Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Och det är passé nu, ja inte för dig, du tar det sopm bevis för att man stävade efter att ta ut 100% skatt av alla.

Hallå lbb välkommen till 2013. wakie wakie, mig veterligt finns inget parti som vill införa förmögenhetsskatten igen. Den enda som möjligen vill ha det är du, och då enbart i syftet att beklaga dig.

Nej våra folkvalda känner historien och undviker i alla fall att göra just den tabben
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Det beror ju på vad man vill med samhällsbyggandet ;)

Eftersom jag inte är politiker och inte har ambitionen att bli det heller, så är jag ju ganska fri att uttrycka mig som jag vill, utan att röstmaximera :)

Jag tror inte att vi är inne på en hållbar utveckling av samhället, på många olika områden.

Ett av dem är ju då tillverkningsindustrin, där vi har släppt mycket produktion till låglöneländer och kan därigenom heller inte erbjuda arbete till de som vill ha okvalificerade jobb. Vad är deras alternativ? Utbilda sig? Ja visst, men alla vill inte det. Alternativen är då att gå arbetslös med låg ersättning jämfört med vanlig lön, alternativt jobba svart eller någon kombination av både och.

Jag ser alla som förlorar i ett sådant spel.

Vad som hänt är att man permanentat arbetslöshet på en hög nivå, och högre kommer den att bli. Detta medför massa andra saker i samhället, typ ökade klyftor, ökad brottslighet, men faktiskt också mindre skattebas. Det sista leder på sikt till att skattetrycket kommer att öka på de som har jobb, på ett eller annat sätt. Like it or not.

Så det korta svaret är att ja, jag tror att det är viktigt med en stor flexibilitet i lönesättningen, för att kunna ha en konkurrenskraftig produktion inom landet och därigenom öka skattebasen och välfärden.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Vi kommer till sist att hamna i ett uppdelat samhälle.
1 del med hög utbildning eller goda resurser som verkligen kan leva det goda livet
2 del där bulken av oss hamnar, inkomster nog att leva goda liv.
3 de som står utanför. bidragsberoende lever sina liv på spar låga. eller som man förr sa, för mycket för att dö, för lite för att leva.

Vi är ju nästan där med en stor grupp långtidsarbetslösa.

När sedan grupp ett o två beslutar att vi accepterar bara att stå för en viss storlek på noten så......
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Så du tänker avskaffa demokratin nu också och tala om hur folk kommer och rösta samt ta ifrån de utan inkomst sin rösträtt? Du uttalar dig med sådan bestämd het att du inte ens talar om din egen gissning eller åsikt. Hur det blir i framtiden får framtiden utvisa, det är ett komplext samspel mellan många faktorer.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Så du tänker avskaffa demokratin nu också och tala om hur folk kommer och rösta samt ta ifrån de utan inkomst sin rösträtt? Du uttalar dig med sådan bestämd het att du inte ens talar om din egen gissning eller åsikt. Hur det blir i framtiden får framtiden utvisa, det är ett komplext samspel mellan många faktorer.

Det är vad jag tror kommer att hända.
Vi är på god väg redan idag.
Stora grupper är långtidsarbetslösa.
Vi ser redan tendenser liknande de engelska, att unga tjejer skaffar sig barn just för att de är arbetslösa och försöker på det viset "vinna" sin plats i samhället.
13,3% arbetslösa, 20%låginkomsttagare, den första tredjedelen. 33,3% tjänstemän, utbildade arbetare den andra och de resterande högre tjänstemän, kapitalägare lyckosamma småföretagare utgör den sista delen i det segregerade samhället vi redan idag ser begynnelsen på....
Den moderna tekniken ställer allt högre krav på sina användare. etc etc


Det har nada med demokrati att göra det är den väg samhällsutvecklingen går just nu. Att avskaffa demokratin, ja den önskan överlåter jag till packet i ytterkanten, kommunister o nationalister.

Jag avslutar ju tom med att om majoriteten beslutar att nu vill man inte dela med sig utöver en viss nivå, ja det är väl demokrati eller hur?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Men ser du ingen som helst skillnad på att presentera något som vad du tror och förutspår än som fakta? Det är en möjlig framtid bland många andra och troligen lär det variera över tiden. I slutändan tror jag att vi tar kol på jorden och mänskiligheten, förhoppningsvis ligger det långt fram i tiden.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Men ser du ingen som helst skillnad på att presentera något som vad du tror och förutspår än som fakta? Det är en möjlig framtid bland många andra och troligen lär det variera över tiden. I slutändan tror jag att vi tar kol på jorden och mänskiligheten, förhoppningsvis ligger det långt fram i tiden.

Vi tar väl redan kol på och i jorden, det har vi gjort i hundratals år:D

Fakta är att vi är på god väg mot det segregerade samhället jag beskrev.

Utslagningen Den icke registrerade arbetskraftsflyttningen, förslavningen av vissa grupper. Allt detta hittar du ju redan idag...om du öppnar ögonen och ser efter.

Och jag har ju redan svarat en gång.
Kan skriva det ett antal ggr till...om det hjälper.

Det är vad jag tror kommer att hända.
Det är vad jag tror kommer att hända.
Det är vad jag tror kommer att hända.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Ja visst finns det segregering idag, men det har det funnits till och från under långa tider (typ alltid) och slaveri är inget nytt i Sverige direkt. Jämfört med för 100-200 år sedan är landet jämlikt, jämför man med Sverige för 25 år sedan har vi gått något bakåt. Hur det blir i framtiden på kort och lång sikt vet vi inte och kan bara gissa menmin tro är att det kommer att variera en hel del. Fast du vet ju redan hur det kommer att bli och behöver nte gissa som vi andra.

Nej du vi har inte lyckets ta kol på Jorden än även om det arbetas hårt på det.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Måste ändå inflika att vi idag har helt andra möjligheter, som individer, att påverka än vad som fanns för 100 - 200 år sedan.

Och det är dessa möjligheter som folk måste öppna ögonen för och engagera sig i och ta ansvar för.

Jag är dock av den åsikten att om vi inte redan är där så är vi väldigt nära ett 2/3-samhälle, där inte tillräckligt många bryr sig utan bara ser till den egna plånboken, vilket är väldigt kortsiktigt och en hel del annat också ;)
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Ja visst finns det segregering idag, men det har det funnits till och från under långa tider (typ alltid) och slaveri är inget nytt i Sverige direkt. Jämfört med för 100-200 år sedan är landet jämlikt, jämför man med Sverige för 25 år sedan har vi gått något bakåt. Hur det blir i framtiden på kort och lång sikt vet vi inte och kan bara gissa menmin tro är att det kommer att variera en hel del. Fast du vet ju redan hur det kommer att bli och behöver nte gissa som vi andra.

Nej du vi har inte lyckets ta kol på Jorden än även om det arbetas hårt på det.

Jag vet inte,lika lite som du.Men att den nya formen av segregation , den som beror på utbildning o inkomst, att den kommer att öka står väl tämligen klart.
Människor som permanent lever i misär finns redan i låginkomstgetton runt alla Europas stora städer idag. Ingenting, absolut ingenting talar för att det ska ändra sig i framtiden......
Att vi som art kommer att ta kål på jorden är bara nys. Vad vi kommer att göra och redan är på god väg att göra. Är att förändra, försämra våra levnadsbetingelser, men jorden som planet kommer utan tvekan att överleva detta.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Tyskland tycks ju ha vänt trenden med dåliga resultat i skolan,och det utan att plöja ner extra resurser.

Nyckelorden verkar heta kunskapstester, uppföljning o diciplin
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jag vet inte,lika lite som du.Men att den nya formen av segregation , den som beror på utbildning o inkomst, att den kommer att öka står väl tämligen klart.
Som vi i modern tid haft någon annan grundorsak för segregering, visst invandrare är överrepresenterade, men de är de också blan de som saknar utbildning och inkomst.

Människor som permanent lever i misär finns redan i låginkomstgetton runt alla Europas stora städer idag. Ingenting, absolut ingenting talar för att det ska ändra sig i framtiden......
Sedan när har inte bostadensplacering reflekterat inkomsten? Varför skulle det ändras nu? Det är snarast lägstanivån och levnadsbetingelserna som kan förändras till det bättre eller sämre.


Att vi som art kommer att ta kål på jorden är bara nys. Vad vi kommer att göra och redan är på god väg att göra. Är att förändra, försämra våra levnadsbetingelser, men jorden som planet kommer utan tvekan att överleva detta.
Du är bra på att märka ord. Kunde du inte i din vildaste fantasi gissa att jag menade att vi skulle förstöra miljön och inte bokstavligen spränga jordklotet? I synnerhet som du tidigare i diskussionen anset att vi tar kål på jordklotet var dag? Menade du då att vi sprängde jordklotet var dg och limmade ihop det eller?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Som vi i modern tid haft någon annan grundorsak för segregering, visst invandrare är överrepresenterade, men de är de också blan de som saknar utbildning och inkomst.
Alltså just som jag skrev:Men att den nya formen av segregation , den som beror på utbildning o inkomst,? eller


Sedan när har inte bostadensplacering reflekterat inkomsten? Varför skulle det ändras nu? Det är snarast lägstanivån och levnadsbetingelserna som kan förändras till det bättre eller sämre.
Du verkar ju bara bekräfta det jag hävdar...


Du är bra på att märka ord. Kunde du inte i din vildaste fantasi gissa att jag menade att vi skulle förstöra miljön och inte bokstavligen spränga jordklotet? I synnerhet som du tidigare i diskussionen anset att vi tar kål på jordklotet var dag? Menade du då att vi sprängde jordklotet var dg och limmade ihop det eller?
Källa på det :sneaky:
 
Senast ändrad:
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Minns du inte ens vad du själv skrev?

Jag hävdar att jag inte skrivit det, med andra ord är det du påstår , bara ett påstående så länge du inte bekräftar med spårbart citat.
Gör du det ska jag naturligtvis krypa till korset och förklara eller erkänna fel.

Men innan du kommer med källhänvisning så är ditt påstående bara **snack!!:D:D

Det är ju som om jag skulle skriva att du är en hängiven beundrare av J Åkesson. Och när du naturligtvis förnekar det och frågar efter bevis, så svarar jag bara:-Minns du inte ens vad du själv skrev?
Det skulle ju inte kunna bli mer infantilt...
 
Senast ändrad:
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

En av de viktigaste sakerna (tycker jag ;)) är att vi/man faktiskt talar om hur det ser ut i Sverige, Europa, världen .....

Att vi inte sticker huvudet i sanden och låtsas som att 2/3-samhället inte finns.

Ordning och disciplin är bra :) - någon som vet hur Tysklands skolväsende är organiserat, dvs vem är huvudman, hur ser det ut på friskolefronten etc.

Också God morgon förstås :)
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

En av de viktigaste sakerna (tycker jag ;)) är att vi/man faktiskt talar om hur det ser ut i Sverige, Europa, världen .....

Att vi inte sticker huvudet i sanden och låtsas som att 2/3-samhället inte finns.

Ordning och disciplin är bra :) - någon som vet hur Tysklands skolväsende är organiserat, dvs vem är huvudman, hur ser det ut på friskolefronten etc.

Också God morgon förstås :)

Moin, moin
Alla skolbarn går i samma typ av skola fram till 4 klass (tror jag) därefter så delas de upp i teoretisk o praktisk inriktning. Den teoretiska avslutas med examen (Abituhr)som ger tillträde till universitet.
Den praktiska är i praktiken en förberedelse för yrkesskolor/lärlingsplats.

Skolorna handhas till största delen av de olika förbundsstaterna,men troligtvis finns det undantag. Kyrkan har ju ett starkt inslag i verksamheter så som sjukvård o omsorg så det skulle inte förvåna mig om man inte har skolor också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbildning_i_Tyskland
 
Senast ändrad:
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Vad jag undrar är:
Varför anser sig dagens elever/ungdom ha högre krav på sig än vad vi som gick i skolan på 70 och 80 talet hade?

För att Expressen säger det? eller Aftonbladet kanske? Det finns ju artiklar om det var och varannan dag, om hur höga krav det är i skolan. Jag har varit förvånad ganska länge nu. Hur kan de lära sig så lite om de har så höga krav? och pluggar jämt? Inte ens de duktigaste är lika bra som för 20 år sedan.

Media berättar också jämt för tonåringar att de mår mycket dåligt. Eller i alla fall bör må dåligt för att vara normala.

Rent psykologiskt är det tydligen så att tonåringar gärna har lite ångest, det är biologiskt att ha det -över någonting. Exakt vad går att välja. Skolan kanske är svårt i det här fallet..?

Skolan kunde ju förse ganska väl med tristess och tråkigheter när man var liten. Nu däremot måste skolan vara rolig. Den FÅR inte vara tråkigt. Ingenting får vara tråkigt. Är det tråkigt bör man inte göra det. Alla måste vara motiverade, till allt, basta.

Haken är att inte ens dataspel alltid är kul. Dataspelsutvecklare har läst psykologi nämligen... - de tråkiga bitarna ökar motivationen för de roliga. Det eviga letandet efter dittan eller dattan eller hopplösa pluggandet om vilka egenskaper som är de bästa -till den enstaka höjdpunkten -räden i tex World of Warcraft.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Fast tidigare fanns det möjlighet till försörjning och ett ganska gott liv även om man hoppade av skolan. Det fanns jobb inom industrin som var helt befriade från kompetenskrav.

Alla behövde inte få godkänt. Det var inte riktigt samma mål.

Idag är kraven i allmänhet högre för att få ett arbete.

Så man kan nog säga, med fog, att lägsta-nivå-kraven har höjts för att man ska få känna sig som en värdig människa.

Däremot håller jag helt med om att kraven i stor utsträckning har sänkts när det gäller högre studier, vilket är mycket olyckligt i flera fall. Man kommer till civilingenjörsutbildningen och har inte ens förstått att det krävs både kunskaper och ett intresse för matematik för att få examen. För att ändå få genomströmning har nästan samtliga lärosäten sänkt kraven till den bli acceptabel. Den utvecklingen fortsätter, och är ingen vidare för de ingenjörer som kommer mot arbetsmarknaden idag. För att beskriva utvecklingen inom "min" nisch.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 170
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp