Maxvikt i transport-vad händer om den överskrids?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Yossarian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 16 309
Sv: Maxvikt i transport-vad händer om den överskrids?

Jamen, som köpare av bilen måste man ju tänka till också och ha koll på vad man beställer. Ursäkta en nyfiken fråga, inte spydigt menad, men hur vet du att det är på detta viset?

Förresten, kollar inte Bilprovningen att vikterna stämmer? Även en ny bil som får krok måste väl besiktigas och omregistreras? När jag besiktigade min bil efter att krok hade monterats dit läste besiktningskillen noga på alla papper inkl. krok.

Senast ändrad:

Bilprovningen kollar ju bilens papper och där står det ju att bilens släpvagnsvikt är exv 1800 kg, medans kulans papper säger exv 1500 kg. Det står ju rätt i papprena.
På min bil står det att på B-körkort vår jag dra 1460 kg (vilket är enaxlat 2-hästarssläp med 1-häst i) om jag däremot har E-körkort så kan jag ju ta övervikten (vid en koll), men kulan säger ju ändå exv 1500 kg. För med E-körkort kan jag ju dra ett släp så att Totalvikten (bil + släp) blir max 3500 kg. Men kulan säger ändå exv. 1500 kg

Jag tar inte illa upp av dina frågor, har själv forskat en hel del eftersom att jag får alltid leja en chaufför när jag ska någonstans med mina hästar. Här kommer en länk vill vägverket: http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx
Där står det hur man läser BILENS registreringsbevis. Sen måste man ju ha släpets reg.bevis och veta vad kulan säger.

Men godkänner Bilprovningen verkligen kulan då om inte dess kapacitet överensstämmer med bilens? I så
fall strider det mot vad som står i "Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar" (VVFS 2003:22), http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022 .htm#_Toc38872806 och besiktningsmannen begår tjänstefel såvitt jag kan förstå. Verkar mycket konstigt, men det kanske gick att göra så innan 2003 enligt de regler som gällde förut?

Gör följande utdrag från föreskriften som på ren svenska betyder att kulan ska vara konstruerad för den största släpvagnsvikt som det fordon har för vilken kulan är avsedd. Om bilen har t ex 1800 kg som max släpvagnsvikt så ska kulan ha det också.

"Personbil

Övergripande krav
1 § Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall ha kopplingsanordning som är typgodkänd och installerad enligt direktiv 94/20/EG (se 2 kap. 53 §).

Detta krav gäller inte personbil som används av statlig brandkår eller kommunal brandstyrka vid räddningstjänst. För dessa fordon gäller i stället vad som sägs i 2 §.

2 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha kopplingsanordning som
1. uppfyller kraven i direktiv 94/20/EG och 3 – 5 §§, eller
2. uppfyller kraven i 3 – 9 §§.

Gemensamma krav
3 § Kopplingsanordning på personbil skall vara av typen kula med diameter 50 eller 60 mm. Alternativt kan även en kombination av dessa tillsammans med bogseranordning (s.k. Triplex-koppling) tillåtas.

4 § Kopplingsanordning skall vara tillfredställande fastsatt i fordonets chassi. Fastsättning av kopplingsanordning i bil skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. Skruvarna skall vara säkrade.

5 § Kopplingsanordning skall vara konstruerad för den största släpvagnsvikt som det fordon har för vilken kopplingsanordningen är avsedd.

Krav enligt 2 § 2
6 § För släpvagnsvikter över 1 500 kg skall kopplingsanordning ha provats enligt svensk standard SS 3501 utgåva 1 eller motsvarande.

7 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.

8 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med demonterbar kopplingsdel får inte överstiga 3 000 kg."

Senast ändrad:

allroundhästarna skrev:
På min bil står det att på B-körkort vår jag dra 1460 kg (vilket är enaxlat 2-hästarssläp med 1-häst i) om jag däremot har E-körkort så kan jag ju ta övervikten (vid en koll), men kulan säger ju ändå exv 1500 kg. För med E-körkort kan jag ju dra ett släp så att Totalvikten (bil + släp) blir max 3500 kg. Men kulan säger ändå exv. 1500 kg
Om man ska vara petig så kan man dra vad som helst på B-kort så länge man håller sig till att släpets totalvikt på reg.bevis och i verkligheten är max 1460 kg. Spelar ingen roll hur många axlar det är på släpet eller hur många kusar man har i det så länge totalvikten är OK.

Tack för många bra svar!

Frågar jag IRL får man oftast höra, "äh, det är ingen fara, det är bara på papper", eller "nä men polisen har aldrig kollat".

Jag kommer fortsatt vara nervös när jag ser finkor längs med vägen (särskilt när det blåser och/eller är halt *ujujuj*)

Det är definitivt inte att rekommndera att köra olagligt redan på pappret (d v s bilen får inte dra släpet). Då är Farbror Blå INTE medgörliga.

Maran skrev:
Gör följande utdrag från föreskriften som på ren svenska betyder att kulan ska vara konstruerad för den största släpvagnsvikt som det fordon har för vilken kulan är avsedd. Om bilen har t ex 1800 kg som max släpvagnsvikt så ska kulan ha det också.

"Personbil

Krav enligt 2 § 2
6 § För släpvagnsvikter över 1 500 kg skall kopplingsanordning ha provats enligt svensk standard SS 3501 utgåva 1 eller motsvarande.

7 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med 50 mm dragkula får inte överstiga 2 000 kg och med 60 mm dragkula inte överstiga 6 000 kg.

8 § Släpfordonsvikt för kopplingsanordning med demonterbar kopplingsdel får inte överstiga 3 000 kg."

Enligt detta så får alltså en "vanlig" bil med 50 kula dra max 2000 kg.. Inga problem alltså... Då är det ju det som står i regbeviset som gäller... + Att bilens kula klarar av "överlast" om det nu står 1800 kg i bilen ;) (200 kg)...

Rent teoretiskt ;) :angel:

Nu hänger jag inte med alls. Vad menar du?

Maran skrev:
Nu hänger jag inte med alls. Vad menar du?

Förlåt inlägget var riktat till nån längre ner... Den som hävdade att det inte enbart berodde på vad bilen fick dra utan även vad kulan får dra... Och det citatet du tog fram bevisade då att kulan är av "lägre" betydelse än vad som står i regbeviset då det i många fall ALDRIG går över 2000 kg ens med BE :)

Jag utgår från att det menades vad man får dra med det monterade DRAGET,inte med 50mm kula. Om draget som är monterat bara är godkännt för 1500 är det det som gäller även om bilen skulle få dra 2000 med ett annat drag.
PL

Till Corzette och peter_lundin:
Jo, men åtminstone från 2003 så måste dragets kapacitet överensstämma med bilens maximala släpvagnsvikt för att godkännas vid registreringsbesiktningen av draget. Någon som vet om detta gällde även innan 2003 eller kunde man sätta på ett klenare drag på bilen då?

Skrivningen i föreskriften innebär att man måste ha 60 mm-kula om man vill dra mer än 2000 kg med bilen. För att göra det måste bilen självklart ha en maximal släpvagnsvikt över 2000 kg. (Ursäkta övertydligheten.)

Min bil (-88 ) får dra 1600 kg som max (1400 kg på B-kort) och om jag inte minns helt fel så är min kulas maxvikt 1500 kg.

Var hittar man uppgiften om dragets maxvikt? Jag försökte hitta en sådan siffra på mitt drag, men lyckades inte. Nu är jag i och för sig inte orolig för att det inte ska stämma, men kan vara bra att veta ändå. (Kulan ditsatt och besiktigad hösten 2003, max släpvagnsvikt är densamma som vad man får dra på B-kort med bilen.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka