Maxdos mediciner

Lyan

Trådstartare
Efter diskussion med en bekant. Hen säger att maxdosen som står på FASS är vad man lagligt får ta/skriva ut och om en läkare skriver ut högre dos så är det olagligt och läkaren kan få straff för det. Jag säger att det är mer flytande för att högre dos kan ibland behövas beroende på individ.

Vem har rätt eller fel?

Efter diskussion med en bekant. Hen säger att maxdosen som står på FASS är vad man lagligt får ta/skriva ut och om en läkare skriver ut högre dos så är det olagligt och läkaren kan få straff för det. Jag säger att det är mer flytande för att högre dos kan ibland behövas beroende på individ.

Vem har rätt eller fel?

Maxdos är en rekommendation baserad på studier av läkemedlets effekt. Den anger vad som anses vara en "säker övre gräns" för de flesta patienterna.
Läkare har dock såväl rättighet som skyldighet att göra individuella bedömningar. Om en läkare, efter en medicinsk bedömning, anser att en högre dos är nödvändigt för en patient får hen naturligtvis skriva ut en högre dos.

Vem har rätt eller fel?
Jag skriver ofta ut högre doser av läkemedel just för att läkemedel kan få nya indikationer eller studier som visar att högre doser, eller oftare dosering, har bättre effekt. Texterna i FASS uppdateras sällan (åtminstone för djurläkemedel) så mycket som står där är inte riktigt aktuellt alla gånger.

En läkare skrev ut hög dos av ett smärtlindrande medel åt min man (som har ankyloserande spondylos), en dos som apotekaren menade var farlig. Hon vägrade ge medicinen utan att först ringa läkaren och påpeka det hela. Det tog en bra stund, men apotekaren var bestämd, vilket jag uppskattar. Resultatet blev att min man fick ut medicinen men med förbehåll om lägre dos.

En läkare skrev ut hög dos av ett smärtlindrande medel åt min man (som har ankyloserande spondylos), en dos som apotekaren menade var farlig. Hon vägrade ge medicinen utan att först ringa läkaren och påpeka det hela. Det tog en bra stund, men apotekaren var bestämd, vilket jag uppskattar. Resultatet blev att min man fick ut medicinen men med förbehåll om lägre dos.
Jag har en medicin där det under dosering står enligt ordination eller liknande. Där kan verkligen inte apotekaren veta hur mycket jag ska ta. Nu handlar det om antidepressiva.

Jag har en medicin där det under dosering står enligt ordination eller liknande. Där kan verkligen inte apotekaren veta hur mycket jag ska ta. Nu handlar det om antidepressiva.
I min mans fall var det doser och antal per dag, som hade gett magblödningar. Det var helt galet höga doser som han dessutom tar dagligen hela livet ut.

Skriver man "enligt ordination" är det för att det överensstämmer med just normal ordination, så det skulle inte finnas något att reagera på.

När jag fått "onormala" doser av något har läkaren skrivit en anmärkning på receptet om att det är rätt. Vet inte om det funkar likadant i nuvarande system?

De kan väl se på tidigare recept? Tror det skrivs "enl tidigare ordination" om det är något som skrivs ut regelbundet.

Skriver man "enligt ordination" är det för att det överensstämmer med just normal ordination, så det skulle inte finnas något att reagera på.

När jag fått "onormala" doser av något har läkaren skrivit en anmärkning på receptet om att det är rätt. Vet inte om det funkar likadant i nuvarande system?
På en av mina mediciner står det ”(sic!)” efter dosen. För att den tydligen är rätt hög.
Det receptet skrevs förra året.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 122
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 318
Senast: Hazel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 476
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 392
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025