Medialt vs lateralt?

MissFideli

Trådstartare
Abbie har patellaluxation med medial luxering. Men jag funderar lite på om det är någon skillnad på medial vs lateral för katten? Eftersom det står med på diagnosen menar jag?

Sv: Medialt vs lateralt?

Medial vs. lateral beskriver åt vilket håll knäskålen halkar. Medial innebär att knäskålen halkar inåt och lateral att den halkar utåt. Lateral patella luxation brukar vara mer allvarlig än medial tror jag men är å andra sidan inte alls lika vanliga som medial patella luxation.

Jo, jag vet vad det betyder. Men jag tänkte på om det är nån skillnad för kisse att ha medial luxering eller lateral luxering.
Nån betydelse borde det ju ha eftersom man skriver med åt vilket håll luxeringen sker. Frågan är då om det kan vara "tack vare" den mediala luxeringen som hon klarar sig bra ändå och inte har några större problem än?

LPL påverkar benet (främst lårbetet) i större omfattning tror jag så antagligen blir en katt med LPL dålig mycket snabbare än en katt med MPL och kanske är LPL-katter i större behov av operation.

Riktningsbeskrivningar:
Medialt = In mot kroppens mittlinje
Lateralt = Ut från kroppens mittlinje
M.a.o. har knäskålen på din katt hoppat ur led och ligger luxerad innåt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
32
· Visningar
1 361
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 111
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
425
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 12 kvm utbyggnad?
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Signatur

Hund, Katt, Andra Djur