Vilket manligt beteende växer män upp med - att ta emot stryk och hot om stryk, få allt som man äger och har sönderslaget. Eller är det att se till att där alltid är någon vuxen i närheten om man inte har möjlighet att flytta sig i en grupp som kan trygga terrorbalansen när man förflyttar sig mellan lektionssalarna. Alternativt att alltid välja en annan oväntad väg, klättra ut genom fönster är en sådan "nödutgång", kunna klättra snabbt på höga stängsel en annan, förutsatt man aldrig har för tung packning.
Eller "att dra åt helvete" och sätta sig på en sten där ingen ser att en sitter timme ut och timme in och lipar.

De pojkar som bar sig åt så att situationen vart på det viset var få, de flesta andra elever var diplomatiskt skickliga mähän som lyckade knalla förbi dessa utan att ha ont av dem mot att de heller inte såg.

Det här är väl ändå ännu ett problem med de strukturer som finns.
Att män/pojkar ska vara starka och slåss och kvinnor söta och ta emot.
Och män som inte är snubbiga nog riskerar av vissa snubbiga män tryckas ner för att de anser man är vek om man inte är en snubb-snubbe.

Ett problem som hänger ihop med de strukturer som påverkar #metoo i min värld.

Sen ser inte jag varför man måste ta upp det i en sak som handlar om kvinnoförtryck/sexuella trakasserier mot kvinnor.
Det är som att man lyfter frågan om vattenbrist i Afrika och någon bara måste ta upp hur synd det är om dem själva för att de har översvämning.
Båda är hemskt. Men låt bli att dra upp den skiten just i det läget liksom. Timeing!

[
Det är ju ett känsligt ämne. Och det är inte alla kvinnor som är trygga i att prata med män om vad de varit med om, hur deras dagar ser ut och ev trauman av övergrepp etc.

Så jag tror många män är ignoranta iom att de inte förstår vidden av problemet.
De kommer heller inte alla förstå skammen eller rädslan iom att de själva inte upplevt det.

Det är inte alltid kvinnor vågar fly, skrika eller ens säga nej.
Det ser en del, även kvinnor, som självklart.

Vi måste öka medvetenheten om hur jävla vanligt det är med övergrepp. Och att det väldigt ofta sker från någon ”vanlig” kille man känner.
Det är ett jätteproblem!

Många verkar tro att det skiljer sig väldigt mellan en vän, en sambo etc som är kärleksfulla mot en och en väldtäktsman. Alla 3 kan begå övergrepp.
Sen är förhoppningsvis de flesta vänner och sambos inte såna. Men man måste få folk att fatta hur jävla vanligt det är att det sker från helt vanliga killar.

Och de vanliga killar som vet med sig att de inte begår övergrepp men förstår vidden av problemet brukar inte bli kränkta av ev misstänksamhet eller om någon generaliserar.
De tänker mer ”fy fan, vad hemskt att de måste tänka så! Att de blivit så utsatta att deras liv begränsats så.”
Inte ”buhu, stackars mig som är så snäll” eller ”nähänänä, här ska inga grammatiska fel eller generaliseringar slinka förbi mig inte!”.
Det är vidde som saknas. Många män har varit utsatta på andra sätt av samma män som är problemet, hela sin uppväxt har det hamrats in i dem att det är fel på dem för att de blir utsatta. Medvetenheten har hela tiden funnits där om vad som pågår, men vad i helvete skulle man göra? Tiga och rädda eget skinn så gott det gick, ibland var det som upplagt för att man skulle säga ifrån och därmed få en påstådd anledning att få sig lite stryk eller hot om stryk om man tjallade.

Nu ska man i vuxen ålder återigen få nerkört i halsen att som man är man minsann ansvarig för dessa "strukturer" som män uppfostrats i. Jag vägrar acceptera att räknas till samma tillhörighet som de där svinen som aktivt eller passivt bidrog till att förstöra mig och många fleras uppväxt och skolgång. Detta bara för man råkar vara född med snöre mellan benen.

Problemet är stort - ja gigantiskt och betydligt värre än den upplysningskampanj om hur många kvinnor som är utsatta, som sen spårar ur till att hitta ett kollektiv att skylla på som utgör halva befolkningen.

Det jag iochförsig ångrar mest är att jag accepterade att gå i skolan överhuvudtaget!

[
Nu ska man i vuxen ålder återigen få nerkört i halsen att som man är man minsann ansvarig för dessa "strukturer" som män uppfostrats i. Jag vägrar acceptera att räknas till samma tillhörighet som de där svinen som aktivt eller passivt bidrog till att förstöra mig och många fleras uppväxt och skolgång. Detta bara för man råkar vara född med snöre mellan benen.

Om du personligen inte känner igen dig och själv inte har varit en del av machokulturens negativa sidor och allt som det innebär, så ska du självklart inte ta åt dig. För det är ingen som påstår att du, personligen, skulle vara ett as (om ingen sagt det till dig då).

Det här är väl ändå ännu ett problem med de strukturer som finns.
Att män/pojkar ska vara starka och slåss och kvinnor söta och ta emot.
Och män som inte är snubbiga nog riskerar av vissa snubbiga män tryckas ner för att de anser man är vek om man inte är en snubb-snubbe.

Ett problem som hänger ihop med de strukturer som påverkar #metoo i min värld.

Sen ser inte jag varför man måste ta upp det i en sak som handlar om kvinnoförtryck/sexuella trakasserier mot kvinnor.
Det är som att man lyfter frågan om vattenbrist i Afrika och någon bara måste ta upp hur synd det är om dem själva för att de har översvämning.
Båda är hemskt. Men låt bli att dra upp den skiten just i det läget liksom. Timeing!
För att skiten intimt hör samman. Det är just de strukturer som du och många andra pratar om.
Förtryck genom trakasseri för att vinna fördel för stunden. Hade det gått så skulle dessa struktursproblemspojkar tagit sitt ansvar och gett fan i att tråna efter lite hångel med dom tjejer som uppenbarligen gick igång på dessa grabbars beteende. Jo grabbjävlarnas ansvar. Men de tog inget ansvar då och när de tog med sig inlärt beteende till vuxen ålder tar de inte ansvar för det då heller. Tvivlar starkt på att de kommer göra det heller.

Vattenbrist på ena stället kan ge översvämning på andra - tex genom avskogning uppströms.

Inte jag heller. Jag tror dock inte det har att göra med att jag är så fantastisk eller de alltid är så kåta. Jag tror det beror på att man känner av läget lite.

Jag har tex aldrig gått igång så vansinnigt att jag inte kan hålla fingrarna i styr när en killkompis sover, när han är aspackad etc.

Bland mina manliga vänner vet jag att de ibland haft lägre sexdrift än sina kvinnliga partners. Och nej, de har inte blivit våldtagna för det.

Att ha sex är något man gör ihop. Att tro att bara för att man har hög sexdrift så våldtar man är för mig helt vansinnigt. Det är inte att ha sex när man våldtar, begår övergrepp, trackasserar. Det är heller inte att visa kärlek att skicka över 100 sms till en kollega som inte besvarar etc. Det är bara gränslöst.
Jag har fö tjejkompisar med väldigt hög sexdrift. Våldtar de män? Nä, de kanske köper en till leksak om de av något skäl inte har "får sex".

Och nej, jag säger så klart inte att alla män våldtar.
Men ursäkter om styrka, högre sexdrift, påståenden om att killar alltid vill ligga etc känns rätt oigenomtänkt. Det är något annat som ligger bakom. Jag tror mer kultur.
:bow: Att tro något annat är ju bra dumt...

• Gilla
Reactions: ptr
Alla måste prata med varandra om om problematiska beteenden - oavsett kön, ursprung, sexuella läggning, religiös tillhörighet. Om det är tolerans och sammanhållning som det strävas efter så börjar man inte med ett ni och uppdelning.
Ja visst behöver vi diskutera problematiskt beteende av olika slag, men varför i en tråd som per definition handlar om mäns trakasserier av kvinnor?

Inte jag heller. Jag tror dock inte det har att göra med att jag är så fantastisk eller de alltid är så kåta. Jag tror det beror på att man känner av läget lite.

Jag har tex aldrig gått igång så vansinnigt att jag inte kan hålla fingrarna i styr när en killkompis sover, när han är aspackad etc.

Bland mina manliga vänner vet jag att de ibland haft lägre sexdrift än sina kvinnliga partners. Och nej, de har inte blivit våldtagna för det.

Att ha sex är något man gör ihop. Att tro att bara för att man har hög sexdrift så våldtar man är för mig helt vansinnigt. Det är inte att ha sex när man våldtar, begår övergrepp, trackasserar. Det är heller inte att visa kärlek att skicka över 100 sms till en kollega som inte besvarar etc. Det är bara gränslöst.
Jag har fö tjejkompisar med väldigt hög sexdrift. Våldtar de män? Nä, de kanske köper en till leksak om de av något skäl inte har "får sex".

Och nej, jag säger så klart inte att alla män våldtar.
Men ursäkter om styrka, högre sexdrift, påståenden om att killar alltid vill ligga etc känns rätt oigenomtänkt. Det är något annat som ligger bakom. Jag tror mer kultur.
Varför måste det vara en sak som ligger bakom? Det är inte en enskild faktor som ligger bakom även om det vore skönt om det fanns enkla lösningar och svar och "fixade man bara den lilla grejen så var allt löst". På sätt och viss är strukturer ett sådant svar för det innefattar allt och inget och är tillräckligt abstrakt för att man egentligen ska kunna säga ja eller nej. Men det är inte heller något man kan lösa och man kan alltid fortsätta säga strukturer så länge problemet återfinns, utan att i sig ha fel.

Dina vänner med hög sexdrift.. Har dessa problem att hitta personer som vill ligga? Har de problemet att de konstant blir dissade av killarna? Skulle de kunna våldta en kille rent styrkemässigt? Utöver detta så måste man även vara villig att gå mot någon annars vilja för att uppnå det du vill, endast när allt detta kommer samman så kommer det att ske.

Detta är såklart ingenting som är enskild förklaring till varför det sker eller inte sker och inte heller något som på något sätt gör det ok. Det är mycket som skiljer sig mellan hur män och kvinnor upplever samhället och vad det skapar för problem för oss. Vissa saker kan vi påverka, andra inte.

Va? Alla personer som är där när något händer. Det är i alla fallen som hänt nu med Timell, Weinstein osv även många kvinnor i omgivningarna som inte har sagt något, som har hållt tyst (och även män såklart). Det man pratar om är att "män måste ta ansvar och säga ifrån", män som då inte gjort något. Det som rimligtvis gäller är att människor måste ta ansvar, inte specifikt män.

Det är upp till oss alla att göra världen till en bättre plats.

Men jag har inte påstått att ingen ska ta ansvar, det läste du in själv på något märkligt sätt. Men ansvarsfördelningen mellan förtryckt och förtryckare kan man knappast begära vara jämnt fördelat. Jag lägger inte till mer då andra redan svarat utmärkt åt mig. Men det är liksom ingen som argumenterar emot att alla ska ta någon form av ansvar.

Men jag har inte påstått att ingen ska ta ansvar, det läste du in själv på något märkligt sätt. Men ansvarsfördelningen mellan förtryckt och förtryckare kan man knappast begära vara jämnt fördelat. Jag lägger inte till mer då andra redan svarat utmärkt åt mig. Men det är liksom ingen som argumenterar emot att alla ska ta någon form av ansvar.
Det är ingen som heller har sagt att det är den förtryckta som ska ta ansvar för andras handlingar så jag vet inte varför du tar upp det öht.

• Gilla
Du bör fråga varför det är så viktigt att använda sig av uttryck man inte menar i tråd efter tråd. När samma uttryck upprepas trots att man medgett att man inte menar det så är det inte utan att jag undrar om det inte är något annat än bara att man uttrycker sig fel som ligger bakom.
Men det verkar ju bara vara du som inte förstår vad som menas? Det är rätt tröttsamt att så stor del av en viktig diskussion tas upp av att du skall påpeka att ett uttryck enligt dig används på ett felaktigt sätt. Och jag har inte ens läst många såna här trådar på buke, jag kan tänka mig att de som är riktigt engagerade är rätt less..

Men det verkar ju bara vara du som inte förstår vad som menas? Det är rätt tröttsamt att så stor del av en viktig diskussion tas upp av att du skall påpeka att ett uttryck enligt dig används på ett felaktigt sätt. Och jag har inte ens läst många såna här trådar på buke, jag kan tänka mig att de som är riktigt engagerade är rätt less..
Nej det är snarare så att det är en stor grupp som inte bryr sig om man skuldbelägger en hel grupp eller använder felaktiga uttryck om den gruppen eftersom det är män det skrivs om. Man skiter helt enkelt i om någon ens skulle skriva alla män, 100% av männen. Gör man samma "misstag" med att generalisera om kvinnor även om "folk förstår vad man menar" så skulle folk bry sig.

Så det beror på vem det är som får skit, inte att skit inte spelar någon roll.

Det är ingen som heller har sagt att det är den förtryckta som ska ta ansvar för andras handlingar så jag vet inte varför du tar upp det öht.

Ingen?
”Men säg ifrån”, ”bli inte full”, ”klä dig inte så du signalerar prostitution”, ”gå inte ut”, ”följ inte med en kille hem” etc etc.
Det är väl ändå att lägga ansvaret på den som riskerar bli offer?

Du menade att kvinnor och män har samma ansvar. Jag menar att den förtryckta aldrig kan belastas med samma ansvar som förtryckaren. Man kan helt enkelt inte begära något sådant av någon som blir förtryckt. Att begära något sådant är samtidigt att skapa någon form av falsk maktbalans, som att makten att säga ifrån med samma form av konsekvens skulle vara 50/50, när det i själva verket inte ser ut så i verkligheten. Män lyssnar mer på män. Inte kvinnor.

Det betyder inte att kvinnor inte ska säga ifrån.

Ingen?
”Men säg ifrån”, ”bli inte full”, ”klä dig inte så du signalerar prostitution”, ”gå inte ut”, ”följ inte med en kille hem” etc etc.
Det är väl ändå att lägga ansvaret på den som riskerar bli offer?
Är inte den användaren bannad? Jag syftade på nuvarande diskussionen i tråden och har blivit upplyst om att det inte är bra att diskutera användare som i är deltagare i tråden.

Nej det är snarare så att det är en stor grupp som inte bryr sig om man skuldbelägger en hel grupp eller använder felaktiga uttryck om den gruppen eftersom det är män det skrivs om.

Men du fattar inte det komplett vridna i sättet att fokusera på uttryck kring en grupp som trakasserar, våldtar och mördar kvinnor? Att du hellre sätter fokus på ord än den fruktansvärda verklighet som många kvinnor lever i? Det säger en hel del om dig.

Du menade att kvinnor och män har samma ansvar. Jag menar att den förtryckta aldrig kan belastas med samma ansvar som förtryckaren. Man kan helt enkelt inte begära något sådant av någon som blir förtryckt. Att begära något sådant är samtidigt att skapa någon form av falsk maktbalans, som att makten att säga ifrån med samma form av konsekvens skulle vara 50/50, när det i själva verket inte ser ut så i verkligheten. Män lyssnar mer på män. Inte kvinnor.

Det betyder inte att kvinnor inte ska säga ifrån.
Jag menar att alla människor har samma ansvar att försöka göra världen bättre efter förmåga. Därför ser jag inget syfte i att man i t.ex. media pratar om att "män måste börja ta ansvar", alla måste ta ansvar. Jag vill inte dela upp samhället i män, kvinnor, invandrare, svenskar och därmed ser jag det som lämpligare att vi behandlar och bemöter varandra som människor, inte kön, hudfärg, ursprung, sexuell läggning.

Men du fattar inte det komplett vridna i sättet att fokusera på uttryck kring en grupp som trakasserar, våldtar och mördar kvinnor? Att du hellre sätter fokus på ord än den fruktansvärda verklighet som många kvinnor lever i? Det säger en hel del om dig.
Du ser det som gruppen som gör det, jag ser det som individer i den gruppen och individer i andra grupper som gör det. Tillsammans kan vi lösa problemen, inte genom att förstärka grupptänket.

• Gilla
Nej det är snarare så att det är en stor grupp som inte bryr sig om man skuldbelägger en hel grupp eller använder felaktiga uttryck om den gruppen eftersom det är män det skrivs om. Man skiter helt enkelt i om någon ens skulle skriva alla män, 100% av männen. Gör man samma "misstag" med att generalisera om kvinnor även om "folk förstår vad man menar" så skulle folk bry sig.

Så det beror på vem det är som får skit, inte att skit inte spelar någon roll.

Fast man generaliserar ju ofta om könen.
Och vissa saker är vanligare bland kvinnor respektive män.
Du brukar man för att enklare och snabbare kunna föra diskussioner, dialoger etc generalisera och inte pilla på detaljnivå.
Precis som man säger ”bilar” om rätt olika typer av bilar, elbilar som diesel som bensin. När man säger bilar släpper ut si och så mkt kan man inte varje gång man säger den meningen rada upp elbilar, de som drivs av solljus eller kärnkraft eller enhörningsdamm för att exkludera dem. Det går inte att prata så.

Och de allra flesta vettiga personer tar inte illa vid sig när sakfrågan är så mkt större än ens individuella ev kränkthet och sabbar inte viktiga diskussioner genom att konstant säga.
”Inte min elbil!” När alla redan vet det. Om elbilar som grupp och om just din elbil. Eftersom vi både sett det, läst om det och behövt lyssna på det från typ femtioelvatusen som känner sig orättvist behandlade utan större grund.

Jag menar att alla människor har samma ansvar att försöka göra världen bättre efter förmåga. Därför ser jag inget syfte i att man i t.ex. media pratar om att "män måste börja ta ansvar", alla måste ta ansvar. Jag vill inte dela upp samhället i män, kvinnor, invandrare, svenskar och därmed ser jag det som lämpligare att vi behandlar och bemöter varandra som människor, inte kön, hudfärg, ursprung, sexuell läggning.

Nej, man har inte samma ansvar. En förtryckt har inte samma ansvar som förtryckaren. Det är en falsk maktbalans som inte existerar i verkligheten. Jag tänker inte upprepa mig igen.

Det är rätt många kvinnor som kämpat och kämpar utan att tillräckligt många män bryr dig. Och de underhåller problemet iom sin flathet. De är ju ändå rätt många.
När man själv är utsatt är man ofta mer benägen att kämpa.
Thats why..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka