Hade vi alla varit multimiljonärer om det inte fanns ett patriarkat och en machokultur?
Om inte om funnes skrev jag, eller hur? Om tipsraden går in blir jag miljonär, om inte han varit så elak så hade han varit trevlig och så vidare. det handlar alltså om det lilla ordet om. Som i det svenska ordspråket, om inte om funnes så....
 
Jag tror att dessa personer också skulle må bra av att slippa machokulturen. Som jag skrev till @lil-sis så handlar det även om pojkars välmående. Att tvingas in i mansrollen tror jag inte är bra för någon. Inte att tvingas in i kvinnorollen heller.
Du förutsätter att det alltid tvingas, givetvis finns det även folk som helt enkelt är sådana. Vissa skulle förlora makt och inflytande, vissa skulle tjäna. Du tror att alla skulle bara tjäna, det är ganska.. märkligt.
 
Du kan veta vem du anser våldtagit dig. Det vet vanligen ingen annan. Och likaså är det inte säkert att rätten håller med om att det objektivt är en våldtäkt även om det är klarlagt exakt vad som skett.

Läggs ett brott ner pga brist på bevis är det just pga brist på bevis. Om det är rätt misstänkt eller inte inte varierar. Den sm blivit våldtagen av en okänd vet inte vem det är med säkerhet.

Brist på bevis innebär fortfarande inte att det inte har hänt. En domstol säger inte var som är sant och inte. En domstol tar ställning till om bevisen räcker för fällande dom. Jag tycker att det är jättemärkligt att påstå att det är vad jag "anser", en våldtäkt är en våldtäkt, det är liksom oftast inte det som leder till en friande dom utan bristen på bevis att mannen faktiskt gjort det. Och det kan jag ju veta eftersom jag var där.
 
Jag tror att dessa personer också skulle må bra av att slippa machokulturen. Som jag skrev till @lil-sis så handlar det även om pojkars välmående. Att tvingas in i mansrollen tror jag inte är bra för någon. Inte att tvingas in i kvinnorollen heller.
Det finns många som väljer mansrollen respektive kvinnorollen och är fullt nöjda.
Vad du tror och verkligheten skiljer sig ibland åt. Här tror jag du är ute på hal is. Vissa kommer att må bättre och andra sämre. Vi är olika och föredrar olika saker, machokulturen är inte enbart av av ondo och definitivt inte för alla.
 
Jag tror att dessa personer också skulle må bra av att slippa machokulturen. Som jag skrev till @lil-sis så handlar det även om pojkars välmående. Att tvingas in i mansrollen tror jag inte är bra för någon. Inte att tvingas in i kvinnorollen heller.
Det är väl inte rollen som får dem att må illa utan tvånget?
 
Det finns många som väljer mansrollen respektive kvinnorollen och är fullt nöjda.
Vad du tror och verkligheten skiljer sig ibland åt. Här tror jag du är ute på hal is. Vissa kommer att må bättre och andra sämre. Vi är olika och föredrar olika saker, machokulturen är inte enbart av av ondo och definitivt inte för alla.
Och det gör hela den här saken så komplicerad. ett agerande av en man visavi en kvinna betraktas av kvinnan som ett övergrepp. Samma agerande mot en annan kvinna blir istället inledningen till en positiv kväll.
 
Du förutsätter att det alltid tvingas, givetvis finns det även folk som helt enkelt är sådana. Vissa skulle förlora makt och inflytande, vissa skulle tjäna. Du tror att alla skulle bara tjäna, det är ganska.. märkligt.

Självklart skulle vissa män förlora på att machokulturen försvann, precis som att män som grupp förlorar en del av makten vid jämställdhet. De vinner ju dock något annat, eftersom många män mår väldigt dåligt av mansrollen, se till exempel mäns överrepresentation i självmordsstatistiken. Jag tycker inte att det är ett skäl till att inte arbeta för jämställdhet.
 
Du förutsätter att det alltid tvingas, givetvis finns det även folk som helt enkelt är sådana. Vissa skulle förlora makt och inflytande, vissa skulle tjäna. Du tror att alla skulle bara tjäna, det är ganska.. märkligt.

Du tror att vissa helt enkelt föds med en obefintlig kvinnosyn? Om en pojkbebis skulle växa upp helt isolerad från ALLT. Alltså, verkligen helt isolerad. Tror du att han ändå kan bli en "macho-snubbe"?
 
Självklart skulle vissa män förlora på att machokulturen försvann, precis som att män som grupp förlorar en del av makten vid jämställdhet. De vinner ju dock något annat, eftersom många män mår väldigt dåligt av mansrollen, se till exempel mäns överrepresentation i självmordsstatistiken. Jag tycker inte att det är ett skäl till att inte arbeta för jämställdhet.
Det kommer bli annorlunda det håller jag med om. Precis vad som kommer förändras och vilka som tjänar på det är lite mer diskutabelt. Jag tror inte att lösningarna på problemen som ofta nämns är andra könsroller/friare könsroller. Om det hjälper så är det genom indirekta effekter inte primära.
 
Det finns många som väljer mansrollen respektive kvinnorollen och är fullt nöjda.
Vad du tror och verkligheten skiljer sig ibland åt. Här tror jag du är ute på hal is. Vissa kommer att må bättre och andra sämre. Vi är olika och föredrar olika saker, machokulturen är inte enbart av av ondo och definitivt inte för alla.

Hur kan en bebis välja? Hur kan en treåring välja?
Läs mitt inlägg nr 109.

Vad du tror och verkligheten skiljer sig ibland åt.

Den här meningen fattar jag inte.
 
Du tror att vissa helt enkelt föds med en obefintlig kvinnosyn? Om en pojkbebis skulle växa upp helt isolerad från ALLT. Alltså, verkligen helt isolerad. Tror du att han ändå kan bli en "macho-snubbe"?
Obefintlig kvinnosyn? Jag vet inte vad det betyder. Macho betyder inte automatiskt för mig att kvinnor inte har något värde eller är objekt eller vad det nu är du syftar på.
 
Brist på bevis innebär fortfarande inte att det inte har hänt. En domstol säger inte var som är sant och inte. En domstol tar ställning till om bevisen räcker för fällande dom. Jag tycker att det är jättemärkligt att påstå att det är vad jag "anser", en våldtäkt är en våldtäkt, det är liksom oftast inte det som leder till en friande dom utan bristen på bevis att mannen faktiskt gjort det. Och det kan jag ju veta eftersom jag var där.
Din definition av våldtäkt stämmer inte överens med alla andras definition och visas stämmer inte överens med lagen. Upplever du det som du är våldtagen så är du givetvis det i ditt perspektiv men kanske inte i rättens eller förövarens. Det tar inte ifrån dig känslan men det ger dig kanske inte lagligt stöd.
Det är vad jag vet hyfsat vanligt att det finns tekniska bevis såsom sperma, men åsikterna går isär om vad som har hänt. Det händer även att parterna är hyfsat eniga om vad som hänt men rätten friar då de inte anser det är våldtäkt. Om rätten friar oavsett anledning så anses det att förövaren inte begått brottet oavsett vad du vet. Oskyldig till motsatsen bevisats.
 
Det har väl inget med illamående att göra :confused: Det är lika mycket tvånget av samhället som får en negativ uppväxt som de könsroller vi har (mansrollen i detta fall) och tvingas in i.
Konstigt..jag hade ju precis för mig att jag skrev att det var tvånget som fick folk att må illa:angel:
 
Obefintlig kvinnosyn? Jag vet inte vad det betyder. Macho betyder inte automatiskt för mig att kvinnor inte har något värde eller är objekt eller vad det nu är du syftar på.

De flesta män har en väldigt skev och/eller näst intill obefintlig kvinnosyn. Det har med machokulturen att göra. Nej, macho betyder inte att en kvinna är sämre eller är ett objekt. Men machokulturen bidrar till mäns kvinnosyn. Väldigt mycket. Och att pojkar växer upp med att det är okej att tafsa på flickor har ju med machokulturen att göra.
 
Din definition av våldtäkt stämmer inte överens med alla andras definition och visas stämmer inte överens med lagen. Upplever du det som du är våldtagen så är du givetvis det i ditt perspektiv men kanske inte i rättens eller förövarens. Det tar inte ifrån dig känslan men det ger dig kanske inte lagligt stöd.
Det är vad jag vet hyfsat vanligt att det finns tekniska bevis såsom sperma, men åsikterna går isär om vad som har hänt. Det händer även att parterna är hyfsat eniga om vad som hänt men rätten friar då de inte anser det är våldtäkt. Om rätten friar oavsett anledning så anses det att förövaren inte begått brottet oavsett vad du vet. Oskyldig till motsatsen bevisats.

Och det är ju just precis det är som är en anledning till varför så många inte vill/vågar anmäla. För det kommer ändå inte leda någonstans. Våldtäkten har skett oavsett vad rätten säger. Jag tror knappast att offret och förövaren går där ifrån och ba "nehe, det var nog ingen våldtäkt ändå", även fast båda är 100% säkra på att det var en våldtäkt. Inte för att jag tror att det är vanligt att förövaren skulle erkänna, men ändå.
 
De flesta män har en väldigt skev och/eller näst intill obefintlig kvinnosyn. Det har med machokulturen att göra. Nej, macho betyder inte att en kvinna är sämre eller är ett objekt. Men machokulturen bidrar till mäns kvinnosyn. Väldigt mycket. Och att pojkar växer upp med att det är okej att tafsa på flickor har ju med machokulturen att göra.
"De flesta män har en väldigt skev och/eller näst intill obefintlig kvinnosyn."
Vad menar du med obefintlig kvinnosyn? Har de inte upptäckt att de finns kvinnor? Vad jag märkt har alla en kvinnosyn, den må vara konstig, nedvärderande, att kvinnor är värdelösa eller för den delen höga tankar om kvinnor men nog har alla en kvinnosyn.

Sen tror jag du snarare har en skev bild av män än att nästan alla har en skev kvinnosyn. Många män (kanske rent av en majoritet) är faktiskt levande välmenande varelser som har hyfsad koll på att kvinnor är levande tänkande varelser och har samma rätt i samhället som de på alla plan. Vissa lever till och med upp till det.
 
De flesta män har en väldigt skev och/eller näst intill obefintlig kvinnosyn. Det har med machokulturen att göra. Nej, macho betyder inte att en kvinna är sämre eller är ett objekt. Men machokulturen bidrar till mäns kvinnosyn. Väldigt mycket. Och att pojkar växer upp med att det är okej att tafsa på flickor har ju med machokulturen att göra.
Vad är en obefintlig kvinnosyn? Att man inte har en syn på kvinnor? Jag förstår inte vad det begreppet innefattar? Jag försöker inte vara otrevlig eller dryg här utan helt enkelt att om jag ska argumenta med eller mot något så vill jag gärna veta vad det betyder för dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp