gick jag ner till sadelmakaren med min ponny och 15 tums sadeln.
Och sadelmakaren kollade hur den satt och hon sa att det var helt OK! för att den var liten för att vara en 15 tums sadel! Vilket jag också försökt förklara för er. Och om ni nu inte ens vill tro på henne så kan ni ju ringa! Och tala om för henne att ni har rätt och hon fel! Tack för mig!

Men... varför svarar du inte bara på frågan istället?
Hur mycket var det mellan sadelns bossa och sista revbenets fäste vid ryggraden?

Det vet jag fakitskt inte, Det sa hon inte, eftersom vi bara var nere på "dropin" så var det ingen grundligare genomgång. Utan jag nöjde mig med hennes svar att den passade och vi kunde rida henne i den! Hon sa att den inte var för lång och satt bra! Mer behövde jag inte veta. Kan vi avsluta den här diskutionen nu tack!

Men varför kollar du det inte själv då?
Vill du inte veta säkert, genom att själv kunna kolla det? Det är alltid bra att kunna kolla sånt.

Vet du inte hur man gör kan jag förklara för dig.

Jag visste att den inte var för lång och inte för trång. Det kan jag se och känna själv, Men det där med revbenen kan du gärna få förklara din teori om.:d

Jodå, de är förhållandevis lätta. :) Bra mycket lättare än en lädersadel i alla fall.

Ang. det är med revbenen så kan jag ge mig på att försöka förklara. Sadeln ska inte ligga bakom sista revbenets infästning på ryggraden, eftersom den då trycker på ett ställe som inte har hjälp av revbenen för att bära upp sadeln. Puh, lång mening. Hänger du med?

Jag försökte hitta en bild på ett hästskelett, men lyckades inte. Har nu helt skamlöst snott en skelettbild från Sustainable Dressage. :o

saddlefit3.gif

Den är lite stor, sorry. Ser du var revbenen slutar, upp mot ryggraden? Sadeln ska absolut inte ligga bakom sista revbenet. Detta är inget du kan se med blotta ögat, utan du måste känna efter med handen. Hitta sista revbenet (lättare att göra en bit ned på magen/flanken), följ det med handen så långt upp du känner det, och fortsätt därefter hela vägen upp till ryggraden med samma kurva på din tänkta linje som på själva revbenet... um... det där blev rörigt, hoppas du hängde med. Sadeln ska inte ligga bakom den punkt på ryggraden som din hand möter.

Hur stor är din shettis? Vi har en övervuxen en på ridskolan som skulle kunna ha vår minsta Maxam (om den hade passat i övrigt) om man lägger den lite för långt fram på manken, men det är ju inte heller bra. Är det en jättestor shettis kan jag tänka mig att den kan få plats. :)

Kan ju tillägga att vi har en 15" Maxam till en welsh mountain, och den större varianten till en krallig russkorsning på över 130 i manken.

Senast ändrad:

Jag har en maxam syntetsadel till mitt russ och jag tycker inte om sadeln. Den ligger lite som framtippad på hästen, så det nästan känns som att man lutar sig framåt.

Stereo beskrev det bra, dock håller jag inte med om att man ska följa en böjd linje upp till ryggraden. Skulle man göra det skulle nog inte många hästar ens få plats med en 15" sadel.

Vad jag och alla utprovare som jag känner till gör är att man följer revbenet så långt man kan, sen drar man en linje rakt upp till ryggraden.
Bild nedan illustrerar ytterligare, för ifall du inte förstod.
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/3227681_29012005220113b.jpg

heej :D
jag vet en mkt bra sadel som jag ev ska beställa.
Den finns på bole, det är syntet och till shettis.
Mkt snygg ser exakt ut som en maxam.
Priset är 699 kr.
men jag tror det är 12"
jag har en 15" på min shettis och det funkat bra.:bump:

min shettis har ju en 15", dom passar ju på vissa shettisar.
men vet du att den passar så är det ju inget och diskutera ju :)
kolla på bole. sadeln som ser ut som en maxam där var 14" och den kostade under 650 kr :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Marita73
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
245
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Hej! Någon som sålt på eller besökt SSHL (Sveriges största hästloppis) och fått sålt mycket, dvs har det varit mycket folk? Funderar på... 2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Torra ögonlock
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur