Maxvikt i transport-vad händer om den överskrids?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Yossarian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 16 309
Y

Yossarian

Annat än straff från farbror polisen då. Vad är alltså risken med att köra med övervikt?

Jag ser rätt ofta folk lasta två fullstora hästar i en vanlig tvåhästars enaxlat släp. Som jag har förstått det så blir det i princip alltid övervikt (vanliga bilar typ *hrrm* standardvolvo)! Kan transporten pajja, välta, vika sig eller vad?

Jag är vansinnigt rädd för att transporter ska gå sönder, särskilt att golvet ska brista... Kan det hända? Finns det en risk att jag en dag ser ovannämnda typen av ekipage med blodspår efter??

Jag är själv så harig, avskyr att ställa in hästar i en okänd transport (eller i en finka över huvud taget) så jag får ju nervsammansbrott av detta! :crazy: (Nej, det är inte nån idé att be mig säga till personerna, dom vet vad som gäller och känner inte mig. Jag har sett det lite var stans)

Sv: Maxvikt i transport-vad händer om den överskrids?

:bow: :bow: Precis en sån här tråd har jag väntat på :D .

En till fråga:
Vad kan hända om man lastar 2 hästar (500 kg var) i ett boogiesläp som har totalvikten 1300 kg (får eg. bara lastas 550 kg) till en bil som endast får dra 1300 kg?
Kan det bli så att "transporten drar bilen"? :crazy:

Svarar så gott jag kan...

Ang övervikt: Det blir inte olovlig körning men däremot böter för överlast ... (Annat tänkbart scenario är även vårdslöshet i trafik då det ju är mer än ekipaget är "byggt" för... Inget jag ska svära på men de kan nog gå att råka ut för de)

Transport vs bil vid överlast: Jodå visst tar transporten "över" om man skulle ha otur när man har överlast (därav att de KAN få till vårdslöshet i trafik om mn gör det med flit) det är ju för denna "kan hända" situation som regeln finns att man kör bilar med en viss totalvikt endast får köra viss släpvagnsvikt.

Ang transportens hållbarhet: SJÄLVKLART håller transportgolvet för två fullstora hästar ! Det är ju egentligen exakt samma "transport" på enaxlat (1300 kg) som boogie (1500-2000 kg) så där behöver ni aldrig vara oroliga...

Det som är viktigare att bry sig om när man tänker vara olaglig (än att åka fast alltså) är att ekipaget verkligen klarar av det alltså att bil och släp verkligen klarar den högre vikten annars kan det sluta illa. Kan väl inte säga att jag håller mig på rätt sida om lagen alltid vad gäller dessa regler MEN jag skulle aldrig lasta över bil eller transports förmåga och riskera att något allvarligt händer. Själv har vi en bil som med E-körkort har släpvagnsvikt 2000kg men pga att den är så stor och tung endast får dra 1460 kg med B-kort. Likadant har vi ett släp som har egentlig valbar inregistreringsvikt på 2000-2500kg som vi vägt ner för att få dra den med bilen, vilket gör att lastvikten nu bara räcker till en häst MEN både bil och transport är dimentionerade för att dra två vilket det ibland råkar hamna i den....... En sak som många glömmer att kolla är vilken högsta vikt kulhandsken på släpet och likadant draget på bilen har. Överskrid aldrig dessa vikter då kan det sluta illa (var tex en förra året där handsken knäcktes och släpet lossnade på motorvägen ingen lyckad tur med andra ord även om hästen mirakulöst klarade sig någotsånär helskinnad ifrån att kasa på egen hand en bra bit innan den åkte i diket och välte).

Det är ju egentligen exakt samma "transport" på enaxlat (1300 kg) som boogie (1500-2000 kg) så där behöver ni aldrig vara oroliga...

Fast detta är fel, tex Värmlandsvagnen har viktgränser på olika modeller. Det beror på bla axeln som är betydligt svagare än i en 1500 vagn etc, sen skiljer sig också draghandsken vad beträffar vikten. Tittar man på de olika draghandskarna så ser man att även de är märkta med olika viktgränser, och dess kan bli nödvändiga att byta vid tex en upp eller nedtypning.

Boj skrev:
Fast detta är fel, tex Värmlandsvagnen har viktgränser på olika modeller. Det beror på bla axeln som är betydligt svagare än i en 1500 vagn etc, sen skiljer sig också draghandsken vad beträffar vikten. Tittar man på de olika draghandskarna så ser man att även de är märkta med olika viktgränser, och dess kan bli nödvändiga att byta vid tex en upp eller nedtypning.

Oki mer än jag visste...

Nu syftade jag visserligen mest på "skåpdelen" dvs golv, väggar, tak och inredning... Hon var ju orolig att golvet inte skulle hålla för två hästar !

corzette skrev:
Ang transportens hållbarhet: SJÄLVKLART håller transportgolvet för två fullstora hästar ! Det är ju egentligen exakt samma "transport" på enaxlat (1300 kg) som boogie (1500-2000 kg) så där behöver ni aldrig vara oroliga...

Det är inte alls självklart!

Några av de nya släptillverkarna på svenska marknaden har i vissa modeller snålat med axel och detaljer vilket gör att maxlasten verkligen är maxlast. Vill man lasta mer får man välja en annan modell i deras sortiment. Nu hade jag aldrig vågat köpa ett dylikt släp, om man snålar på de viktiga bitarna misstänker jag att resten också är halvdant.

En vän lånade släp från macken, nytt fint släp som inte rullat många mil (nytt får året alltså). Hennes lätta lilla fullblod gick genom golvet direkt när de lastade. Måndagsexemplar, javisst. Men nog tusan inser man att det KAN hända när någon i ens närhet råkar ut för det...

Att golvet inte höll måste ju varit ett fabrikationsfel, DOCK skulle jag aldrig låna eller hyra en transport och lasta in en häst utan att förvissa mig om att golvet är fräscht. Har man otur så håller inte golven i särskilt många år. Vet bla en kompis som köpte en begagnad hästtransport där det ALDRIG varit en häst i (använts till annat) golvet var ändå helt murket, hade påverkats utifrån av vägsalt odylikt. Är många som kör omkring med transporter där golvet kan ge sig när som helst, många tror också att bara den är besiktigad så är den ok, så är dock inte fallet de kollar inte alls golvet. Vi kollar vår med jämna mellanrum är bara att utrusta sig med en vass skruvmejsel och sedan trycker man den underifrån ett friskt golv så går det inte att trycka in skruvmejseln, går det däremot så är det bara att se till att få bytat golv direkt. Vet av tidigare erfarenhet att det kan gå kvick för ett golv att murkna om fukten väl får fäste, vårt gamla släp var helt friskt vid ena kontrollen för att 2 månader senare (trots att det under den perioden använts mkt lite (dec-feb) vara rejält mjukt och murket. Var bara att få iväg den direkt och få nytt golv inlagt. Så för hästens säkerhet kolla ALLTID golvet vid lastning i främmande transport och ha täta kontroller på era egna.

gylle skrev:
Är många som kör omkring med transporter där golvet kan ge sig när som helst, många tror också att bara den är besiktigad så är den ok, så är dock inte fallet de kollar inte alls golvet. Vi kollar vår med jämna mellanrum är bara att utrusta sig med en vass skruvmejsel och sedan trycker man den underifrån ett friskt golv så går det inte att trycka in skruvmejseln, går det däremot så är det bara att se till att få bytat golv direkt. Vet av tidigare erfarenhet att det kan gå kvick för ett golv att murkna om fukten väl får fäste, vårt gamla släp var helt friskt vid ena kontrollen för att 2 månader senare (trots att det under den perioden använts mkt lite (dec-feb) vara rejält mjukt och murket. Var bara att få iväg den direkt och få nytt golv inlagt. Så för hästens säkerhet kolla ALLTID golvet vid lastning i främmande transport och ha täta kontroller på era egna.
Angående Bilprovningen och golv så varierar det kanske mellan olika stationer, men de har kollat golvet underifrån på mitt släp varje gång jag har besiktigat det. Uppifrån kollar jag själv lite då och då, men borde kanske göra det underifrån också oftare.

Det kan visst bli olovlig körning det hänger på vilken typ av körkort som man har.

Det är nämnligen så i Sverige ännu att alla släp över 750 kg räknas som tunga släp och kräver egentligen E-behörighet för att få framföras. Vissa kombinationer även CE beroende på bilens vikt.

Sedan finns det ett undantag för personbilar. Som gör att om släpens totalvikt inte överstiger vissa vikter hos dragbilen och hela ekipaget så får man köra det med B-behörighet. Vikten framgår av bilens registeringsbevis för vad som köras med B-körkort.

Är det då så att man har fär låg behörighet på sitt körkort så blir det inte överlast utan olovlig körning. I princip kan man säga att om släpen väger över 750 kg och man bara har B-kort kan det aldrig bli tal om överlast utan det krävs ett E-kort för det. Men även med E-kort kan det bli olovlig körning om fordonskombinationen är så tung att det krävs C-behörighet.

Yossarian skrev:
Annat än straff från farbror polisen då. Vad är alltså risken med att köra med övervikt?

Jag ser rätt ofta folk lasta två fullstora hästar i en vanlig tvåhästars enaxlat släp. Som jag har förstått det så blir det i princip alltid övervikt (vanliga bilar typ *hrrm* standardvolvo)! Kan transporten pajja, välta, vika sig eller vad?

Jag är vansinnigt rädd för att transporter ska gå sönder, särskilt att golvet ska brista... Kan det hända? Finns det en risk att jag en dag ser ovannämnda typen av ekipage med blodspår efter??
Att göra på det viset är vansinnigt med avseende på trafiksäkerhet. Transporten kan "ta över" bilen även med tomt släp om det vill sig illa t ex vid stark vind eller vinddrag från långtradare, men ju tyngre last desto större borde effekten bli på bilens manöverförmåga. Håller även med dem som varnar för att golv och axlar kanske inte är dimensionerade för lasten. "Standardvolvon" t ex V70 får har 1800 kg som maximal släpvagnsvikt så för bilens del är det nog ingen större fara. Värsta jag har sett var två stora halvblod i enaxlat släp draget av äldre Golf (inte ens kombin...) och så skulle de bl a åka över Ölandsbron.

Jag måste lägga mig i diskussionen. Om man tar ditt exempel om V70 som får dra en släpvagnsvikt på 1800 kr: JA, bilentillverkaren har gjort bilen för 1800 kg, men dragkrokstillverkaren har maxvikten 1500 kg. Vilket innebär att även om det står 1800 kg i bilens papper så är dragkroken bara för 1500 kg. Så eftersom att biltillverkaren skiter i vilken dragkrok du monterar dit så skriver dom 1800 kg i pappret för det är vad bilen klarar.
Sen så ang. övervikt, så om du kör övervikt med B-körkort så åker körkortet, medans om du har övervikt och har ett E-körkort (tungt släp) så åker du på böter för övervikten.

:bow: :bow: :bow:

Bra tråd. Folk verkar inte inse att även om det finns två platser i en en-axlad trailer så behöver det inte betyda att den är dimensionerad för två stora halvblod som ju kan väga 1200 kg tillsammans om inte mera. Och då behöver man en dragbil som väger en hel del för att känna sig säker på vägen.
Själv har jag ett boggi Ume-släp, minns ej modellen, det är iaf förhållandevis stort men jag vägrar hädanefter att ta mer än en häst i om man inte har en terrängbil eller motsvarande som drar! Detta efter att nästan blåst av vägen under en snöstorm i vintras!Blev rejält skrämd då bilen knappt gick att manövrera. Allt gick bra den gången dock.
Man kan stirra sig blind på totalvikter och maxvikter och annat men ibland behövs det en stor portion sunt förnuft, mest av allt :smirk: .

Senast ändrad av en moderator:

Jag utgick ifrån att kroken var dimensionerad för maximal släpvagnsvikt. Visst, det kan säkert vara som du skriver om inte den som har satt dit kroken har tänkt rätt.

Mm, vet hur det är. Jag har åkt sicksack över E22 pga min förra häst hade rodeo i släpet (enaxlat) --> krängande släp --> krängande bil. Inte kul.

Masse skrev:
Det kan visst bli olovlig körning det hänger på vilken typ av körkort som man har.

Det är nämnligen så i Sverige ännu att alla släp över 750 kg räknas som tunga släp och kräver egentligen E-behörighet för att få framföras. Vissa kombinationer även CE beroende på bilens vikt.

Sedan finns det ett undantag för personbilar. Som gör att om släpens totalvikt inte överstiger vissa vikter hos dragbilen och hela ekipaget så får man köra det med B-behörighet. Vikten framgår av bilens registeringsbevis för vad som köras med B-körkort.

Är det då så att man har fär låg behörighet på sitt körkort så blir det inte överlast utan olovlig körning. I princip kan man säga att om släpen väger över 750 kg och man bara har B-kort kan det aldrig bli tal om överlast utan det krävs ett E-kort för det. Men även med E-kort kan det bli olovlig körning om fordonskombinationen är så tung att det krävs C-behörighet.

Nu pratade trådskaparen (vad jag förstod det som) om ett B ekipage dvs GODKÄND med B körkort... BE diskussionen är helt annan ...
Tex vad som händer om man kör med volvo 245 (totalvikt ca 1440 kg) kör med ett 1300 kg släp lastat med 2 hästar (fullvuxna) = överlast... Om detta är enbart "överlast" eller om det även är "olovlig körning" .. Jag tror att det bara är överlast men att man som sagt säkerligen kan "åka dit" på även andra trafikförseelser iom det...

Självklart är detta inget "drömekipage" i trafikhänseende och def inget jag ens skulle vilja rekommendera ( i B körkortsfallen).
Jag vill dock fortfarande hävda att GOLVET ( = plyfa på minst 20mm) håller för två fullvuxna hästar).

Vad gäller registreringshandlingarna... Står det på en bil att den får dra 1300 med B kort och 1800 med BE FÖRUTSÄTTER jag att det är som bilen är utrustad och att det då sitter rätt kula ditsatt. För jag skulle utan att "blinka" sätta mej å köra det ekipaget med mitt BE å då ha den lastad med två hästar ! (ex Ifor Williams 2000 släp väger 810 kg = 1000 kg för häst = två svenska halvblod :angel: vilket EGENTLIGEN skulle ge ca 200 kg i överlast = böter men ej olovlig körning)....

Maran skrev:
Mm, vet hur det är. Jag har åkt sicksack över E22 pga min förra häst hade rodeo i släpet (enaxlat) --> krängande släp --> krängande bil. Inte kul.

Ännu roligare *NOT* att åka så med husvagn... Som dessutom knappt väger nånting !

Nä, inte kul det heller. En bekant till mig åkte i diket pga husvagnen började slänga efter att en långtradare hade kört om.

Det finns en tidigare diskussion här på Buke där det diskuterades just påföljd av ÖVERLAST. Det kan i vissa fall räknas som olovlig körning. Vilket i värsta fall ger indraget körkort.

MEN det är ju upp till rätten att avgöra påföljd. Polisen KAN rycka kortet direkt på plats (vilket jag vet hänt vid överlast). Tydligen kan det variera mellan polispatruller och är givetvis beroende av storleken på överlasten.

Golvet, oavsett tjocklek (det kan ju vara aluminium), kan ju alltid vara försvagat men ett nytt, icke-måndagsexemplar BÖR klara två fullvuxna halvblod. Men att hålla i minnet är att det "normala" svenska halvblodet på 165-168 cm i mankhöjd sällan väger under 600-650 kg (min förra 169 cm höga kamel vägde runt 730 kg).

Även om du köper en fabriksny bil MED dragkula direkt från bilfima så är det sällan som dragkroken klarar mer än 1500 kg. Den har en egen stansad märkskylt med maxvikten instansad och det är den som gäller i första hand. Sen om bilen får dra 3000 kg spelar ingen roll.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka