Fast man generaliserar ju ofta om könen.
Och vissa saker är vanligare bland kvinnor respektive män.
Du brukar man för att enklare och snabbare kunna föra diskussioner, dialoger etc generalisera och inte pilla på detaljnivå.
Precis som man säger ”bilar” om rätt olika typer av bilar, elbilar som diesel som bensin. När man säger bilar släpper ut si och så mkt kan man inte varje gång man säger den meningen rada upp elbilar, de som drivs av solljus eller kärnkraft eller enhörningsdamm för att exkludera dem. Det går inte att prata så.

Och de allra flesta vettiga personer tar inte illa vid sig när sakfrågan är så mkt större än ens individuella ev kränkthet och sabbar inte viktiga diskussioner genom att konstant säga.
”Inte min elbil!” När alla redan vet det. Om elbilar som grupp och om just din elbil. Eftersom vi både sett det, läst om det och behövt lyssna på det från typ femtioelvatusen som känner sig orättvist behandlade utan större grund.
Jag håller med och håller man sig till sådana generaliserande uttryck så är det inte problematiskt.

Att säga att män begår brott är inte problematiskt. Att säga att män våldtar kvinnor är inte ett problem. När man säger i princip alla män trakasserar kvinnor sexuellt, då går man bortom en generalisering för att förenkla diskussionen och ger sig in på helt andra vatten.

Det är inte bara den användaren i samhället som låter så. Det är ju tom så det låtit i rätten tom iaf nyligen och så det låter på många andra ställen i samhället.
Ingen syftade på diskussionen och då mer nyligen, det finns personer som resonerar så i samhället det är jag medveten om.

Utan samhällsstruktur finns ingen kultur, inga sociala kontrakt, inga förutsägbara beteendemönster. Sedan kan folk givetvis anse att det finns kulturell/språklig/social struktur, men att den av nån orsak inte inkluderar just konceptet kön/genus.

Vissa grupper är väldigt snabba på att prata struktur när det kommer till hedersvåld, våld i förorter, våld mellan olika etniska grupper, etc. Däremot när det kommer till våld inom den egna gruppen så försvinner snabbt strukturen och omvandlas till individens val.

Givetvis lever vi i en intersektionell värld. Du är inte enbart ditt kön. Det är väl ganska självklart för alla? Men för att kunna prata om samhällspåverkan så måste vi ju se gemensamma strukturella drag? Det är ju vad i princip alla politiska frågor baseras på...

Jag förstår inte problemet med att prata om mäns våld mot kvinnor, när frågan handlar om just mäns våld mot kvinnor. Likaså som jag inte förstår problemet är att prata om exempelvis vuxnas våld emot barn utan att genast känna behov av att rabbla "inte alla vuxna".

Vilket manligt beteende växer män upp med - att ta emot stryk och hot om stryk, få allt som man äger och har sönderslaget. Eller är det att se till att där alltid är någon vuxen i närheten om man inte har möjlighet att flytta sig i en grupp som kan trygga terrorbalansen när man förflyttar sig mellan lektionssalarna. Alternativt att alltid välja en annan oväntad väg, klättra ut genom fönster är en sådan "nödutgång", kunna klättra snabbt på höga stängsel en annan, förutsatt man aldrig har för tung packning.
Eller "att dra åt helvete" och sätta sig på en sten där ingen ser att en sitter timme ut och timme in och lipar.

De pojkar som bar sig åt så att situationen vart på det viset var få, de flesta andra elever var diplomatiskt skickliga mähän som lyckade knalla förbi dessa utan att ha ont av dem mot att de heller inte såg.

Jag håller med dig helt om att den bilden av manlighet är gräslig, både för den stackars pojke som ska piskas in i rollen som Man, och för omgivningen som ska behöva hantera denna Man sedan.

Det är tur att manlighet är så brett och har utvecklats så mycket. Jag upplever (som kvinna, så kanske felaktigt) att det finns ett bredare spektrum av mansroller idag. Mer att välja på och större acceptans för variation även inom normen.

Jag håller med dig helt om att den bilden av manlighet är gräslig, både för den stackars pojke som ska piskas in i rollen som Man, och för omgivningen som ska behöva hantera denna Man sedan.

Det är tur att manlighet är så brett och har utvecklats så mycket. Jag upplever (som kvinna, så kanske felaktigt) att det finns ett bredare spektrum av mansroller idag. Mer att välja på och större acceptans för variation även inom normen.
Det där är ingen mansroll, det är ligister.

Jo - men de är de som stämmer bäst med vad som framhålls som manligt beteende.
En viss grupp hävdar det utifrån att det gynnar deras syften. Men det innebär inte att det är sant, den typ av mobbing du beskrev är fegt och motsatsen till manligt.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag håller med och håller man sig till sådana generaliserande uttryck så är det inte problematiskt.

Att säga att män begår brott är inte problematiskt. Att säga att män våldtar kvinnor är inte ett problem. När man säger i princip alla män trakasserar kvinnor sexuellt, då går man bortom en generalisering för att förenkla diskussionen och ger sig in på helt andra vatten.

Jag tror faktiskt att de flesta män någon gång har trakasserat en kvinna sexuellt. Dom flesta kvinnor har trots allt blivit trakasserade vid upprepade tillfällen. Jag tror att det är en så stor del av våran kultur och jag tror oftast inte att män gör det för att trakassera utan för att det är så de tror att man gör. Det reflekteras inte över ens egna och andras beteende helt enkelt.

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-mannen-som-sex-trakasserar-ar-omedvetna-/

Är inte den användaren bannad? Jag syftade på nuvarande diskussionen i tråden och har blivit upplyst om att det inte är bra att diskutera användare som i är deltagare i tråden.
Du förnekar att diskussionen finns, då är det väl rimligt att påpeka att du har fel. Det är knappast att diskutera en användare att erkänna att åsikten finns i tråden. Den har varit ganska dominerande.

Jag tror faktiskt att de flesta män någon gång har trakasserat en kvinna sexuellt. Dom flesta kvinnor har trots allt blivit trakasserade vid upprepade tillfällen. Jag tror att det är en så stor del av våran kultur och jag tror oftast inte att män gör det för att trakassera utan för att det är så de tror att man gör. Det reflekteras inte över ens egna och andras beteende helt enkelt.

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-mannen-som-sex-trakasserar-ar-omedvetna-/
På vilken nivå är det du menar att de flesta män har gjort något? Att tafsa på dansgolvet? Våldtäkt? Titta på en rumpa på gymmet?

Och med de flesta syftar du på hur stor andel? 2/3?

Jag tror vi ska skilja de som burit sig illa åt någon enstaka gång (och kanske vuxit ifrån det) och på ett mindre allvarligt vis och de som sätter det i system och/eller har det som sin grundsyn när det gäller relationen mellan könen.

Du förnekar att diskussionen finns, då är det väl rimligt att påpeka att du har fel. Det är knappast att diskutera en användare att erkänna att åsikten finns i tråden. Den har varit ganska dominerande.
Dominerande har den inte varit och jag förnekar inte att den funnits, jag höll med.

Jag tror vi ska skilja de som burit sig illa åt någon enstaka gång (och kanske vuxit ifrån det) och på ett mindre allvarligt vis och de som sätter det i system och/eller har det som sin grundsyn när det gäller relationen mellan könen.

Absolut. Men om man ska kolla på beteendet som strukturellt problem så ser man ändå att det är så.

Du skrev precis att ingen skrivit om det, det var först då folk påtalade ditt fel som du höll med men började dilla om att vi inte ska diskutera frånvarande, vilket inte gjordes utan det var åsikter som diskuterades.
Jag syftade på nyligen men var oklar, någon påpekade att det inte stämde och jag klargjorde hur jag menade. Det är skillnaden, när jag har fel och får det påpekat så ändrar jag mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka