Hur tycker du man ska lösa problemet när det så sällan leder någonstans att anmäla?

Vad tycker du om uppropet inom juridiken, där man nu sett att en del av de som dömer (och öht medverkar i rättsliga processen) i sexualbrott själva sexuellt trakasserar kvinnor?
Det att samma sak som förekommer i alla områden även sker inom den juridiska världen, förvånar mig inte det minsta. Det är en yrkeskår som består av människor med alla de fel som människor uppvisar. Att yrkeskår efter yrkeskår kommer med upprop är i sig ett naturligt fenomen när nu mediestormen är så stark o dominerande som den är nu.

Att lösa en konfliktsituation där ord står mot ord är nästintill omöjligt att lösa i en demokratisk stat.
Jag vet ärligt talat inte hur man löser sådana konflikter när de uppkommit.
Däremot kan man förebygga..men det kräver ju mer än vad som accepteras här i forumet, det kräver att alla tar sina ansvar på allvar.

Senast ändrad:
Ja, vad som är skuldbeläggande och kvinnoförakt i dina inlägg har som sagt citerats om och om igen och att du som svar på det bara upprepar vissa utvalda delar i ditt resonemang gör liksom ingen skillnad.
Vad du och andra anser vara skuldbeläggande, ja. Men att anse att vuxna människor är ansvariga för sina handlingar och val är inte att skuldbelägga, det är en självklarhet. Eller ska den som begår ett övergrepp inta ta sitt ansvar för det?

Men om jag lämnar min dyrbara systemkamera, väl synlig i baksätet på min bil, på en parkering i stan över natten...ja då ligger ansvaret för stölden hos tjuven, men jag är ansvarig till att betett mig ovanligt dumt.
Samma sak om en tjej super sig redlös.
Hon är naturligtvis inte ansvarig för övergreppet..hon har inte begått ngt. Det är en annan som bär det ansvaret. Tjejens ansvar är ju att hon betett sig ovanligt korkat.
Du sitter alltså och jämför en pryl med att halva befolkningen ska behöva begränsa sina liv.
Inget kvinnohat där inte, nänä.

Snälla rara @Gunnar avsluta jojobannandet med en permaban.

Jag läser på om den omtalade "kulturprofilen" och jag häpnar. Vilket prakt#rsel, en fruktansvärd människa. Men också - vad är det för en jevla miljö av kvinnor runt om honom som under många år accepterar ett sånt flagrant übersexistiskt #arsel att få hålla på som han gjort år efter år? Hans fru har uppenbarligenvarit mycket medveten om vad han gjort, alla dessa vittnesmål - v a r f ö r accepterades detta beteende? Jag fattar verkligen inte. Jag kan för mitt liv inte förstå denna våg av offermentalitet - vi lever i ett rättsamhälle och VARFÖR pekar man inte ut en sån här människa a'la weinstein år efter år efter år och sen när #metoo ser dagens ljus så plötsligt så är det rätt att outa honom? Varför var det inte det när han gjorde detta? Från första handen i någons underliv, första gången han tvingar in sin tunga i någon kvinnas mun? Jag tycker det är facking obegripligt. Män i min omgivning säger som kommentar på metoo-rörelsen att "peka ut asen som gör detta så ska vi kastrera dem, men snälla dra inte oss alla över en kam och likställ oss som inte gör detta, med as som exempelvis denna kulturprofil". Här på buke ylar många om att när jag och några andra pratar om eget ansvar för sig själv att vi skuldbelägger kvinnorna. Nej, nej nej - skulden har gärningspersonen, men alla har vi ett eget ansvar för oss själva och i fall där det finns en gärningsperson som kulturprofilen - då har alla tamefaen ett ansvar och att tillse att en människa som honom blir stoppad. Alternativt val är att låta det hända. Så som så många gjort.

Jag läser på om den omtalade "kulturprofilen" och jag häpnar. Vilket prakt#rsel, en fruktansvärd människa. Men också - vad är det för en jevla miljö av kvinnor runt om honom som under många år accepterar ett sånt flagrant übersexistiskt #arsel att få hålla på som han gjort år efter år? Hans fru har uppenbarligenvarit mycket medveten om vad han gjort, alla dessa vittnesmål - v a r f ö r accepterades detta beteende? Jag fattar verkligen inte. Jag kan för mitt liv inte förstå denna våg av offermentalitet - vi lever i ett rättsamhälle och VARFÖR pekar man inte ut en sån här människa a'la weinstein år efter år efter år och sen när #metoo ser dagens ljus så plötsligt så är det rätt att outa honom? Varför var det inte det när han gjorde detta? Från första handen i någons underliv, första gången han tvingar in sin tunga i någon kvinnas mun? Jag tycker det är facking obegripligt. Män i min omgivning säger som kommentar på metoo-rörelsen att "peka ut asen som gör detta så ska vi kastrera dem, men snälla dra inte oss alla över en kam och likställ oss som inte gör detta, med as som exempelvis denna kulturprofil". Här på buke ylar många om att när jag och några andra pratar om eget ansvar för sig själv att vi skuldbelägger kvinnorna. Nej, nej nej - skulden har gärningspersonen, men alla har vi ett eget ansvar för oss själva och i fall där det finns en gärningsperson som kulturprofilen - då har alla tamefaen ett ansvar och att tillse att en människa som honom blir stoppad. Alternativt val är att låta det hända. Så som så många gjort.
Det finns en trygghet i antal. Om tio kvinnor berättar samma sak är det mer troligt att de blir trodda än om en gör det. Dessutom är det vanligt att kvinnor anklagar sig själva, även där är det lättare att inse att inse att man själv inte är problemet om det framkommer flera fall.

Det finns en trygghet i antal. Om tio kvinnor berättar samma sak är det mer troligt att de blir trodda än om en gör det. Dessutom är det vanligt att kvinnor anklagar sig själva, även där är det lättare att inse att inse att man själv inte är problemet om det framkommer flera fall.
BS säger jag. Så många kvinnor OCH män som sett dettta och inget gjort. Skämmes tamefan säger jag om varenda en av dem, och skäms på dig och de som tar dessa tysta gärningsmän och gärningskvinnor som låtit detta fortgå, i försvar. Vare sig det gäller kulturpersonligheten, Virtanen, Timell, eller Bromé eller vem det nu än månde vara. Skithögar som inget säger när en ser att en människa far illa av en annan människa - såna har jag inte i mitt liv. Jag ser bara människor som skulle kunna ståta med #ISaidNoMore.

Det du missar är att det inte är att folk inte bryr sig, det är att folk inte vet om att det sker. Det finns massor av personer som inte har någon aning om att en person gör saker mot en annan. Den mest effektiva lösningen är inte att peka på alla som tillhör samma grupp och säga, ni är dåliga. Det mest effektiva är att peka på personen som gjorde något dåligt och säga att den är dålig.

Iom att man inte kan/vill peka på den som är skyldig när den inte lagförts pga bristande bevis(trots att den faktiskt utfört brotten och är skyldig) så måste man visa på hur allvarligt och utbrett problemet är.
De flesta vet ju som du säger inte det. Och så länge de tror att det är enstaka skummisar som utför brotten är det fortfarande bekvämt att inte veta och inte ta reda på mer.
Om man anklagar gruppen män kan iaf några enstaka inse att det faktiskt är så illa att det är fler män som någon gång gjort saker som kan klassassom sexuella trakasserier än tvärtom.

Jag vet att många okunniga och ofta medelålders vita män blir kränkta av ”män gör si och så”.
Men de som är upplysta och vet hur jävla vanligt det är, förstår strukturer, har rannsakat sig själva ärligt inte blir kränkta.

Och här anser iaf jag att nu är det dags att den där kränktheten fr backa av. För den är i mina ögon en del av problemet i hur kvinnor idag bemöts.

Iom att man inte kan/vill peka på den som är skyldig när den inte lagförts pga bristande bevis(trots att den faktiskt utfört brotten och är skyldig) så måste man visa på hur allvarligt och utbrett problemet är.
De flesta vet ju som du säger inte det. Och så länge de tror att det är enstaka skummisar som utför brotten är det fortfarande bekvämt att inte veta och inte ta reda på mer.
Om man anklagar gruppen män kan iaf några enstaka inse att det faktiskt är så illa att det är fler män som någon gång gjort saker som kan klassassom sexuella trakasserier än tvärtom.

Jag vet att många okunniga och ofta medelålders vita män blir kränkta av ”män gör si och så”.
Men de som är upplysta och vet hur jävla vanligt det är, förstår strukturer, har rannsakat sig själva ärligt inte blir kränkta.

Och här anser iaf jag att nu är det dags att den där kränktheten fr backa av. För den är i mina ögon en del av problemet i hur kvinnor idag bemöts.
Det är fortfarande så att det inte går att åtgärda om man inte vet vilka som gör det. Rannsakat sig själva ärligt som vissa av personerna som nu blivit out:ade som trakasserande men även varit ivriga feminister? Jag tror mest det blir medhåll för att det är enkelt men det blir ingen praktisk skillnad så länge man inte får reda på vilka det är som gör saker.

Männen som verkligen bryr sig håller inte på med sånt ändå och männen som svinar sig påverkas inte av att männen som bryr sig, bryr sig.

Jo. Medelålders och vita är en käpphäst. Med det vill du säga att alla andra män av olika ålder och hudfärg aaaaaallldrig skulle gör något sådant.
Vilket såklart är kvalificerat skitsnack när man ser till hur kvinnor i övriga delen av världen har det, eller skulle du föredra att inte få gå ut utan en förmyndare som i Saudi?
Bli bortgift och gravid som 11åring som i stora delar av Afrika??
Nä, för tusan det är vita medelålders män som bär all skuld. Galet resonemang.

Jo. Medelålders och vita är en käpphäst. Med det vill du säga att alla andra män av olika ålder och hudfärg aaaaaallldrig skulle gör något sådant.
Vilket såklart är kvalificerat skitsnack när man ser till hur kvinnor i övriga delen av världen har det, eller skulle du föredra att inte få gå ut utan en förmyndare som i Saudi?
Säg du könsmaktsordningen så blir det rätt.

Jag lever i Sverige.

Och ja, det är fruktansvärt hur det är i en del andra länder.

Men de snubbarna som säljer småtjejer etc tror jag ärligt talat inte blir kränkta av #metoo så som vissa medelålders vita män i Sverige blir.

Vi pratar om kränktheten i att bli ”dömd som grupp för att man är man”. Inte om att begå övergrepp. För om du läst mina inlägg ser du att jag är en av de som sagt att ”inte alla män”.

Det är fortfarande så att det inte går att åtgärda om man inte vet vilka som gör det. Rannsakat sig själva ärligt som vissa av personerna som nu blivit out:ade som trakasserande men även varit ivriga feminister? Jag tror mest det blir medhåll för att det är enkelt men det blir ingen praktisk skillnad så länge man inte får reda på vilka det är som gör saker.

Männen som verkligen bryr sig håller inte på med sånt ändå och männen som svinar sig påverkas inte av att männen som bryr sig, bryr sig.

Hur ska man få reda på vilka som gör sakerna då?
De flesta anmälningar läggs ju ner.

Och med tanke på uppropet inom juridiken: när så många as som själva begår övergrepp är de som ska bemöta offren - Hur ska de våga anmäla/tro att det är idé att anmäla etc?

Det finns många män som tror de bryr sig och i te fattar att det de håller på med är övergrepp.
Jag har själv utsatts för en del sånt av folk som alla tycker är såååå rara och som själva tror de är så fina människor.
Jag vet att jag är långt från ensam.

Jag tror att om det blir riktigt obekvämt för folk så är en del beredda att ändra sig. Vilket de inte hade varit om det var mer bekvämt att låta bli.
Och det beror inte på att de är onda. Bara på att man inte gärna rotar i jobbiga saker så länge annat belönar sig.

Hur ska man få reda på vilka som gör sakerna då?
De flesta anmälningar läggs ju ner.

Och med tanke på uppropet inom juridiken: när så många as som själva begår övergrepp är de som ska bemöta offren - Hur ska de våga anmäla/tro att det är idé att anmäla etc?

Det finns många män som tror de bryr sig och i te fattar att det de håller på med är övergrepp.
Jag har själv utsatts för en del sånt av folk som alla tycker är såååå rara och som själva tror de är så fina människor.
Jag vet att jag är långt från ensam.

Jag tror att om det blir riktigt obekvämt för folk så är en del beredda att ändra sig. Vilket de inte hade varit om det var mer bekvämt att låta bli.
Och det beror inte på att de är onda. Bara på att man inte gärna rotar i jobbiga saker så länge annat belönar sig.
Så du tror att det är många män som först nu inser att det inte är ok att tafsa? Jag förstår faktiskt inte vilka det är som förväntas göra något annorlunda och vad det är som förväntas göra annorlunda genom att peka ut gruppen istället för individerna.

Det jag syftar på med att få veta är att låta omgivningen få veta att personen tafsar eller beter sig dålig, så att omgivningen kan agera. Det som har hindrat resten av befolkningen från att ingripa t.ex. när det gäller Dramaten är inte att man har tyckt att det är ok. Det är att man inte har vetat om det. Så länge alla håller tyst och inte säger något så kan inte personer som vill hjälpa.

Så du tror att det är många män som först nu inser att det inte är ok att tafsa? Jag förstår faktiskt inte vilka det är som förväntas göra något annorlunda och vad det är som förväntas göra annorlunda genom att peka ut gruppen istället för individerna.

Det jag syftar på med att få veta är att låta omgivningen få veta att personen tafsar eller beter sig dålig, så att omgivningen kan agera. Det som har hindrat resten av befolkningen från att ingripa t.ex. när det gäller Dramaten är inte att man har tyckt att det är ok. Det är att man inte har vetat om det. Så länge alla håller tyst och inte säger något så kan inte personer som vill hjälpa.

De som förväntas göra annorlunda är män som begår övergrepp.
Bl.a. på grund av att vi kvinnor kanske nu vågar prata öppnare, vågar anmäla, vågar vara obekväma och inte ta på oss skam och skuld i tystnad. Och iom att den utsatta vågar prata kan de som vet också göra det utan att den utsatta råkar mer illa ut.
Men också på grund av att andra män lär sig förstå strukturer i samhället som leder till pissig kvinnosyn och iom det ev övergrepp. Så att de nu kan och vill markera i att saker inte är ok, redan på nivå med sexistiska uttalanden om kvinnor/skämtande etc.
och då förändra klimatet i samhället.

Det är en jävla massa man hoppas och tror kan hända iom det här.

De som förväntas göra annorlunda är män som begår övergrepp.
Bl.a. på grund av att vi kvinnor kanske nu vågar prata öppnare, vågar anmäla, vågar vara obekväma och inte ta på oss skam och skuld i tystnad. Och iom att den utsatta vågar prata kan de som vet också göra det utan att den utsatta råkar mer illa ut.
Men också på grund av att andra män lär sig förstå strukturer i samhället som leder till pissig kvinnosyn och iom det ev övergrepp. Så att de nu kan och vill markera i att saker inte är ok, redan på nivå med sexistiska uttalanden om kvinnor/skämtande etc.
och då förändra klimatet i samhället.

Det är en jävla massa man hoppas och tror kan hända iom det här.
Men allt detta kan uppnås utan att lägga en skuld på gruppen. Det räcker att nämna att det är vanligt förekommande och visa hur ofta det förekommer utan att lägga skuld på gruppen. Just skulden på gruppen fyller ingen funktion.

Om det är ett väldigt vanligt problem som drabbar något som män håller kärt, vilket män gör om kvinnor, så kommer man att bry sig. Utan att lägga skuld på gruppen.

Det räcker att man pratar om vad man har blivit utsatt för och fortsätter göra så, man kan hålla sig till vad som faktiskt har hänt en och hur man förhåller sig till problemet.

Varför man inte anmäler tror jag tex beror på rädsla. Jag anmälde inte övergrepp av rädsla. Jag var rädd, en person nästan min dubbla storlek som är gränslös och aggressiv.
Dessutom tror jag vi är så vana vid att höra att "ord står mot ord, ingen kommer tro en"
Det är klart det är tryggare och inte lika läskigt när flera gör detsamma.
Är så trött på män som inte fattar att den fysiska skillnaden kan innebära rädsla.
Sen kan man också utsätta sig för risker när man anmäler. Visst tycker jag man ska anmäla - Men förstår att folk inte vågar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka