Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Fast tidigare fanns det möjlighet till försörjning och ett ganska gott liv även om man hoppade av skolan. Det fanns jobb inom industrin som var helt befriade från kompetenskrav.

Alla behövde inte få godkänt. Det var inte riktigt samma mål.

Idag är kraven i allmänhet högre för att få ett arbete.

Så man kan nog säga, med fog, att lägsta-nivå-kraven har höjts för att man ska få känna sig som en värdig människa.

Däremot håller jag helt med om att kraven i stor utsträckning har sänkts när det gäller högre studier, vilket är mycket olyckligt i flera fall. Man kommer till civilingenjörsutbildningen och har inte ens förstått att det krävs både kunskaper och ett intresse för matematik för att få examen. För att ändå få genomströmning har nästan samtliga lärosäten sänkt kraven till den bli acceptabel. Den utvecklingen fortsätter, och är ingen vidare för de ingenjörer som kommer mot arbetsmarknaden idag. För att beskriva utvecklingen inom "min" nisch.

Och det är väl fel väg att gå, den att sänka kvalitetskraven.
För våra konkurrenter lär knappast sänka sina krav

Då blir till slut en svensk akademisk examen ngt men ser på i kina som en postorderprodukt fran karibien...
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Och det är väl fel väg att gå, den att sänka kvalitetskraven.
För våra konkurrenter lär knappast sänka sina krav

Då blir till slut en svensk akademisk examen ngt men ser på i kina som en postorderprodukt fran karibien...

Ja det är fel väg att gå.

Det som glöms bort i den svenska skoldebatten är att länder som Kina, Sydkorea, Finland och ett antal fler är avundsjuka på det svenska utbildningssystemets överlägsna (i förhållande till deras egna) förmåga att skapa kreativt tänkande, problemlösning, entreprenörskap och innovationer. På motsvarande sådan lista (som PISA) ligger Sverige tvåa i världen.

Jag menar inte att kunskap är oviktigt och att man ska ignorera de resultaten - men man måste vara ödmjuk inför att den korvstoppningsskola som Finland och Kina har, ger kunskaper - men riskerar att missa helt andra, betydligt viktigare värden.

Jag tror att minister Björklunds "lösningar" på skolans problem är alltifrån speciellt smarta i det långa loppet. Att skolan ska regrediera och återgå till forna tiders metodik, i strid med gällande kunskap på området, verkar som en riktigt kass ide.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Ja det är fel väg att gå.

Det som glöms bort i den svenska skoldebatten är att länder som Kina, Sydkorea, Finland och ett antal fler är avundsjuka på det svenska utbildningssystemets överlägsna (i förhållande till deras egna) förmåga att skapa kreativt tänkande, problemlösning, entreprenörskap och innovationer. På motsvarande sådan lista (som PISA) ligger Sverige tvåa i världen.

Jag menar inte att kunskap är oviktigt och att man ska ignorera de resultaten - men man måste vara ödmjuk inför att den korvstoppningsskola som Finland och Kina har, ger kunskaper - men riskerar att missa helt andra, betydligt viktigare värden.

Jag tror att minister Björklunds "lösningar" på skolans problem är alltifrån speciellt smarta i det långa loppet. Att skolan ska regrediera och återgå till forna tiders metodik, i strid med gällande kunskap på området, verkar som en riktigt kass ide.


http://www.svd.se/naringsliv/sverige-i-topp-pa-innovationsranking_8310540.svd
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 170
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp