Med eller utan nosgrimma

Sv: Med eller utan nosgrimma

Som sagt skulle jag hellre rekommendera en remontgrimma...

Ang engelsk nosgrimma så stabiliserar den inte bettet direkt utan hela huvudlaget.

På stenåldern när jag började med hästar var det väldigt vanligt att man red utan nosgrimma. Speciellt ponnyryttarna. Inte helt sällan kunde en sådan ryttare efter att ha försökt svänga sin ponny upptäcka att bettet hängde vid öronen på ponnyn och i dess mun fanns ett sidostycke:p

De som rider western rider utan nosgrimma men har då en curb strap som håller ihop det hela lite.
Ofta är ju den ridningen lite annorlunda på det viset att man inte ber hästen ta stöd på bettet på samma sätt och att de flesta har neck reining som mål.
Dvs deras hästar ska gå nästan uteslutande för ryttaren sits och tygelns tryck.

Nu knapplånar jag lite; är det någon av er som har märkt att era hästar tydligt protesterar mot nosgrimma?
Mitt gamla arabsto, som för det mesta ridits utan sådan och funkat bra på det, blir tydligt irriterad om jag sätter på henne nosgrimma en och annan gång. Speciellt om jag spänner den så hårt som man "ska". Hon ruskar på huvudet, gnider huvudet mot benet, grimaserar och demonstrerar tydligt ...:meh:

Min unghäst har protesterat mot bettet hela tiden , han är fem nu, gapat, gått emot bettet, och det har inte med att göra att man är hård i handen.Man måste faktiskt kräva att dom lyder tygel/töm tagen.Jag löste det så att jag prövade ett novabett, o vilken skillnad , han "älskar" sitt bett nu , han har även en engelsk nosgrimma på sig numera.Mitt råd blir alltså , var inte rädd att prova nya bett, till slut hittar ni rätt.
Men det är inte fel att kolla tänderna , ta ut en riktigt duktig vetrinär.vargtänder bör tas bort.

Vid normal kontakt så finns inte gapandet alls, då söker hon lätt kontakt med bettet och jobbar bra. Det är bara när jag blir lite hård i handen som det uppstår. Min åsikt är ju att det i så fall är bättre att hon har en möjlighet att komma undan det och att vi får jobba på kommunikationen istället för att maskera problemet.
Visst, hon kommer behöva ha nosgrimma om nåt år om vi ska tävla, men jag ser ingen anledning att sätta på det redan nu.

Så jag försöker få fler åsikter på det i allmänhet och försöka se om det finns fördelar som jag inte har förstått.

Jag tycker som du. Varför sätta på nåt som inte behövs?

De som rider western rider utan nosgrimma men har då en curb strap som håller ihop det hela lite.
.

Det finns de som använder curb strap tillsammans med tränsbett men curben har då ingen som helst effekt. Den hänger då, pga bettringarna, ganska långt under hakan.

Curben har samma funktion som kindkedjan till kandarstången och ska spännas så att den kommer i kontakt med hästens haka när bettets skänkel är vinklad ca 45 grader.

I övrigt är det ju så att om man följer regelboken i westernridning så ska man ha "lätt kontakt med hästens mun genom tyglarna". Man ska inte rida utan kontakt. Dock är ofta tyglarna ganska tjocka och deras vikt ensam räcker för att ge kontakt genom stångbettet som ju har ganska långa skänklar.
Vid ridning på tränsbett ska man ha kontakt med hästens mun.

Jag tävlar både western och engelsk dressyr, på samma häst. Hittills har samma sorts tygelkontakt och samma form dugt inom båda discipliner till C-nivå (regional nivå) i western och MSV C dressyr. På B-nivå i western (nationell nivå) måste jag på den hästen rida med stångbett och enhandsridning eftersom hästen är åtta år gammal, och då blir det förstås lite annorlunda.
Å andra sidan är inte min häst tillräckligt skolad bakifrån för att egentligen jobba i korrekt form på den betslingen utan han behöver mer skolning och styrketräning för att hålla formen rätt. Vi har några vinster och placeringar på B-nivå i olika grenar, men hästen är långt från färdig och det har mest varit tur som gett oss placeringarna..

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att det är först på svårare nivå som det är skillnader i formgivningen och tygel/munkontakt.

Jag använder alltid nosgrimma. Använder för att ge stöd till bettet och varierar mellan olika nosgrimmor, men har oftast remontnosgrimma.

När jag rider in unghästar vänjer jag in dem alltid vid nosgrimma , även om de behöver eller inte eftersom jag rider in andras hästar så vill jag att de ska kunna ridas av andra också. Jag vänjer dem vid den utrustningen som är vanligast att man använder och det som hästen trivs med -helt enkelt den utrustningen som den troligtvis kommer ha i sitt fortsatta liv.

Jag tycker att nosgrimman gör bettet mer stabilt och när det är stabilt ger det klarare signaler till hästen. Nosgrimman ska aldrig vara så hårt spänt att hästen inte kan gapa. Har man ex en unghäst som "trixar" väldigt mycket med bettet och får igenom det så brukar jag ha gummiplattor på också. Visst är det trevligt om man kan rida med så lite utrustning som möjligt!! men med unghästar måste man tänka på att ge så precisa signaler som möjligt, när de ska läras in. När den sedan är med utbildad kan man "plocka bort" den utrustning som man inte vill ha , ex. nosgrimma, vissa fall hela tränset ;)
-såhär tänker jag iaf :)

KL.

Jag har ännu inte förstått fördelarna, jag kommer nog att fortsätta utan nosgrimma ett tag till. Som sagt, hon accepterar bettet, söker stöd på det, men gapar och protesterar om jag blir lite för hård i handen. Jag kan inte utifrån detta se fler fördelar med att sätta på en engelsk nosgrimma än vad jag såg innan jag startade tråden.

KL

Uppdatering, tömkörningen fungerade bra sist, inte ett enda joxande med munnen överhuvudtaget... :) Så nej, ingen nosgrimma på.

Nu har jag fått nästa synpunkt av de i stallet... Att använda inspänningstyglar på ponnyn om jag släpper henne lös i ridhuset eller longerar.... Jag håller på att få fnatt. Jag är emot inspänningar överhuvudtaget, utan tycker att hästen ska få en chans att hitta sin egen balans och att man inte håller på och fixar med vart en unghäst har huvudet utan att man fokuserar på framåtbjudning, vilja att arbeta och att de vid ridning/tömkörning söker stöd på handen. Jag ser det som så att om jag släpper henne lös i ridhuset så är det bara för att hon ska få busa av sig på ett bra underlag, ingen träning med andra ord. Longerar en unghäst gör jag i undantagsfall då jag tycker det sliter mer än vad det är fördelar med det...

Så varför ska man ha inspänningstyglar på en så pass grön häst? (Treåring, sutten på vid tre tillfällen, tömkörd i ca 2-3 veckor)

KL

Uppdatering, tömkörningen fungerade bra sist, inte ett enda joxande med munnen överhuvudtaget... :) Så nej, ingen nosgrimma på.

Nu har jag fått nästa synpunkt av de i stallet... Att använda inspänningstyglar på ponnyn om jag släpper henne lös i ridhuset eller longerar.... Jag håller på att få fnatt. Jag är emot inspänningar överhuvudtaget, utan tycker att hästen ska få en chans att hitta sin egen balans och att man inte håller på och fixar med vart en unghäst har huvudet utan att man fokuserar på framåtbjudning, vilja att arbeta och att de vid ridning/tömkörning söker stöd på handen. Jag ser det som så att om jag släpper henne lös i ridhuset så är det bara för att hon ska få busa av sig på ett bra underlag, ingen träning med andra ord. Longerar en unghäst gör jag i undantagsfall då jag tycker det sliter mer än vad det är fördelar med det...

Så varför ska man ha inspänningstyglar på en så pass grön häst? (Treåring, sutten på vid tre tillfällen, tömkörd i ca 2-3 veckor)

Jag är inte vän av att låta hästar "busa av sig" på ridbana eller i ridhus, eftersom jag inbillar mig att de då lär sig att på ridbanan ska man busa.

Jag är inte vän av inspänningstyglar.
Däremot har jag sett fördelar med flexibel inspänning vid westerninridning, så hästen lär sig att ge sig själv eftergift när den sänker huvudet, men det beror ju då på vilken typ av inspänning man använder.

Det jag testat på en häst, för några år sedan, var att trän ena tygeln genom westernstigbygeln, upp och fästa i hornet. Man spänner då så pass att hästen får fullständig eftergift när den sänker huvudet till en remont-form. Först ena sidan, sedan andra sidan, sedan båda sidor.
Det fungerar inte alls på engelsk sadel eftersom stigbygeln ´"studsar" på engelsksadeln medan fendrarna ("stiglädren") på westernsadeln är tunga och jämförelsevis stela så att stigbyglarna bara hänger och gungar lite.
Det har varit verksamt, och det ramar inte in hästen så hårt.

Min uppfattning om inspänningstyglar är att de gärna ramar in unghästen för mycket, och dessutom hamnar de i en höjdposition som inte riktigt främjar lång, låg remontform vilket western"inspänningen" gör genom att tygelns riktning från bettet blir neråt.

Jag har åsikten att det är lättare för hästen att få hitta sin egen balans utan inspänningstyglar.. Och i alla fall att inte använda inspänningstyglar innan hästen har en egen framåtbjudning.

Angående att få busa av sig lite lös i ridhus så ser jag inga problem med det, har inte märkt någon som helst tendens till att hon lärt sig att ridhuset = bus. :)

Varför frågar du när du redan har bildat dig en uppfattning och bestämt dig?

För att det är ju inte säkert att jag har rätt bara för att jag redan har en åsikt i ämnet. Då tycker jag det är bra att få andras åsikter också.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 556
Senast: Fazeem
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 711
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 028
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka