Sv: Maxvikt i transport-vad händer om den överskrids?
Men godkänner Bilprovningen verkligen kulan då om inte dess kapacitet överensstämmer med bilens? I så
fall strider det mot vad som står i "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar" (VVFS 2003:22),
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022 .htm#_Toc38872806 och besiktningsmannen begår tjänstefel såvitt jag kan förstå. Verkar mycket konstigt, men det kanske gick att göra så innan 2003 enligt de regler som gällde förut?
Gör följande utdrag från föreskriften som på ren svenska betyder att kulan ska vara konstruerad för den största släpvagnsvikt som det fordon har för vilken kulan är avsedd. Om bilen har t ex 1800 kg som max släpvagnsvikt så ska kulan ha det också.
"Personbil
Övergripande krav
1 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 53 §).
Detta krav gäller inte personbil som används av statlig brandkår eller kommunal brandstyrka vid räddningstjänst. För dessa fordon gäller i stället vad som sägs i 2 §.
2 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha kopplingsanordning som
1. uppfyller kraven i direktiv 94/20/EG och 3 – 5 §§, eller
2. uppfyller kraven i 3 – 9 §§.
Gemensamma krav
3 § Kopplingsanordning på personbil skall vara av typen kula med diameter 50 eller 60 mm. Alternativt kan även en kombination av dessa tillsammans med bogseranordning (s.k. Triplex-koppling) tillåtas.
4 § Kopplingsanordning skall vara tillfredställande fastsatt i fordonets chassi. Fastsättning av kopplingsanordning i bil skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. Skruvarna skall vara säkrade.
5 § Kopplingsanordning skall vara konstruerad för den största släpvagnsvikt som det fordon har för vilken kopplingsanordningen är avsedd.
Krav enligt 2 § 2
6 § För släpvagnsvikter över 1 500 kg skall kopplingsanordning ha provats enligt svensk standard SS 3501 utgåva 1 eller motsvarande.
7 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.
8 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med demonterbar kopplingsdel får inte överstiga 3 000 kg."