Din definition av våldtäkt stämmer inte överens med alla andras definition och visas stämmer inte överens med lagen. Upplever du det som du är våldtagen så är du givetvis det i ditt perspektiv men kanske inte i rättens eller förövarens. Det tar inte ifrån dig känslan men det ger dig kanske inte lagligt stöd.
Det är vad jag vet hyfsat vanligt att det finns tekniska bevis såsom sperma, men åsikterna går isär om vad som har hänt. Det händer även att parterna är hyfsat eniga om vad som hänt men rätten friar då de inte anser det är våldtäkt. Om rätten friar oavsett anledning så anses det att förövaren inte begått brottet oavsett vad du vet. Oskyldig till motsatsen bevisats.

Jovisst, men vi har ju en lag som säger vad som är våldtäkt, det handlar inte om godtyckliga tolkningar. Jag ifrågasätter inte att man är oskyldig till motsatsen bevisas, jag ifrågasätter att domstolen skulle stå för någon slags sanning, det gör de inte och kan heller ingen göra. Om jag slår dig och sen nekar i domstolen till att jag slagit dig så jag frias så innebär det inte att du inte utsatts för våld av mig och du vet fortfarande om att jag utsatt dig för våld. Det innebär bara att jag inte kommer fp ett straff för att bevisen inte räckte. Det kommer inte stå i domen att "julgrisen har inte slagit lobelia" som någon sorts sanning. Jag tycker att det blir farligt när man hamnar i att det som inte leder till fällande dom inte är en våldtäkt/våld. Sedan är jag helt med på att man inte ska straffas om man inte blir dömd och att vi inte ska ha människor som tar lagen i egna händer osv, men att säga att det inte är en våldtäkt tycker jag blir oerhört märkligt.
 
Senast ändrad:
"De flesta män har en väldigt skev och/eller näst intill obefintlig kvinnosyn."
Vad menar du med obefintlig kvinnosyn? Har de inte upptäckt att de finns kvinnor? Vad jag märkt har alla en kvinnosyn, den må vara konstig, nedvärderande, att kvinnor är värdelösa eller för den delen höga tankar om kvinnor men nog har alla en kvinnosyn.

Med obefintlig kvinnosyn så menar jag att män behandlar kvinnor som objekt. Som något dom kan behandla hur som helst, göra vad som helst med och skita i kvinnans konsekvenser.

Sen tror jag du snarare har en skev bild av män än att nästan alla har en skev kvinnosyn. Många män (kanske rent av en majoritet) är faktiskt levande välmenande varelser som har hyfsad koll på att kvinnor är levande tänkande varelser och har samma rätt i samhället som de på alla plan. Vissa lever till och med upp till det.

Måste en alltid nämna "inte alla män..."? :banghead:
 
Vad är en obefintlig kvinnosyn? Att man inte har en syn på kvinnor? Jag förstår inte vad det begreppet innefattar? Jag försöker inte vara otrevlig eller dryg här utan helt enkelt att om jag ska argumenta med eller mot något så vill jag gärna veta vad det betyder för dig.

Jag svarade på det i inlägg #122
 
Med obefintlig kvinnosyn så menar jag att män behandlar kvinnor som objekt. Som något dom kan behandla hur som helst, göra vad som helst med och skita i kvinnans konsekvenser.



Måste en alltid nämna "inte alla män..."? :banghead:
Då håller jag inte med. Män från kulturer med starka könsroller är ofta väldigt medvetna och uppskattande om kvinnors värde. Om något så blir det för mycket värde.
 
Och det är ju just precis det är som är en anledning till varför så många inte vill/vågar anmäla. För det kommer ändå inte leda någonstans. Våldtäkten har skett oavsett vad rätten säger. Jag tror knappast att offret och förövaren går där ifrån och ba "nehe, det var nog ingen våldtäkt ändå", även fast båda är 100% säkra på att det var en våldtäkt. Inte för att jag tror att det är vanligt att förövaren skulle erkänna, men ändå.
.

Nej våldtäkten har inte alltid skett, i så fall hade vi inte behövt någon rättegång utan kunde dömt den tilltalade direkt - åtminstone om det finns teknisk bevisning. Rättens uppgift är

1. Ta reda vad som hänt
2. Bedöma om det är ett brott
3. Bedöma om den tilltalade är skyldig till att ha begått brottet
4. Utdöma eventuell påföljd.

Det är tragiskt att inte fler blir dömda, men det ligger i brottets natur, ord står mot ord. Och visst finns det mycket att göra för de utsatta kvinnorna. Visst kanske lagarna inte alltid är optimalt utformade men för att få flertalet dömda behöver vi byta rättssystem och minska beviskraven. Det tror jag få är beredda på att göra.
 
Machokulturen finns i hela världen och med den kommer även en skev kvinnosyn.
Va? hur är det ett svar på vad jag skrev? Du har bestämt att det kommer med en "skev" kvinnosyn men för mig har inte "machokulturen" (vad det nu är) inneburit att kvinnan nedvärderas.
 
Måste en alltid nämna "inte alla män..."? :banghead:
Du skrev de flesta män har en obefintlig eller skev kvinnosyn och jag håller inte med dig där, det är inte så att jag anser att ett lite fåtal har en god eller okej kvinnosyn utan jag anser det är många som har det. Jag räknar in en hel del här som inte är perfekta men för dens skull inte har en skev kvinnosyn. Obefintlig begriper jag mig inte på dock, så gott som alla i samhället relaterar till kvinnor på något vis.

Det handlar inte om att märka ord som du vill få det till utan att jag inte håller med alls.
 
Jovisst, men vi har ju en lag som säger vad som är våldtäkt, det handlar inte om godtyckliga tolkningar. Jag ifrågasätter inte att man är oskyldig till motsatsen bevisas, jag ifrågasätter att domstolen skulle stå för någon slags sanning, det gör de inte och kan heller ingen göra. Om jag slår dig och sen nekar i domstolen till att jag slagit dig så jag frias så innebär det inte att du inte utsatts för våld av mig och du vet fortfarande om att jag utsatt dig för våld. Det innebär bara att jag inte kommer fp ett straff för att bevisen inte räckte. Det kommer inte stå i domen att "julgrisen har inte slagit lobelia" som någon sorts sanning. Jag tycker att det blir farligt när man hamnar i att det som inte leder till fällande dom inte är en våldtäkt/våld. Sedan är jag helt med på att man inte ska straffas om man inte blir dömd och att vi inte ska ha människor som tar lagen i egna händer osv, men att säga att det inte är en våldtäkt tycker jag blir oerhört märkligt.

Nej domstolen talar inte om vad sanningen är, den dömer utifrån lagar och förordningar. Domstolen vet inte vad som hänt utan dömer utifrån vad som kommer fram i domstolen. De kommer aldrig att fastslå att en våldtäkt inte skett, endast meddela vad de bedömer ha hänt (eller om de inte ens kan fastslå det) och fria eller fälla utifrån det och säger inte att det är en absolut sanning. Blir det inte en fällande dom är den åtalade frikänd från våldtäkten och ska av samhället betraktas som oskyldig. Du kanske ska läsa några domar och se hur de uttrycker sig.
------
Om du anser att jag slog dig (och det är din helt ärliga uppfattning) och jag anser (min ärliga mening) att jag sträckte mig efter en boll och inte såg dig komma utan du mer eller mindre sprang in i min hand och det inte finns något som styrker någon av utsagorna så kommer

1 Domstolen få ta ställning till vad de tror har hänt och döma/fria utifrån det.
2 Du anse att jag slog dig
3 Jag anse att jag fångade en boll och det var en ren olyckshändelse att du kom i vägen.

Detta kommer sannolikt inte att ändras oavsett dom.
 
.

Nej våldtäkten har inte alltid skett, i så fall hade vi inte behövt någon rättegång utan kunde dömt den tilltalade direkt - åtminstone om det finns teknisk bevisning. Rättens uppgift är

1. Ta reda vad som hänt
2. Bedöma om det är ett brott
3. Bedöma om den tilltalade är skyldig till att ha begått brottet
4. Utdöma eventuell påföljd.

Det är tragiskt att inte fler blir dömda, men det ligger i brottets natur, ord står mot ord. Och visst finns det mycket att göra för de utsatta kvinnorna. Visst kanske lagarna inte alltid är optimalt utformade men för att få flertalet dömda behöver vi byta rättssystem och minska beviskraven. Det tror jag få är beredda på att göra.
Men varför plockar vi inte bara bort brottet våldtäkt från lagboken då så försvinner ju alla våldtäkter? :) Poff! Borta! Inga våldtäkter mer, problemet löst! :banana:
 
Du skrev de flesta män har en obefintlig eller skev kvinnosyn och jag håller inte med dig där, det är inte så att jag anser att ett lite fåtal har en god eller okej kvinnosyn utan jag anser det är många som har det. Jag räknar in en hel del här som inte är perfekta men för dens skull inte har en skev kvinnosyn. Obefintlig begriper jag mig inte på dock, så gott som alla i samhället relaterar till kvinnor på något vis.

Det handlar inte om att märka ord som du vill få det till utan att jag inte håller med alls.
ord är ett verktyg som måste användas rätt annars leder det bara till missförstånd
 
Med obefintlig kvinnosyn så menar jag att män behandlar kvinnor som objekt. Som något dom kan behandla hur som helst, göra vad som helst med och skita i kvinnans konsekvenser.
Och du anser inte att det är en kvinnosyn (alltså hur man uppfattar kvinnor) att uppfatta dem och behandla dem som objekt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp