Medeltidsveckan

Nästa år blir det min tionde Medeltidsvecka, så jag skulle nog svara ja på om det är roligt, haha!

Gillar man teater, humor, dramatiska musikuppsättningar, skaka rumpa till trummor och säckpipa så är "veckan" för dig. Allt bygger ju på folkbildning, så det finns även massor av kurser och föreläsningar. Nästa år är det dessutom tema häst!
 
Jag har fått för mig att jag vill åka till Gotland på medeltidsveckan. Nästa sommar kanske.

Några som varit där? Är det roligt? 😊
Ja det är roligt!

Boka boende snarast! Och även båtresan (med avbokningsbar/ombokningsbar biljett)
Det är kul att tälta bland alla andra likasinnade men kan vara skönt att ha lägenhet med dusch och toalett oxå.

Man kan åka dit i dräkt eller utan det är en smaksak. Man blir mer inkluderad i dräkt.

Som föregående talare skrev så är ju temat för 2024 häst.

Jag föreslog att dom skulle lyfta russen med en russparad runt ringmuren och uppvisningar på tornerspelsplatsen.

Det är ett sätt att inkludera gutarna som faktiskt flyr Visby under vecka 32.
 
Jag har fått för mig att jag vill åka till Gotland på medeltidsveckan. Nästa sommar kanske.

Några som varit där? Är det roligt? 😊
Försök till dräkt tycker jag nog är obligatoriskt, inte frivilligt :) utan är man ju inte där.

Man kan köra pirat med hatt och alvöron eller ngt.

(eller ngt medeltida 1300-tal såklart)
 
Man kan åka dit i dräkt eller utan det är en smaksak. Man blir mer inkluderad i dräkt.

Försök till dräkt tycker jag nog är obligatoriskt, inte frivilligt :) utan är man ju inte där.

Man kan köra pirat med hatt och alvöron eller ngt.

(eller ngt medeltida 1300-tal såklart)
Skulle nog inte säga att man blir mer inkluderad eller att det är obligatoriskt, men i princip alla som jag träffat som besökt MTV utan dräkt (råkat boka resa samma vecka, eller medvetet) går runt i typ två timmar och sen går de direkt till ett marknadsstånd och köper något. Du behöver inte gå i dräkt, men du kommer vilja.
Man behöver inte lägga tusentals kronor, men någon tusenlapp på marknaden så att man smälter in lite mer.
 
Skulle nog inte säga att man blir mer inkluderad eller att det är obligatoriskt, men i princip alla som jag träffat som besökt MTV utan dräkt (råkat boka resa samma vecka, eller medvetet) går runt i typ två timmar och sen går de direkt till ett marknadsstånd och köper något. Du behöver inte gå i dräkt, men du kommer vilja.
Man behöver inte lägga tusentals kronor, men någon tusenlapp på marknaden så att man smälter in lite mer.
Jag pratar inte om bemötande från andra, det är ju helt egalt, utan känslan i en själv.

Om man vill åka på medeltidsveckan och ha en känsla i sig själv av att vara där tror jag man vill ha försökt till medeltida klädsel. Tex sy ett skynke i linne att dra över sig med ett bälte runt.
 
Håller med ovanstående. Jag har varit där utan dräkt, och då är man en åskådare rakt av. Kul, trevligt och coolt med alla dräkter osv, men jag var inte "med". (Det var iofs inte heller min intention, jag var där några timmar som turist)
 
Skulle nog inte säga att man blir mer inkluderad eller att det är obligatoriskt, men i princip alla som jag träffat som besökt MTV utan dräkt (råkat boka resa samma vecka, eller medvetet) går runt i typ två timmar och sen går de direkt till ett marknadsstånd och köper något. Du behöver inte gå i dräkt, men du kommer vilja.
Man behöver inte lägga tusentals kronor, men någon tusenlapp på marknaden så att man smälter in lite mer.
Jag kanske uttryckte mig fel men jag känner mig naken när jag går i vanlig kläder på Medeltidsveckan. Med ett försök till dräkt kan man närma sig drömmen om det fina i medeltiden för jag lämnar gärna pesten åt sitt öde.
 
Jag har åkt de tre senaste åren. Instämmer i att boka (av/ombokningsbar)båt och boende så tidigt som möjligt för bästa pris och läge. Instämmer även i att det är roligare med nån slags dräkt, och vill verkligen understryka att det inte är krav på att vara historiskt "rätt". På Veckan ryms allt ifrån vikingatid till Vasas tyska landsknektar till pirater, och ren fantasy såsom steampunk och alver. Dräkt gör en till en deltagare snarare än en iakttagare. I mitt resesällskap har vi en som kör fantasy, en med köpta medeltidish-kläder, en som försöker sy så historiskt troligt som möjligt(jag 😅), och en som har sytt medeltida kläder på maskin. Alla är välkomna :)

I år försökte vi aktivt gå på fler officiella programpunkter i stället för att bara vibe:a på stranden och det var himla kul! Medeltidskrogarna är jättemysiga och konserter i kyrkor och ruiner är ju nåt extra. Men man har det himla bra även om man bara glider runt och njuter av stämningen och myllret också. :)
 

Liknande trådar

Fritid Vi tänkte besöka Gotland (på försäsongen) i sommar med vår 4-åring. Vår första gång där! Tips på vad vi inte får missa och plats som är...
Svar
1
· Visningar
233
Senast: Karfitsa
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
183
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: VLMF
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 756
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp