Bukefalos 28 år!

Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Om du tänker dig att föräldrarna är del i detta har du redan gett upp. Du kan inte ändra föräldrarna, du har inte mandat att ändra föräldrarna. Och varför ska elever som har föräldrar som inte gillar skola ha sämre förutsättningar än andra i skolan?

Och hur vill du hindra engagerade föräldrar att hjälpa sina barn med studievägledning?:D
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Nä, varför har vi olika förutsättningar här i världen? Det är ju orättvist!

Klart som fan det är orättvist, det kommer alltid att vara orättvist, ingen politik i universum kan skapa den ulitimata rättvisan.

Det enda vi kan göra är att bistå alla elever med samma grund.
Det enda man kan göra är att ge eleverna samma möjligheter, förutsättningarna skilljer sig, föräldrarnas engagemang skilljer sig och det kan man inte göra ngt åt
1. En miljö man inte behöver vara rädd i, kanske har skolan misslyckats där, kanske har "stökiga" elever tagit över så mycket att skolan är mer än krigszon än ett ställe där man kan ta in ny kunskap.
The forbidden word Diciplin!
2. Lärare som har nån form av pedagogisk bakgrund, som trivs med sitt jobb. Enligt senare statistik är lärare ett av de yrken där fler än genomsnittet ångrar sitt val. Behöver de högre lön? 40 timmars arbetsvecka? Kan det vara arbetsmiljön?

3. Tillgång till böcker och infrmation.
Du kan leda en åsna till vattnet,men inte tvinga den att dricka, samma sak med möjligheterna att ta till sig lärdom
De allra flesta skolor är inte krigszoner och har fullt kabinett av utbildade lärare. Det finns skolbibliotek och fler och fler skolor delar ut datorer till sina elever. Det är omöjligt att banka in kunskap i någon som inte vill ha den. Det bästa en lärare kan ge en elev är motivation till att läsa, vilket blir svårare och svårare med allt som konkurrerar om elevens tid utanför skolan. Läsa en bok eller spela, eller titta på Idol, eller chatta på facebook, eller surfa på ändlösa sidor av bilder på söta katter. Där måste någon annan än en lärare gå in och styra upp, tyvärr, eller så förlänger vi skoldagen med en timme för just läsning av skönlitteratur.

Där har ngt, en timmes högläsning. dels får du en vana att läsa, du ser direkt vem som har stora svårigheter med läsning, sociala problem och man kan rikta stöd till dessa individer.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

På vilket sätt skulle en timmes högläsning visa på vem som har sociala problem (om man inte enbart tänker på problem att tala inför grupp)? Och behöva det verkligen en timme högläsning om dagen för att upptäcka dessa problem?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Ett HELT inlägg från golit där SD INTE beskylls för att vara roten till allt dåligt?
Snart stannar nog klockorna och helvetet fryser till is!

Det beror nog på att SD-s sympatisörer är så skarpa i t ex matte att de helt enkelt fick uteslutas från Pisa.

 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Där har ngt, en timmes högläsning. dels får du en vana att läsa, du ser direkt vem som har stora svårigheter med läsning, sociala problem och man kan rikta stöd till dessa individer.

En timmes högläsning påverkar knappast elevers förmåga att själva läsa och förstå en text. Snarare tränar de hörförståelse och koncentrationsförmåga under den timmen.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

På vilket sätt skulle en timmes högläsning visa på vem som har sociala problem (om man inte enbart tänker på problem att tala inför grupp)? Och behöva det verkligen en timme högläsning om dagen för att upptäcka dessa problem?

Den drabbade behöver naturligtvis inte "upptäcka" sina bekymmer, det är han/hon nog medveten om.
Däremot så kan ju de vuxna agera....
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

En timmes högläsning påverkar knappast elevers förmåga att själva läsa och förstå en text. Snarare tränar de hörförståelse och koncentrationsförmåga under den timmen.
hörförståelse och koncentrationsförmåga är väl inte så illa att få träna;)
Sam att agera inför en grupp utan att få stora darren...:D
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Inte alls, men det är skillnad om skolan förutsätter att föräldrarna ska göra skolans jobb.

1 stort problem är väl att eleverna inte besitter de sociala färdigheter som krävs för att kunna jobba i större grupper under ordnade förhållanden.

Dessa färdigheter är det föräldrarnas skyldighet att bibringa ungarna inte lärarnas.

Men du kan ju inte blunda inför det faktum att barn från hem med en eller två föräldrar med akademisk bakgrund oftare har dels bättre förutsättningar rent ekonomiskt och även vad det gäller tradition att läsa, bearbeta och förstå text.
Studieteknik , läxhjälp och engagerade föräldrar ger ju dessa barn ett försprång oavsett vilken nivå skolans utbildning ligger på.

Bara som exempel, gör skolarbete hemma i ett eget rum eller tillsammans med två syskon i det gemensamma.....
 
Senast ändrad:
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jag kanske inte är tillräckligt insatt, men på vilket sätt är skolan segregerad?

Jag vet att det öppnat privata alternativ, men de har knappats tagit så många elever att det skulle sänka standarden i övriga skolor.

Du bor inte i Sverige eller?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jo det gör jag, men det var några år sedan jag själv gick i kommunal skola och sonen är så liten att han inte börjat än.

Med segregation antar jag att du menar att det just nu ges olika förutsättningar för ungar att få bildning. Jag undrar vad du baserar det på? Eller är det att ungar idag inte har samma möjligheter till skolgång som de hade på 80-talet (när allt var fint och rätt i samhället)?

Att det är skillnad att växa upp i Tensta jämfört med Östermalm har jag svårt att koppla till skolpolitiken. Att samhället är segregerat håller jag med om, men hur skolpolitiken som bedrivs ökar den segregationen får du gärna förklara för mig. Eftersom alla engagerade (politiker, lärare, föräldrar) jobbar väldigt hårt för att motverka just det. Vad gör de för fel menar du?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jo det gör jag, men det var några år sedan jag själv gick i kommunal skola och sonen är så liten att han inte börjat än.

Med segregation antar jag att du menar att det just nu ges olika förutsättningar för ungar att få bildning. Jag undrar vad du baserar det på? Eller är det att ungar idag inte har samma möjligheter till skolgång som de hade på 80-talet (när allt var fint och rätt i samhället)?

Att det är skillnad att växa upp i Tensta jämfört med Östermalm har jag svårt att koppla till skolpolitiken. Att samhället är segregerat håller jag med om, men hur skolpolitiken som bedrivs ökar den segregationen får du gärna förklara för mig. Eftersom alla engagerade (politiker, lärare, föräldrar) jobbar väldigt hårt för att motverka just det. Vad gör de för fel menar du?

Har du missat att det finns "friskolor"? Dessa har kraftigt ökat segregationen.

Att man medvetet drivit en segregerande bostadspolitik, faktiskt den enda bostadspolitik man drivit, har förstås hjälpt till för att öka segregationen.


kan du peka på vad politiker gör för att minska segregationen?
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

hörförståelse och koncentrationsförmåga är väl inte så illa att få träna;)
Sam att agera inför en grupp utan att få stora darren...:D

Väldigt få elever orkar koncentrera sig i en timme. OM man införde en timmes högläsning, skulle det troligtvis inte vara ELEVERNA som läste högt. OM man gjorde det obligatoriskt att eleverna skulle läsa högt, tror jag att många av dem skulle välja att inte närvara vid den timmen. Lägger man den dessutom sist på dagen, väljer många att gå tidigare från skolan.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jo det gör jag, men det var några år sedan jag själv gick i kommunal skola och sonen är så liten att han inte börjat än.

Med segregation antar jag att du menar att det just nu ges olika förutsättningar för ungar att få bildning. Jag undrar vad du baserar det på? Eller är det att ungar idag inte har samma möjligheter till skolgång som de hade på 80-talet (när allt var fint och rätt i samhället)?

Att det är skillnad att växa upp i Tensta jämfört med Östermalm har jag svårt att koppla till skolpolitiken. Att samhället är segregerat håller jag med om, men hur skolpolitiken som bedrivs ökar den segregationen får du gärna förklara för mig. Eftersom alla engagerade (politiker, lärare, föräldrar) jobbar väldigt hårt för att motverka just det. Vad gör de för fel menar du?

Friskolereformen.
Friskolorna väljer vilka elever de vill ha. Elever med särskilda behov är oftast inte välkomna, såvida de inte har någon form av diagnos.

Dessa icke- diagnosticerade elever med särskilda behov blir då hänvisade till de kommunalt drivna skolorna.

Om eleven har en diagnos medför detta att skolan (både fri- och kommunala skolor) har rätt till extra pengar från staten. Utan diagnos- inga extra pengar, men eleverna har fortfarande sina särskilda behov. Detta medför en anhopning av elever med särskilda behov inom den kommunala skolan, utan att extra resurser att möta dessa tillförs. På detta sätt skapas segregationen.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Fast oavsett om skolan är fri eller kommunal så är det skattemedel som finansierar den. Är problemet att barn med extra behov blir kvar i de kommunala skolorna? Är tanken att om vi tar bort friskolorna så späder vi ut klasserna med välartade barn och då kommer behovsbarnen att skärpa till sig?

Eller behöver fler barn diagnoser så att skolan kan få mer pengar att ta hand om dem?

16% av landets skolbarn går i en friskola, har de kommunala då fått 16% mer stök att jobba med?

Jag är inte kvalificerad att tala om vilken medicin som ska laga skolan och jag tror, som jag uttryckt tidigare, inte att grundproblemet är just skolan.

De lärare jag känner är engagerade, även om de beklagar sig över ännu ett nytt betygssystem så jobbar de väldigt hårt. Många föräldrar är också engagerade och kan ringa vilken tid på dygnet som helst för att diskutera sitt barns framgång (eller brist på)

Det största problemet lärarna verkar ha är att få uppmärksamhet från ungarna, att nå fram med vad de har att säga i mediabruset som omger unga idag.

Skulle jag komma med ett konkret förslag så tror jag att det är samma som de allra flesta, mindre klasser, mer läsning (inte högt och företrädesvis på förmiddagen) mer gymnastik. Fysisk aktivitet utvecklar hjärnans förmåga att arbeta och många unga är lika stillasittande som vuxna.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

En av frågorna som "alltid" funnits inom undervisningen är: "Ska man ge svaga/omotiverade elever mer av de ämnen de avskyr, eller ska man ge dem mindre?" Som svar på ditt konkreta förslag, ställer jag en motfråga: Ska man ge elever, som avskyr skolan, mer skola? Om man ger dem mer av de ämnen du föreslår, vad ska man då ta bort?

Skolan idag är ständigt föränderlig, nya reformer kommer, rivs upp och görs om hela tiden. "Skolan" får ingen arbetsro.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

En av frågorna som "alltid" funnits inom undervisningen är: "Ska man ge svaga/omotiverade elever mer av de ämnen de avskyr, eller ska man ge dem mindre?" Som svar på ditt konkreta förslag, ställer jag en motfråga: Ska man ge elever, som avskyr skolan, mer skola? Om man ger dem mer av de ämnen du föreslår, vad ska man då ta bort?

Skolan idag är ständigt föränderlig, nya reformer kommer, rivs upp och görs om hela tiden. "Skolan" får ingen arbetsro.

Håller helt med om att skolan måste få arbetsro, att hoppa högt och blanda om korten varje gång det kommer en rapport ger ingen kontinuitet.

Just läsning är på ett sätt tacksamt eftersom man kan läsa vilket ämne som helst. Det behöver inte vara Strindberg, det kan vara historieboken, eller biologin. Inom musik och bild finns också teori att lära, utan att peka ut ett särskilt ämne skulle alla kunna bidra och dra nytta av avsatta lästimmar. Det kanske redan finns nåt motsvarande iofs?

Mer skola, mindre skola, vad vet jag, jag har noll poäng pedagogik. Skolkade mycket för jag avskydde skolan, men jag älskade att läsa. Det mesta jag har läst i livet kan säkert betraktas som skräp, och jag har väldigt luddig uppfattning om vad jag egentligen förväntades lära mig på historie/religion och SO timmarna i låg, mellan och högstadiet. Trots det klarar jag mig riktigt bra i livet, för jag kan läsa.

Så det är med den bakgrunden jag säger lär ungarna läsa, ge dem tid att träna tills de blir bra på det så klarar de även de andra hindren de kan stöta på i livet. Får de med sig andra kunskaper på vägen så är det en bonus.

Och jag tror egentligen att vi har en bra skola i det här landet. Det får bli mitt sista inlägg för min man börjar bli sur över tiden jag spenderat på buke den här helgen.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

1 stort problem är väl att eleverna inte besitter de sociala färdigheter som krävs för att kunna jobba i större grupper under ordnade förhållanden.

Dessa färdigheter är det föräldrarnas skyldighet att bibringa ungarna inte lärarnas.

Men du kan ju inte blunda inför det faktum att barn från hem med en eller två föräldrar med akademisk bakgrund oftare har dels bättre förutsättningar rent ekonomiskt och även vad det gäller tradition att läsa, bearbeta och förstå text.

Studieteknik , läxhjälp och engagerade föräldrar ger ju dessa barn ett försprång oavsett vilken nivå skolans utbildning ligger på.

Bara som exempel, gör skolarbete hemma i ett eget rum eller tillsammans med två syskon i det gemensamma.....

Nej och då kan man ju välja väg, antingen att skolan lägger ansvaret på föräldrarna, dvs att för att skolan ska kunna arbeta med eleverna måste föräldrarna först bli akademiker..

Eller så får skolan jobba med de elever man har oavsett föräldrar.


Sen har den medvetna bostadssegregationen och den medvetna skolsegregationen förstås gjort att de som från början hade sämre förutsättningar har fått ännu sämre förutsättningar.

Så lite oavsett vad Björklund säger måste det vara medveten politik att det ska gå sämre i genomsnitt för de svenska eleverna.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Väldigt få elever orkar koncentrera sig i en timme. OM man införde en timmes högläsning, skulle det troligtvis inte vara ELEVERNA som läste högt. OM man gjorde det obligatoriskt att eleverna skulle läsa högt, tror jag att många av dem skulle välja att inte närvara vid den timmen. Lägger man den dessutom sist på dagen, väljer många att gå tidigare från skolan.

Det är väl bara att läraren bestämmer att nu tar vi en 1/2 och inte yppar det innan;) Och naturligtvis ska eleverna läsa högt, det är ju liksom ett av syftena.

Fast det går ju inte att genomföra...eleverna gillar det ju inte:D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp