Mayaindianerna

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! Jag behöver lite hjälp med en inlämning jag håller på med, som handlar om just mayaindianerna.
Jag ska bland annat beskriva det viktigaste i min indiankultur. Jaha? Dumt formulerat tycker jag, har ingen aning om vad jag kan skriva här. Någon som kan hjälpa mig på traven? Hittar dessutom inte så mycket information om mayafolket. Tack på förhand :)

Försök besvara frågorna När? Var? Hur? Varför? Vad? Vem?

Ex. var bodde Mayaindianerna? När levde de? Hur såg deras städer ut? ....
Vem var kung? (Hade de kungar?) o s v.

Jag har besökt några av mayaíndianernas viktigaste fornlämningar i Mexico. (Jag antar att det är äldre tider som avses, de "nutida" som jag stött på är som folk är mest, om än fattiga).

Mayaindianerna hade en högt stående kultur med väl ut vecklade "städer", de var väldigt kunniga i astronomi och är kända för att ha ordnat stora sammankomster med bl a idrottstävlingar. Det finns också de som tror att de hade besök av vikingar (eftersom det finns en del i deras tradition/religion som skulle kunna tolkas så). Nu kan du ju inte referera till sådant som jag berättar. Jag föreslår därför att du googlar på t ex Tulum och Chichen Itza (stavningen kan variera)som var två av de viktigaste platserna i Mexico. I Tulum finns en hel stad med mur, vattenledningssystem etc (och världens vackraste utsikt och strand). I Chichen Itza finns bl a pyramider.

Och det finns ju olika perioder i mayakulturen, så deras städer som finns kvar vittnar om olika tidsåldrar.

De hade en egen kalender och i många av mayastäderna finns offerplatser. Du borde hitta massor om du googlar, mayastäderna är ganska utgrävda och välbesökta.

Jag har varit i Uxmal, Tulum, Palenque, Tikal och Yaxchilan, de är ganska olika även om de såklart har likheter. Googla och kolla.

En av de viktigaste delarna är väl vad som hände med mayastäderna, ingen vet säkert. Spanjorerna kom, men många hade innan dess lämnat städerna.

BE27FFCF-093A-4043-A84C-F5E0FA2D4C7A_zpsezh1z8le.jpg

Bild från en av Tikals stora pyramider, den man fick gå upp på. Du ser de andra två länge fram. Det är inga små träd kan jag tillägga...
358BADB0-B456-42A5-801D-9CC90BADBA43_zpsovl7ydds.jpg

Kylgrop, där de kylde sin mat, också tagen i Tikal.
CA14162B-0B3B-412A-BCA5-64DBD2608795_zpsx1mhq7ag.jpg

Offersten i Yaxchilan

DB61C01C-6B93-4976-BADF-DC552106A053_zpsfjhw1jpe.jpg

Tempelpyramiden i Palenque
27FE8E3E-5320-49F0-BB6B-4486A0C1C4CD_zpsbwr0hb5l.jpg

Den stora pyramiden i Uxmal.

Jag har massor av bilder, men alla är tyvärr tagna med mobilkamera.

Och just det, Tikal ligger i nuvarande Guatemala, men de hade inte nutidens kartor då.

När jag läste historia hade vi en instuderingsfråga angående just Sydamerikas högkulturer, och om maya skrev jag då;

" Maya (600 – 900 e.kr)
Mayaindiandernas kultur i centralamerika var den mest avancerade och långlivade av de amerikanska indiankulturerna. Det sägs att de hade sin tidigaste bosättning 1500 f.kr. Varade fram till ca. 900 e.kr. Yucatanhalvön i Guatemala är ett av de större områden som mayafolket befolkade. Släktingar till maya existerar där ännu idag.
Mayaindianerna bestod av olika indianfolk som delvis delade samma kultur. De ägnade sig åt svedjebruk – bränna av ett skogsområde för att tillfälligt använda det för bete eller sädesodling. De odlade bland annat majs och bönor.
Maya byggde många städer som låg belägrade vid naturliga vattenhål vilket var nödvändigt för att överleva i det varma klimatet. I mitten av dessa städer låg viktiga religiösa tempel där man utförde religiösa ceremonier. Maya var det enda folket i Amerika som hade ett skriftspråk innan Européerna kom – en blandning av hieroglyfer och abstrakta bilder.
Prästerna i mayariket var framstående matematiker och astronomer, då de kunde förutse solförmörkelser och planeternas omloppsbana med otrolig precision flera sekel framåt i tiden. Mayakulturens religion var astronomi där himlakropparna betraktades som gudar som influerade människornas liv. För att blidka gudarna och behålla universums balans genomfördes regelbundna människooffer. Det fanns två typer av offer – blodsoffer där blod tappades från en speciell kroppsdel och människooffer för att tillfredsställa gudarnas blodstörst. Människooffer bestod vanligast av krigsfångar, män, kvinnor och barn.
Mayarikets nedgång började under 800-talet e.Kr. och slutade cirka 900 e.Kr. Då samhället slutade fungera, invånarna försvann och städerna övergavs nästan helt. Forskarna är oense om orsakerna till imperiets kollaps men några tänkbara förklaringar är interna stridigheter och uppror eller yttre omständigheter som jordbävningar, klimatförändringar och torka. Kollapsen kan även ha berott på att mayaindianerna utarmade jorden med sitt jordbruk.
Även om det splittrades fram till 900-talet existerade maya vidare i några hundra år. När Spanien erövrade i början på 1500-talet skedde erövringen mycket enkelt då mayariket vid denna tidpunkt var kraftigt försvagat till följd av bland annat inbördeskrig."

Bara kanske som lite tips och inspiration till vad man kan leta efter hos maya - men man måste ju hitta sina egna källor. Jag tror att denna text är sammanfattad från boken A History of World Societies av John P. McKay. :D

DB61C01C-6B93-4976-BADF-DC552106A053_zpsfjhw1jpe.jpg

Tempelpyramiden i Palenque
27FE8E3E-5320-49F0-BB6B-4486A0C1C4CD_zpsbwr0hb5l.jpg

Den stora pyramiden i Uxmal.

Jag har massor av bilder, men alla är tyvärr tagna med mobilkamera.

Och just det, Tikal ligger i nuvarande Guatemala, men de hade inte nutidens kartor då.

Vad avundsjuk jag blir, vill också resa och se allt fint jag läst om!

Y
När jag läste historia hade vi en instuderingsfråga angående just Sydamerikas högkulturer, och om maya skrev jag då;

" Maya (600 – 900 e.kr)
Mayaindiandernas kultur i centralamerika var den mest avancerade och långlivade av de amerikanska indiankulturerna. Det sägs att de hade sin tidigaste bosättning 1500 f.kr. Varade fram till ca. 900 e.kr. Yucatanhalvön i Guatemala är ett av de större områden som mayafolket befolkade. Släktingar till maya existerar där ännu idag.
Mayaindianerna bestod av olika indianfolk som delvis delade samma kultur. De ägnade sig åt svedjebruk – bränna av ett skogsområde för att tillfälligt använda det för bete eller sädesodling. De odlade bland annat majs och bönor.
Maya byggde många städer som låg belägrade vid naturliga vattenhål vilket var nödvändigt för att överleva i det varma klimatet. I mitten av dessa städer låg viktiga religiösa tempel där man utförde religiösa ceremonier. Maya var det enda folket i Amerika som hade ett skriftspråk innan Européerna kom – en blandning av hieroglyfer och abstrakta bilder.
Prästerna i mayariket var framstående matematiker och astronomer, då de kunde förutse solförmörkelser och planeternas omloppsbana med otrolig precision flera sekel framåt i tiden. Mayakulturens religion var astronomi där himlakropparna betraktades som gudar som influerade människornas liv. För att blidka gudarna och behålla universums balans genomfördes regelbundna människooffer. Det fanns två typer av offer – blodsoffer där blod tappades från en speciell kroppsdel och människooffer för att tillfredsställa gudarnas blodstörst. Människooffer bestod vanligast av krigsfångar, män, kvinnor och barn.
Mayarikets nedgång började under 800-talet e.Kr. och slutade cirka 900 e.Kr. Då samhället slutade fungera, invånarna försvann och städerna övergavs nästan helt. Forskarna är oense om orsakerna till imperiets kollaps men några tänkbara förklaringar är interna stridigheter och uppror eller yttre omständigheter som jordbävningar, klimatförändringar och torka. Kollapsen kan även ha berott på att mayaindianerna utarmade jorden med sitt jordbruk.
Även om det splittrades fram till 900-talet existerade maya vidare i några hundra år. När Spanien erövrade i början på 1500-talet skedde erövringen mycket enkelt då mayariket vid denna tidpunkt var kraftigt försvagat till följd av bland annat inbördeskrig."

Bara kanske som lite tips och inspiration till vad man kan leta efter hos maya - men man måste ju hitta sina egna källor. Jag tror att denna text är sammanfattad från boken A History of World Societies av John P. McKay. :D
Yucatánhalvön tillhör till största delen Mexico, Belize ligger där också, men endast en del av Guatemala ligger på halvön.

En av de viktigaste delarna är väl vad som hände med mayastäderna, ingen vet säkert. Spanjorerna kom, men många hade innan dess lämnat städerna.

De guider som jag haft i Mexico har berättat att "städerna" endast användes vid speciella tillfällen då man samlades från ett större landområde för (sannolikt) religiösa sammankomster. Dvs att man inte bodde i dem, utan troligen i liknande hyddor/byar som åtminstone på 80-talet fortfarande fanns runt omkring på Yucatán.

Men jag antar att det finns olika teorier om hur de faktiskt levde, åtminstone när jag var där kändes det som att det fanns ganska stora osäkerheter, men väldigt många idéer och antaganden.

De guider som jag haft i Mexico har berättat att "städerna" endast användes vid speciella tillfällen då man samlades från ett större landområde för (sannolikt) religiösa sammankomster. Dvs att man inte bodde i dem, utan troligen i liknande hyddor/byar som åtminstone på 80-talet fortfarande fanns runt omkring på Yucatán.

Men jag antar att det finns olika teorier om hur de faktiskt levde, åtminstone när jag var där kändes det som att det fanns ganska stora osäkerheter, men väldigt många idéer och antaganden.
Jag fick samma känsla, inget vet, av förklarliga skäl. Däremot är ju städerna väldigt utvecklade, vilket ju talar för att någon bodde där, men kanske bara de högst stående personerna.

Jag fick samma känsla, inget vet, av förklarliga skäl. Däremot är ju städerna väldigt utvecklade, vilket ju talar för att någon bodde där, men kanske bara de högst stående personerna.
I t ex Chichen Itza finns inga bostadsliknande hus vad jag minns, utan mest pyramider, palats och idrottsanläggningar (och en "bottenlös" damm). Byggnaderna ligger också ganska utspridda med en bit att gå emelIan. I Tulúm menade man att husen endast beboddes några veckor åt gången och däremellan stod tomma. Men jag håller med om att det verkar ologiskt att de t o m hade vattenledningar om de ändå inte bodde där (några längre tider).

Det är ju likadant i Palenque och Tikal, pyramider och torg, typ. Men om man tänker att folk bodde i hyddor runt om ( vilket jag inte vet något om) så skulle det ju ändå funka som palats för regenterna.

Spännande är det iallafall!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 404
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka