Svaret på frågan är ja. Jag har nog aldrig hört om någon kvinna som däckat helt naken på en parkbänk och blivit våldtagen. Det kanske har hänt, men då var det fortfarande inte kvinnans fel på ngt vis.

Dom flesta övergrepp sker ju i hemmiljö, arbetsplats eller på skola. Eller bland andra bekanta. Och på fest, givetvis. Men dom flesta sker INTE när kvinnan ligger däckad och naken ute någonstans, så det känns inte riktigt relevant tycker ja.

Nope. Risken är inte mindre ens i nyktert tillstånd.
Risken för våldtäkt finns när en våldtäktsman är närvarande, varken mer eller mindre.

Alltså. Jag är inte en sak som någon lämnat. Det är inte jämförbart med att någon snor en bil. Det är inte jämförbart med att någon snor någons tv eller smycken. Det är en MAKTHANDLING mot en PERSON. Inte något en tjuv snor för att de vill ha pengar eller saker. Det är inte jämförbart och jag är trött på att jämföras med ett jävla objekt.
Det underliga är, att om man tittar på statistik vad det gäller unga kvinnor så är en majoritet av dem som utsätts för övergrepp berusade när detta sker. Och det borde ju inte vara så om det du säger stämmer.

Att det inte framgår av dina inlägg såklart.
Vilket då? Att jag försöker vara förändringen jag vill se? Jag försöker vara tolerant och öppensinning, jag försöker hjälpa folk hjälpa sig själva, jag försöker peppa folk att gå vidare från problem.

Eller menar du för att förändringen i världen inte är något som prioriterar saker som du håller kärt högt? Det är bättre om du är tydlig så jag kan svara och bemöta det, jag vet inte vad du tycker inte är i linje med det jag skrev.

När? i och med att han valde att begå ett övergrepp och omsatte detta i handling..inte en sekund tidigare. Och för hundrade gången, det ansvaret är hans och bara hans, hur kan du ens tänka tanken att det inte skulle vara det? För jag kan det inte.
.

Ja för att du skrev det kanske i ditt scenario? Jag säger det igen, jag tror inte ens du förstår vad du skriver. Det är därför du hela tiden blir missförstådd som du uttrycker det.

Vilket då? Att jag försöker vara förändringen jag vill se? Jag försöker vara tolerant och öppensinning, jag försöker hjälpa folk hjälpa sig själva, jag försöker peppa folk att gå vidare från problem.

Eller menar du för att förändringen i världen inte är något som prioriterar saker som du håller kärt högt? Det är bättre om du är tydlig så jag kan svara och bemöta det, jag vet inte vad du tycker inte är i linje med det jag skrev.
Du behöver inte bemöta något ö h t, den bild som du gett av dig själ här stämmer inte överens med hur du skriver i diverse trådar här på buke.

Du får vara hur cynisk du vill, jag beskrev bara min approach. Ledsen om det var upprörande :)

Men du kan ju inte utgå ifrån att alla delar din approach i en diskussion? Då är det ju inte ett dugg märkligt att du finner mig "negativ och hätsk" och att jag skulle ha som enda intresse att sprida sådan stämning. Vi delar inte samma utgångspunkt och vi delar inte samma intresse av vad vi vill ha ut ifrån tråden.

Men du kan ju inte utgå ifrån att alla delar din approach i en diskussion? Då är det ju inte ett dugg märkligt att du finner mig "negativ och hätsk" och att jag skulle ha som enda intresse att sprida sådan stämning. Vi delar inte samma utgångspunkt och vi delar inte samma intresse av vad vi vill ha ut ifrån tråden.

Jag tar det för givet att ingen delar min approach. Det jag uppfattar som negativt och hätskt är stämningen i diskussion inte du du specifikt även om du också är en del av stämningen i diskussionen.

Att vi inte delar samma utgångspunkt är ganksa tydligt och det är inget problem i sig, snarare tvärtom. Det blir ganska tråkiga diskussioner om man bara ska diskutera med folk som delar precis samma åsikter och utgångspunkter. Det roliga är att lyckas få till utbyte med personer som tänker och tycker annorlunda, ibland kan man komma överens om något, ibland inte!

Att vi inte delar samma utgångspunkt är ganksa tydligt och det är inget problem i sig, snarare tvärtom. Det blir ganska tråkiga diskussioner om man bara ska diskutera med folk som delar precis samma åsikter och utgångspunkter. Det roliga är att lyckas få till utbyte med personer som tänker och tycker annorlunda, ibland kan man komma överens om något, ibland inte!

Agreed, men jag upplever att sådana diskussioner är extremt sällsynta på nätet (jag själv inräknat). Jag diskuterar och problematiserar dagarna i ända, och därför har min toleransnivå blivit extremt låg när det kommer till diskussioner som dessa. Det är inte värt min tid att försöka få ett utbyte av någon när skillnaderna mellan oss är så fundamentala. Inte heller vill jag använda min tid till att dela min kunskap inom ett ämne med någon som inte alls är intresserad.

OBS det beror givetvis på kontext. I en diskussion om jordbruk och när den bästa tiden att sätta potatis är kan diskussionen givetvis se helt annorlunda ut.

Agreed, men jag upplever att sådana diskussioner är extremt sällsynta på nätet (jag själv inräknat). Jag diskuterar och problematiserar dagarna i ända, och därför har min toleransnivå blivit extremt låg när det kommer till diskussioner som dessa. Det är inte värt min tid att försöka få ett utbyte av någon när skillnaderna mellan oss är så fundamentala. Inte heller vill jag använda min tid till att dela min kunskap inom ett ämne med någon som inte alls är intresserad.

OBS det beror givetvis på kontext. I en diskussion om jordbruk och när den bästa tiden att sätta potatis är kan diskussionen givetvis se helt annorlunda ut.
Men om det inte blir något utbyte eller kunskapsutbyte så kan det väl knappast kallas för diskussion egentligen? Blir väl snarast uppläxning? Inte menat som anklagande mot dig specifikt för det händer nog de allra flestaatt man hamnar i ett sådant "läge" stundtals.

Kanske för att det,om du läser lite annan statistik, framgår att det är ett STORT mörkertal. Då inte minst hos dom som blir drabbade av bekanta.
Vad tror det heter mörkertal för? Jo för att det inte finns statistik, endast uppskattningar.
Statistik bygger på redovisning-bara och uppföljningsbara fakta. Mörkertal är en uppskattning av antal gjord på erfarenhet. Den kan vara nog så verklig, i det här fallet håller jag med dig. Mörkertalet gällande övergrepp i hemmiljö överstiger vida de övergrepp som sker i offentlig miljö. Men eftersom en majoritet (förmodar man) inte anmäls så förblir det ett tal i mörker.

Senast ändrad:
Vad tror det heter mörkertal för? Jo för att det inte finns statistik, endast uppskattningar.

Well. Kollar du vad den har kampanjen gett för resultat så ser du hur många drabbade det är. Lyssnar du på kvinnor i din närhet kommer det bli ännu klarare :angel:

Ja skulle dra det så långt att jag tror inte att någon kvinna i Sverige inte har utsatts för någon typ av sexuella trakasserier/övergrepp.

Det är inte en uppskattning om man faktiskt börjar lyssna. Då ser man hur otroligt stort problemet är. Det är inga 5 procent drabbade. Ja hade varit glad om 5 procent INTE är drabbade, men det är önsketänkande :grin:

Well. Kollar du vad den har kampanjen gett för resultat så ser du hur många drabbade det är. Lyssnar du på kvinnor i din närhet kommer det bli ännu klarare :angel:

Ja skulle dra det så långt att jag tror inte att någon kvinna i Sverige inte har utsatts för någon typ av sexuella trakasserier/övergrepp.

Det är inte en uppskattning om man faktiskt börjar lyssna. Då ser man hur otroligt stort problemet är. Det är inga 5 procent drabbade. Ja hade varit glad om 5 procent INTE är drabbade, men det är önsketänkande :grin:
Ja det är ju bra att du bekräftar min beskrivning av mörkertal.
Då jag inte hittar någon annan statistik än den som kommer från brå så håller jag fast vid den som statistiskt relevant...allt annat är just uppskattningar.

Ja det är ju bra att du bekräftar min beskrivning av mörkertal.
Då jag inte hittar någon annan statistik än den som kommer från brå så håller jag fast vid den som statistiskt relevant...allt annat är just uppskattningar.

Håller inte med om att folks berättelser är uppskattningar. Dom räknas också.
Det är absolut inte korrekt att endast räkna med anmälda fall. Mer fel än så blir det inte.

Håller inte med om att folks berättelser är uppskattningar. Dom räknas också.
Det är absolut inte korrekt att endast räkna med anmälda fall. Mer fel än så blir det inte.
OK vad gör du då? Du lyssnar eller läser folks berättelser..sedan gör du en uppskattning som du grundar din uppfattning på, eller hur ;)
När man sedan ska jämföra olika städer, landsdelar eller tom länder så håller inte den metoden. Då kan man bara använda likvärdig statistik.

Saken är den att övergrepp, ofredanden och trakasserier mot kvinnor är så normalt och en del av vardagen att många kvinnor knappt ens tänker på att det sker.
Tack! En pusselbit i den kultur jag försökte hänvisa till som uppenbarligen går @landsbygdsbo helt förbi. Jag hade också kunnat skriva metoo på Fb men mina erfarenheter är ju "inte så farliga", utan sådant som "alla" råkar ut för och knappt stoppar in i långtidsminnet eftersom det är så vanligt och naturligt.

Jag tror nästan alla kvinnor har råkat ut för något som skulle kunna räknas som sexuellt ofredande eller trakasseri om det hade kunnat bevisats (dvs fastnat på film eller liknande). Det är nog nästintill 100% som råkat ut för något.

Eftersom det alltid blir en diskussion om män/alla män så blir det indirekt intressant att fråga: hur stor andel av männen tror ni någon gång har gjort något som räknas som sexuellt ofredande eller trakasserier?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka